Ga naar inhoud

Waar op letten bij aankoop? Waarom Passat?


Erwin

Aanbevolen berichten

Beste mensen

 

Ik ben van plan een Passat uit 1998 of 1999 aan te schaffen. De keuze tussen diesel of benzine is nog niet gemaakt; qua kilometrage en kosten zal ik net rond het kantelpunt uitkomen. Waarop moet ik letten bij een aankoop? Zijn er specifieke Passat-kwaaltjes of andere dingen die extra van belang zijn naast de standaard zaken waarop ik uiteraard zal moeten letten?

 

Als het geen Passat wordt, wordt het een Volvo S40. Waarom zou, volgens jullie, de keuze op een Passat moeten vallen?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Misschien tot ziens bij één van de ledenmeetings. Groeten, Erwin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ding is zeker, de Passat is groter en daardoor ruimer. Daarnaast geef ik wat betreft de diesel zeer zeker de voorkeur aan de Passat wat betreft duurzaamheid.

 

Zwak punt bij de Passat zijn de voorste draagarmen. Deze kunnen lawaai gaan maken en dan moet je ze vervangen. Ik heb bij mijn huidige Passat geen last, maar de vorige eigenaar (leasemij) wel. Er zitten nu dus goede op. Vanaf modeljaar 2000 zijn ze goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb beide auto's gereden en ik denk dat het verloop wel duidelijk aangeeft waar mijn voorkeur ligt:

- 1e dag een volvo 40 met 1.8 bezine motor ontvangen.

- 1 week later deze auto teruggegeven

- passat opgehaald met 1.9 diesel

- 1 jaar mee gereden

- teruggegeven

- prive een passat gekocht met 1.8T

- 6 jaar later ver over de 2 ton en nog steeds geen betere auto te vinden voor mij.

 

 

kleine volvo is leuk voor gezinnetjes en weinig kilometers maar voor snelwegwerk, kilometervreten en comfortabel reizen neem je een passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht het een automaat worden, dan gelijk de bakolie en filter laten vervangen, en dit in het vervolg iedere 60.000 km doen. De automaat schakelt dan perfect. Lees maar eens de ervaringen van automaatrijders op dit forum.

 

Nou om nu om de 60000km de bakolie te vervangen vindt ik een beetje teveel van het goede, VW ververst nooit, alleen bij problemen. verversen 1x in de 180-250dkm is méér dan voldoende.

 

Ik zou dan elk jaar mn bakolie moeten verversen... pfff..... het geld groeit me niet op mn rug...

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote name="Vdub

Nou om nu om de 60000km de bakolie te vervangen vindt ik een beetje teveel van het goede' date=' VW ververst nooit, alleen bij problemen. verversen 1x in de 180-250dkm is méér dan voldoende.

[/quote]

 

Dat is uiteraard een persoonlijke keuze. 8O Maar je hebt gezien dat de olie dan pikzwart is en de magneten vol.

 

En dat is slecht, erg slecht voor een automaat.

 

Eerder verversen voorkomt deze elende. Als autoliefhebber wil je toch een goed schakelende automaat?

 

Kom op Vdub doe het nu maar, je bent de enige automaatrijder op dit forum die nog niets aan zijn bakolie en filter heeft gedaan.

 

:lol::lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder verversen voorkomt deze elende. Als autoliefhebber wil je toch een goed schakelende automaat?

 

Kom op Vdub doe het nu maar, je bent de enige automaatrijder op dit forum die nog niets aan zijn bakolie en filter heeft gedaan.

 

:lol::lol::lol:

 

Die verversing die komt er zeker wel binnen niet al te lange tijd. Ik vind alleen zo vaak verversen teveel van het goede. Ik heb namelijk jaarlijks aan de auto nog meer kosten dan 'alleen' de bakolie verversen. Kijk voor iemand met een jaarkilometrage van 15dkm is dat geen probleem, die heeftt dan 1x in de 4 jaar bakolie verversen en 1x in de 8 jaar distributiriem(benzine), 1x in de 5 Ã 6 jaar nieuwe banden etc. etc.

 

Ik heb elk jaar nieuwe banden nodig, elke 1,5 jaar een nieuwe distributieset, 4x per jaar onderhoudsbeurt....etc.

 

Daarom vindt ik de vervangtermijn van de bakolie te kort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip : koop een TDI

 

Verder :

 

-Draagarmen van 96,97,98,99 (groot deel) en af en toe 2000 zijn een zwak punt, gaan kraken en daar wordt je niet vrolijk van.

Is een coulance regeling voor, maar geld kost het je altijd

 

-Achterruit die spontaan kapot klapt (ook in radar geweest)

 

-Algemeen vw : deursloten die niet meer snappen of de deur open of dicht is (slot vervangen, 100-150 eur) waardoor of je alarm over de zeik gaat of je binnenverlichting aan blijft

 

-TDI -> zie ook tdiclub.nl , paar kleine dingen, maar de motoren zijn verder super.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He allemaal

 

BEDANKT voor de tips! Ik ben wat wijzer geworden:

- het moet een Passat worden (al was dat natuurlijk te verwachten op deze site),

- TDI heeft bij meeste van jullie de voorkeur (welke motorinhoud/vermogen?),

- ik moet letten op vervanging van voorste draagarmen, LMM, roestplekken (logisch), distributieriem en deursloten.

 

Of ik bij particulier of garage ga kopen? Weet ik nog niet. Garage is (bijna) altijd duurder, maar beetje garantie is wel lekker bij een auto van 6-8 jaar oud. Ik hou me natuurlijk aanbevolen voor occasions, wel in het midden van het land.

 

Nog meer tips zijn altijd welkom. CU, Erwin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip : koop een TDI

 

Verder :

 

-Achterruit die spontaan kapot klapt (ook in radar geweest)

 

Dat ging om de zij ramen toch? Dat met plastic dingetjes is vast gemaakt en wat dan afbreekt...

 

Als je em bij een garage gaat kopen.. iig niet zo snel in Rotterdam en Apeldoorn kopen :lol:

 

Datgene wat onlangs in Radar werd behandeld, betrof de zijruiten van Golf 4/Bora/Polo/Octavia/Ibiza enz. Inderdaad een plastic houder welke na verloop van tijd breekt --> compleet nieuw raammechanisme.

 

Bij de Variant (3B en wellicht ook 3BG) wil de achterruit in de achterklep nogal eens zonder aanleiding springen. Zal ook vast eens behandeld zijn bij Radar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

eh... misschien niet de goedkoopste aankoopkeuring, maar probeer (als je zeker wilt weten of de motor nog goed is) om een compressietest te laten doen bij een revisiebedrijf of BOSCH werkplaats.

 

Mijn ervaring leert dat het een paar centen kost, maar dat je wel weet hoe de motor er aan toe is. :oops::oops::oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden