Ga naar inhoud
  • 0

auto af en toe in de noodloop


reemster

Vraag

Hallo allemaal ik ben Pascal en sinds vorige week vrijdag in het bezit van een Passat. Gisteren ben ik naar Baarlo gegaan vanuit Apeldoorn om een weekje op vakantie te gaan. Onderweg is de auto 2x op de noodloop gegaan wanneer ik gas gaf op de snelweg zo rond de 140 kmu. Nu vraag ik me af of ik er nog even mee kan rijden zodat ik vrijdag in apeldoorn naar de vw specialist kan of dat ik er verstandig aan doe om de auto beter niet meer te gebruiken? Alvast bedankt

 

Ps. Ik had dit zaterdag ook en toen heeft een kennis van me de auto uitgelezen met een uitleesapparaat en kon toen geen foutcode vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je hebt de auto net, heeft ie lang bij de verkoper stil gestaan?

 

Klinkt mij als roest in de turbo, met vagcom is dit uit te lezen, " laaddruk overschreden".

Kan op zich geen kwaad, is alleen ontzettend irritant, wat is je km stand?

 

Je mag rustig bij mij langs komen om te laten uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem dank je voor je aanbod. Ik weet niet of die lang heeft stilgestaan. Hij heeft op dit moment 266294 op de teller staan. Ik wil niet te ver op de zaken vooruit lopen maar stel dat het roest is. Is er dan nog een mogelijkheid om deze schoon te maken? Of moet die dan vervangen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem dank je voor je aanbod. Ik weet niet of die lang heeft stilgestaan. Hij heeft op dit moment 266294 op de teller staan. Ik wil niet te ver op de zaken vooruit lopen maar stel dat het roest is. Is er dan nog een mogelijkheid om deze schoon te maken? Of moet die dan vervangen worden?

 

Wanneer het nog de 1e turbo is en de turbo is inderdaad de oorzaak dan zou ik hem vervangen, reinigen helpt soms maar niet altijd, meestal met rustig rijden in Nederland gaat het lang goed. Maar met zwaardere belasting op de autobahn of met een caravan blijft de storing terug komen. Heeft met hogere bedrijfstemperatuur te maken waardoor de verstelbare schoepen, vaak i.c.m. Met roestvorming in de turbo, vast gaan zitten.

Weet natuurlijk niet of je nog enige garantie hebt bij de verkoper, blijft best wel een lastig probleem.

Heb het zelf met de aankoop van mijn BKP gehad bij 147.000 km, ging op de autobahn bij 160 telkens in noodloop, had voor de aankoop uit de lease een paar maanden stil gestaan, na flink door trekken bij warme motor tot 3500 toeren een jaar lang geen last meer gehad. Uiteindelijk 3 jaar later bij 240.000 km en herhaaldelijk noodloop met de caravan, de turbo vervangen. Bleek heel veel roest in de turbo. Nu al weer een jaar met nieuwe turbo als een naaimachientje gereden!

 

Wanneer de laaddruk overschreden of onderschreden is dan is dit eenvoudig uit te lezen met Vagcom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dacht zelf ook aan de schoepverstelling van de turbo. Inderdaad uitlezen en zien of schoonmaken een optie is. Daarna regelmatig toch flink doortrekken zodat de schoepverstelling regelmatig aangesproken wordt. Stuur inderdaad eens een pm naar Vdub. Wellicht kan hij je verder helpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Pascal,

 

Ik heb dit probleem ook gehad (passat 3c 2.0tdi). 1X keer noodloop gehad en is daarna 3 maanden niet voorgekomen tot maart dit jaar. Continu noodloop zwaar irritant. Ik heb de auto uit laten lezen en de turbo bouwde teveel druk en op een gegeven moment was de turbo stuk. inmiddels een nieuwe turbo laten monteren en de auto rijdt weer als een zonnetje (turbo gereviseerd gehaald bij turbo's hoet in hoevelaken scheelt een hoop geld).

 

Succes verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb er ook 'n hele tijd last van gehad, gaf ook foutmelding dat de turbodruk overschreden was of zoiets... bij mij was het opgelost na 't vervangen van 'n vacuümklepje van 'n paar euro. Sindsdien geen enkele keer meer noodloop meegemaakt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dit een maand geleden ook een keer gehad en ben na diverse tips (turbo vervangen kan altijd nog), begonnen met het toevoegen van Forte Diesel turbo reiniger in een halve tank diesel. De hele tank leeg gereden en als de motor goed op bedrijfstemperatuur was boven de 3000 toeren tot 4000 toeren gereden.

Resultaat tot nu toe: geen noodloop meer gehad zelf bij doortrekken tot 4500 toeren. Motor loop een stuk soepeler en de turbo pakt mooi geleidelijk op en heb geen zwarte walm meer als ik een keer goed doortrok.

Bij mij was het denk ik een vervuilde turbo omdat ik als een trut rijdt en zelden boven de 2500 toeren kwam.

Rij nu wat hoger in de toeren en hoop dat het bij mij zo verholpen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal sorry voor de late reactie maar ik heb hem laten uitlezen met vagcom. Daar kwam het volgende naar voren code 16618 laaddruk regeling overschreden. We hebben de stappen gevolgd die worden geadviseerd maar het is toch echt uit eindelijk mijn turbo. Deze wordt morgen vervangen door een gereviseerde garret.

 

Gr pascal

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dit weekend bij mijn 2.0 TDI van 2005 Wynns turbo cleaner gebruikt (spuitbus), bij stationair draaien inspuiten in lucht aanzuiging achter luchtfilter. zit een dun slangetje wat er even af kan.

Zie voor handleiding Wynns website, ik had af en toe turbo overdruk foutcode (16618), en zwarte walm bij volgas, lijkt nu weg!

kost maar € 14,- bij Brezan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sinds kort ben ik in het bezit van mijn derde Passat. Nu een Passat 3C Variant 1.9 TDI H5 Sportline uit 2006. Ik las dit onderwerp over 'noodloop'. Wat doet de motor dan precies of precies niet meer? Ik heb namelijk nog wel eens dat wanneer ik wat harder optrek (in de vijf) dat het vermogen in eens wegvalt. Het lijkt dan of de turbo niet meer in gebruik is. Een herstart is afdoende om het probleem te verhelpen. Rustig doortrekken voorkomt dit probleem, maar helemaal lekker voelt dit natuurlijk niet.

 

Is het de turbo?

Is het de luchtmassameter?

Is het iets anders?

 

Ik hoor graag van jullie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik snap het niet Durk, de post staat in 3C je foto is ook 3C maar je onderschrift is 3B.

Volgens mij heb je nog een oud onderschrift?

IK zou hem eerst even uitlezen en de kleine dingen zoals slangencontrole uitvoeren.

Je hebt zelf VCDS zien ik dus koud kunstje.

aangepast door martijn v o
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij noodloop krijg je een knipperende gloeispiraal in de klok, na herstart verdwijnt deze.

Wat ik tevens heb gedaan is het pennetje van de verstebare schoepverstelling een paar keer goed op en neer heb geduwd. Kan goed met een grote schroevendraaier. Mogelijk zit de schoepverstelling licht vast.

Voor mij was daarna gelukkig het probleem opgelost

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden