Ga naar inhoud
  • 0

Schudden motor / haperende cilinder (update)


Patrick380

Vraag

Hoi allemaal,

 

Onlangs heb ik afscheid genomen van mijn VW Golf die plek moest maken voor een nieuwere auto. Een Passat uit 2007 met een 1.6 (BSE) motor.

 

Toen ik vandaag een stuk met de Passat ging rijden merkte ik, toen ik voor een stoplicht stond te wachten, dat de auto iets leek te trillen/lichtjes schudde. Toen ik thuis was maakte ik de motorkap open en zag dat de motor schud bij een stationair draaiende motor. Dit doen sommige andere motors ook, maar het van de motor van mijn passat is iets heviger. Tijdens het rijden lijkt het schudden volledig verdwenen.

Bij het verwijderen van de oliedop (warme motor) merkte ik ook dat er nogal wat witte rook/damp uit het oliereservoir komt die overigens ook wat naar benzine ruikt. Overigens zit er geen sludge aan de dop, is het olieverbruik keurig, komt er geen witte rook uit de uitlaat en lijkt er geen sprake te zijn van verlies van koelvloeistof.

 

Mogelijk gelinkt aan dit punt: cilinder 4 lijkt te "haperen" bij een stationair draaiende motor. Monteur/garage kan hiervoor geen oorzaak vinden (geen storingen/fouten/gebreken). Bougiekabel en bougie zijn vervangen, bobine is goed. Ze hebben een en ander schoongemaakt, want ze denken dat een "vuiltje" in het blok de boosdoener is. Nu moet ik afwachten of het schoonmaakwerk de komende kilometers resultaat gaat brengen (hebben namelijk ook twee flesjes bij de benzine gegoten).

 

De auto rijdt verder erg goed, geen haperingen/stotteren. Schakelen doet ie overigens ook prima.

 

Is dit normaal of zou hier iets anders aan de hand kunnen zijn?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Groet, Patrick

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het voorstellen is reeds gedaan, compleet met foto ;)

Om terug te komen op jouw antwoord. Bij een koude uitgeschakelde motor merk ik dat ik maar weinig speling heb. Maar wat is normaal? Eerlijk is eerlijk: ik ben geen automonteur en aangezien mijn vorige auto's oudere Golfjes waren heb ik niet echt vergelijkmateriaal ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist even bij VW dealer geweest en een monteur laten kijken maar mijn motor. Zijn eerste conclusie is dat de motor iets "zenuwachtiger" is, maar vermoedelijk geen probleem heeft met de motorsteunen of bijvoorbeeld vliegwiel. Hij denkt dat het probleem te maken heeft met het updaten van de software. Iemand hier ervaring mee? Of misschien nog een ander idee wat aan de hand zou kunnen zijn (weet dat dit natuurlijk lastig te beoordelen is op deze manier)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas duurde het "even" voordat ik een reactie kon plaatsen met daarin de oplossing van mijn probleem. Om een heel lang verhaal zo kort mogelijk te houden: na de aankoop van mijn auto merkte ik dus al snel bovengenoemde symptomen op. Daarna begon ook het lampje "Abgas Werkstatt" te branden. Op dat moment heb ik mijn auto langs de kant van de weg gezet en heb deze toen laten controleren door een plaatselijke dealer van VW. Zij constateerde een probleem met een van de cilinders. Inmiddels zijn we een tijd (en talloze ritjes met het OV) verder en heeft de verkopende partij het probleem kosteloos verholpen door een gebroken zuigerveer te vervangen (de rest van de veren zijn niet, compressietest is goed). Wonderbaarlijk genoeg is er gelukkig geen verdere schade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden