Onlangs heb ik afscheid genomen van mijn VW Golf die plek moest maken voor een nieuwere auto. Een Passat uit 2007 met een 1.6 (BSE) motor.
Toen ik vandaag een stuk met de Passat ging rijden merkte ik, toen ik voor een stoplicht stond te wachten, dat de auto iets leek te trillen/lichtjes schudde. Toen ik thuis was maakte ik de motorkap open en zag dat de motor schud bij een stationair draaiende motor. Dit doen sommige andere motors ook, maar het van de motor van mijn passat is iets heviger. Tijdens het rijden lijkt het schudden volledig verdwenen.
Bij het verwijderen van de oliedop (warme motor) merkte ik ook dat er nogal wat witte rook/damp uit het oliereservoir komt die overigens ook wat naar benzine ruikt. Overigens zit er geen sludge aan de dop, is het olieverbruik keurig, komt er geen witte rook uit de uitlaat en lijkt er geen sprake te zijn van verlies van koelvloeistof.
Mogelijk gelinkt aan dit punt: cilinder 4 lijkt te "haperen" bij een stationair draaiende motor. Monteur/garage kan hiervoor geen oorzaak vinden (geen storingen/fouten/gebreken). Bougiekabel en bougie zijn vervangen, bobine is goed. Ze hebben een en ander schoongemaakt, want ze denken dat een "vuiltje" in het blok de boosdoener is. Nu moet ik afwachten of het schoonmaakwerk de komende kilometers resultaat gaat brengen (hebben namelijk ook twee flesjes bij de benzine gegoten).
De auto rijdt verder erg goed, geen haperingen/stotteren. Schakelen doet ie overigens ook prima.
Is dit normaal of zou hier iets anders aan de hand kunnen zijn?
Vraag
Patrick380
Hoi allemaal,
Onlangs heb ik afscheid genomen van mijn VW Golf die plek moest maken voor een nieuwere auto. Een Passat uit 2007 met een 1.6 (BSE) motor.
Toen ik vandaag een stuk met de Passat ging rijden merkte ik, toen ik voor een stoplicht stond te wachten, dat de auto iets leek te trillen/lichtjes schudde. Toen ik thuis was maakte ik de motorkap open en zag dat de motor schud bij een stationair draaiende motor. Dit doen sommige andere motors ook, maar het van de motor van mijn passat is iets heviger. Tijdens het rijden lijkt het schudden volledig verdwenen.
Bij het verwijderen van de oliedop (warme motor) merkte ik ook dat er nogal wat witte rook/damp uit het oliereservoir komt die overigens ook wat naar benzine ruikt. Overigens zit er geen sludge aan de dop, is het olieverbruik keurig, komt er geen witte rook uit de uitlaat en lijkt er geen sprake te zijn van verlies van koelvloeistof.
Mogelijk gelinkt aan dit punt: cilinder 4 lijkt te "haperen" bij een stationair draaiende motor. Monteur/garage kan hiervoor geen oorzaak vinden (geen storingen/fouten/gebreken). Bougiekabel en bougie zijn vervangen, bobine is goed. Ze hebben een en ander schoongemaakt, want ze denken dat een "vuiltje" in het blok de boosdoener is. Nu moet ik afwachten of het schoonmaakwerk de komende kilometers resultaat gaat brengen (hebben namelijk ook twee flesjes bij de benzine gegoten).
De auto rijdt verder erg goed, geen haperingen/stotteren. Schakelen doet ie overigens ook prima.
Is dit normaal of zou hier iets anders aan de hand kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet, Patrick
Link naar reactie
Delen op andere sites
7 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten