Ga naar inhoud
  • 0

Rem vooraan geblokkeerd - rempedaal betonhard


Tommietom

Vraag

Betreft: Passat 3B3 1.9 TDI 100 pk AVB - 2001 - 190K km

 

Tijdens de technische keuring (in België) vlak na het testen van de remmen (vooraan en achteraan, alles OK) door de controleur was opeens mijn rempedaal "geblokkeerd", en wagen gaat niet meer vooruit/achteruit.

 

De rempedaal stond lichtjes ingedrukt en was betonhard.

 

Toen hebben ze hem met geblokkeerde voorremmen toch buitengereden, +/- 50 meter (ontkoppelingsdampen ... omstaanders dachten dat hij in brand stond) ...

 

Ik heb de wagen laten wegslepen, garage was dicht dus pas de volgende dag daar afgezet.

Garage belt met de vraag wat er juist mis was want wagen werkt prima, enkel veel stank van ontkoppeling ...

Remmen getest op testbank: alles OK, ook geen foutmeldingen (VAS), sensoren geven normale waarden tijdens het rijden.

 

Diagnose: mogelijk (zonder zekerheid) is de hydraulische groep van de ABS de schuldige. Vooral mij verklaring dat de rempedaal zeer hard was, en het feit dat er geen enkele foutmelding is, zou hen tot deze conclusie brengen. Kostprijs: > 1500 EUR ...

 

Ik heb niet getest of de 2 voorwielen geblokkeerd ware of slechts 1. Er was wel geen foutmelding op het dashboard (remlichten waren wel aan).

 

Wat denken jullie ervan? Mocht het nog terug komen, waarop moet ik dan letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Toevoeging: ik heb zonet gemert dat de akku ofwel plat geweest is ofwel afgekoppeld geweest is.

Mogelijk is ze platgegaan omdat het remplicht de hele dag aangestaan heeft?

Zou dit de foutmeldingen gereset hebben en dus de diagnostiek waardeloos maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wie rijdt er nu een auto naar buiten met geblokkeerde remmen? Ik zou verhaal halen bij de partij die dat gedaan heeft... Dit is geen manier van doen!

Duidelijk nooit in .be naar de keuring geweest...

 

on topic: ik heb wel al gehoord dat de batterijpolen tegen elkaar houden een aantal dingen "reset", maar of dat bij 'n lege batterij ook zo is, ben ik niet zeker van. Het zou ergens wel kunnen, lijkt mij :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens de garage blijven de fouten in het geheugen ook als de batterij leeg is.

 

Aangezien de remmen nagezien zijn en alles OK is wil ik vooral weten wat ik moet doen als de remmen vooraan opnieuw geblokkeerd zijn:

- Hoe ze deblokkeren (batterij afkoppelen?)

- Hoe de diagnose vereenvoudigen (Kijken of beid voorste wielen nog draaien, ...)

 

Ervaringen/tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de boel blokkeert gebeurd dat hopelijk op lage snelheid. Sta je vanzelf stil...

 

Als de boel blokkeert op hogere snelheid: levensgevaarlijk.

 

Hangt er wel vanaf hoe hard het blokkeert.

 

Hoe weer los te krijgen: aangezien je niet weet welk onderdeel verantwoordelijk is, is dat een lastige vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn Passat was de rembekrachtiger kapot.

Deze bleef bij hard remmen soms hangen,dan blokkeerde de remmen.

Dan schrik je best wel.

Het is de zwarte schotelvormige pot naast de accu.

 

Bij de stealer koste hij 700euro.

Uiteindelijk op ebay.uk een nieuwe gekocht voor 250euro van Febi.

Mijn garage heeft hem toen geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mijn Passat was de rembekrachtiger kapot.

Deze bleef bij hard remmen soms hangen,dan blokkeerde de remmen.

Dan schrik je best wel.

Het is de zwarte schotelvormige pot naast de accu.

 

...

 

Na zoeken op internet denk ik ook dat dit (rembekrachtihger) het probleem wel is zou kunnen zijn, eerder dan een hypothetisch ABS probleem dat nergens fouten aangeeft.

 

Is een inspectie/test van de rembekrachtiger nuttig/mogelijk, ik bedoel makkelijk uit te bouwen en ziet men er iets aan als hij kapot is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De rembekrachtiger heeft een As die op een neer gaat.

Deze blijft dan hangen.

 

Mijn garage heeft zonder demontage het defect gevonden.

Uit en inbouwen is niet een klusje van 1 uur.

 

Veel Passat,s hebben verstopping in de accubak.

Het water in de bak kan dan bevriezen,en zodoende de rembekrachtiger slopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meerdere jaren geleden (> 5 jaar) ben ik uitgenodigd bij VW om het accubakprobleem op te lossen.

Ik heb dus ook jaren rondgereden met bij momenten een aquarium (vermoed ik), op lange termijn dus niet ideaal.

 

Kwestie van voorbereid te zijn zoek ik waar ik goedkoop een rembekrachtiger kan bestellen, probleem is welke referentie er blijken er meerdere te zijn:

 

http://www.onderdelenstore24.nl/vw/pass ... krachtiger

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een paar weken terug moeten noodremmen tot stilstand.

 

Zelfde fenomeen: ABS is afgegaan, auto stond stil, remmen geblokkeerd, rempedaal ingedrukt en betonhard.

 

Na een paar minuutjes en kontakt uit/aan, vooruit rijden met geblokkerde rem, ... ben ik erin geslaagd om het rempedaal terug te trekken en de remmen waren gedeblokkeerd en alles OK, behalve een tintermittente foutmelding van de brake switch, die intussen weg is (remplicht werkt prima).

 

Ik denk echt wel dat de rembekrachtiger er voor iets tussenzit (eerder dan de ABS module die geen foutmelding geeft).

 

Volgend onderhoud ga ik expliciet vragen om de rembekrachtiger te inspecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden