Ga naar inhoud
  • 0

bi-xenon


ids30postma

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Die eerste had ik hem al besteld, maar dat is geen originele en die werkt voor geen meter.

Die van die skoda had ik ook gezien denk dat ik hem daar maar bestel want de site uit duitsland staat hij al drie weken nicht in lager en op mijn mail wanneer die dan wel weer op lager komt kunnen ze niet beantwoorden.

Bij cars-equipment hebben ze er nog 5 in stock zo te zien. Heb er al verschillende keren wat bij besteld waaronder ook de xenon kabelboom en altijd netjes en tevreden van geweest
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog eens een vraagje ivm de sensor op de achter as. hoe moet deze effectief gemonteerd worden want je kan hem namelijk op 2 manieren monteren en hierbij draai je de sensor andersom als je hem op de andere manier monteert.

 

Het hevel kniepunt links

205041077-w500-h375.jpg

 

of het hevel kniepunt rechts

 

sensorhinten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Das een goeie, die had ik ook. We hebben naar de waarden van de sensor gekeken als je de achteras indrukt moet de waarde oplopen. Bij mij zat ie goed, maar ik weet niet welke kant op. Als je hem verkeerd hebt staan, volstaat dan niet de auto opkrikken zodat het wiel als het ware zakt en hem de andere kant op flippen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem ook uitgetest en gekeken hoe hij dan gemoneerd moest worden. Is idd zoals Peter hem eronder heeft zitten zo regelt hij de goede richting uit. Kniegewricht kant van de veer en de aansluiting van de sensor naar het midden van de wagen gericht. Moet wel nog eens de basis instelling nog eens doorlopen met de nieuwe waarde van de sensor na het plaatsen van de sensor en de nieuwe veren. Dan eens bij de garage binnen springen om de lichten te laten afstellen, net wat prettiger voor de tegenliggers.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Informatief topic. Ik had goede hoop bij het zien van de kabelbomen en zag het helemaal zitten met de montage. Maar bij het lezen van alle ontstane problemen en verschillende setups kan het weleens tegen gaan zitten. Om de eerste problemen te elimineren ga ik aankomende woensdag de koplampen bij Willem testen. Hij heeft alles zelf geretrofit en goed draaiende. In theorie zouden mijn lampen het dan ook gewoon goed moeten kunnen doen.

 

Daarnaast vraag ik me af of ik de lampen ook kan monteren zonder AFS en sensor. Zodat ik die later kan plaatsen. Ja toch? Ik gebruik de kabelboom van cars-equipment, en ik zou dan toch gewoon de boel op het boordnet kunnen bijpluggen en coderen? En dan later de AFS?

 

En ja, ik weet dat er bijna twee jaar niet gereageerd is in dit topic. Maar dat is niet mijn schuld:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan de koplampen gewoon monteren zonder de AFS en sensoren maar je moet wel de adapters aansluiten.

Alles zal dan werken maar de hoogteregeling dus niet, dus als de lampen niet goed staan zullen de tegenliggers er niet happy mee zijn.

 

ook hebben de adapters een koppeling erin dat ze het signaal van het groot licht gebruiken om de shutters aan te sturen. Die heb ikzelf afgekoppeld op het boordnet en aangesloten op de originele plaats op het boordnet. en dan xenon with shutter aangevinkt.Maar dat moet je nog niet doen zonder dat de AFS eraan hangt want anders krijg je toeters en bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan de koplampen gewoon monteren zonder de AFS en sensoren maar je moet wel de adapters aansluiten.

Alles zal dan werken maar de hoogteregeling dus niet, dus als de lampen niet goed staan zullen de tegenliggers er niet happy mee zijn.

 

Ben niet van plan om er weken mee rond te rijden. Het is meer om het niet een heel grote klus te laten zijn. En zoveel rijden wij deze dagen niet in het donker.

 

ook hebben de adapters een koppeling erin dat ze het signaal van het groot licht gebruiken om de shutters aan te sturen. Die heb ikzelf afgekoppeld op het boordnet en aangesloten op de originele plaats op het boordnet. en dan xenon with shutter aangevinkt.Maar dat moet je nog niet doen zonder dat de AFS eraan hangt want anders krijg je toeters en bellen.

 

Ik denk niet dat ik die koppeling hetzelfde heb. Ik zal morgen eens foto's maken van de kabelbomen. De kabelbomen voor de koplampen die geleverd zijn bij de set bestaan naast de candraden uit een plusdraad voor de zekeringkast en een draad die naar het boordnet moet.

 

Koplamp links

Zwart/Paars -> SC5

Blauw/Geel -> Boordnet A T11a (brown) P6

 

Koplamp rechts

Zwart/Groen -> SD5

Blauw/Groen -> Boordnet  D T11 (black) P5

 

AFS module

Zwart/Groen -> SD7

Bruin -> Massa

 

En dan natuurlijk nog de kabelboom tussen de AFS module en de sensor achter.

 

Brengt me bij de vraag wat nou precies de "shutter" is?

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn cars equipment set was het dus zo dat er thv de koplampen een lang beide kanten een set connectoren waren.

De ene connector paste op de xenon koplamp en de andere connector paste op de connector (wagenzijde) die vroeger werd ingeklikt op de halogeen koplamp.

Dit dus aan beide kanten zo.

Zo werd het dus gewoon plug and play met uitzondering van de extra massa, extra voeding voor de AFS module en can bedrading .

 

 

De koplampen worden bi xenon genoemd - omdat zowel groot licht al dimlicht via dezelfde lichtbron worden geregeld.

Je hebt 2 manieren, ofwel heb je een lamp in 2 delen zoals een H4 lamp maar dan in xenon versie. En dan heb je de versie zoals in de passat. Hier heb je een gewone xenon lamp en in de koplampbehuizing zit een plaatje welke de aflijning van de lichtstraal verzorgt (hozinontale lijn die je kan zien op een muur of poort..) Dat plaatje kan intern omhoog klappen dmv een spoel (elektromagneet) en zo schijnt de lamp dan zonder aflijning en heb je groot licht. Dat plaatje incl elektromagneet is de shutter. Als je de lampen aansluit en eens seint kan je de shutter goed horen schakelen.

aangepast door wulfke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn cars equipment set was het dus zo dat er thv de koplampen een lang beide kanten een set connectoren waren.

De ene connector paste op de xenon koplamp en de andere connector paste op de connector (wagenzijde) die vroeger werd ingeklikt op de halogeen koplamp.

Dit dus aan beide kanten zo.

Zo werd het dus gewoon plug and play met uitzondering van de extra massa, extra voeding voor de AFS module en can bedrading .

 

Voor nu is het plan om het als volgt aan te sluiten. Ook Rob had het over een extra massadraad, maar weet niet hoe of wat en of het überhaupt nodig is bij mij. Want blijkbaar zijn de kabelbomen van cars-equipment vernieuwd/veranderd.

 

Koplamp links

  • Zwart/Paars -> SC5
  • Blauw/Geel -> Boordnet A T11a (brown) P6

Koplamp rechts

  • Zwart/Groen -> SD5
  • Blauw/Groen -> Boordnet  D T11 (black) P5

AFS module

  • Zwart/Groen -> SD7
  • Bruin -> Massa

De pinbezetting voor de adapters van mij is als volgt:

 

Kant koplamp

  1. Can high (Drivetrain)
  2. Can low (Drivetrain)
  3. Zwart/Groen (SD5)
  4. Massa
  5. Massa
  6. Massa
  7. Zwart/Blauw
  8. Zwart/Wit
  9. Wit/Blauw
  10. Blauw/Groen (Boordnet  D T11 (black) P5)

Kant auto

  1. Massa
  2. Massa
  3. Wit/Blauw
  4. Zwart/Blauw
  5. Zwart/Wit

Hier wat foto's van de set van mij:

 

Alle kabels

post-24177-0-71984600-1532787695_thumb.jpg

 

Koplamp links

post-24177-0-91841700-1532787728_thumb.jpg

 

Koplamp rechts

post-24177-0-00894500-1532787747_thumb.jpg

 

Hoogtesensor

post-24177-0-81718200-1532787771_thumb.jpg

 

AFS module

post-24177-0-13998200-1532787788_thumb.jpg

 

Draad adapter -> boordnet

post-24177-0-44284500-1532787824_thumb.jpg

 

Draad adapter -> zekeringkast

post-24177-0-94351300-1532788077_thumb.jpg

 

Pinbezetting kant auto

post-24177-0-48733500-1532788188_thumb.jpg

 

post-24177-0-54344600-1532788200_thumb.jpg

 

Pinbezetting kant koplamp

post-24177-0-35735800-1532788226_thumb.jpg

 

post-24177-0-47106900-1532788237_thumb.jpg

 

De koplampen worden bi xenon genoemd - omdat zowel groot licht al dimlicht via dezelfde lichtbron worden geregeld.

Je hebt 2 manieren, ofwel heb je een lamp in 2 delen zoals een H4 lamp maar dan in xenon versie. En dan heb je de versie zoals in de passat. Hier heb je een gewone xenon lamp en in de koplampbehuizing zit een plaatje welke de aflijning van de lichtstraal verzorgt (hozinontale lijn die je kan zien op een muur of poort..) Dat plaatje kan intern omhoog klappen dmv een spoel (elektromagneet) en zo schijnt de lamp dan zonder aflijning en heb je groot licht. Dat plaatje incl elektromagneet is de shutter. Als je de lampen aansluit en eens seint kan je de shutter goed horen schakelen.

Bedankt voor de heldere uitleg! :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vaak zie je dat de massa draad op pin 7 bij de koplamp toegevoegd moet worden. Deze is bij halogeen niet aanwezig, bij mij dan. Vaak worden ze dan gewoon doorgelust naar de andere massa draden in zo'n adapter stekker. Wel even op letten want bij was dat zomaar even een 1,5mm2 ipv 2,5mm2 draad. En een 1,5mm2 draad op pin 7 ontbrak en werd voor het gemak ook over het andere 1,5mm2 draadje geleid.

Dat is dus maar 37% van de draad doorsnede die je zou moeten hebben.

Je xenon moet wel goed opstarten en je wil geen flikkeringen tijdens het starten van de motor.

aangepast door Roy_01
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij, stekker op die op de xenon koplamp moet pin bezetting,

 

Pin 1 : can

Pin 2 : can

Pin 3 : NC

Pin 4 : voeding AFS module koplamp

Pin 5 : massa komt van auto stekker pin 5

Pin 6 : komt van auto stekker pin 6

Pin 7 : massa komt van auto stekker pin 7

Pin 8 : NC

Pin 9 : NC

Pin 10 : komt van auto stekker pin 10

Pin 11 : komt van auto stekker pin 8

Pin 12 : NC

Pin 13 : NC

Pin 14 : extra bijkomende massa direct aan chassis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pin 11 is de shutter van de xenon koplamp - deze is bij mij aangesloten via de stekker van de auto en aangesloten op de bedrading die normaal voor het groot licht is. De bedrading komt op het boordnet toe op de uitgang voor het groot licht . Die heb ik eruit gehaald en omgepind naar de steekplaats van de shutter uitgangen.

 

Op de eerste pagina staat ook een pin bezetting welke ik destijds heb aangehouden en zo ook alles werkende heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is het aan te raden om T10 P1 naar T14 P4 over te steken? Dan gebruik je de plus van de verstelmotor als plus voor de afs module in de koplamp. Daar zou ik de draad die nu van T10 P9 naar T14 P9 loopt voor kunnen gebruiken, want die wordt toch niet gebruikt..

 

Adapter aanpassen

  • T14 P4 verwijderen (draad naar zekeringkast)
  • T14 P12 verwijderen (draad naar boordnet)
  • T10 P9 -> T14 P9 verplaatsen naar T10 P1 -> T14 P4 (plus verstelmotor gebruiken voor afs module koplamp)
  • T14 P14 voorzien van extra massadraad 1.0 (om flikkeren tegen te gaan)
Boordnet aanpassen

  • T11a P3 ompinnen naar P6
  • T11 P3 ompinnen naar P5

Edit:

Dreke zag op pagina 1 al dat het goed was. Ik begin het al te leren hèhè

aangepast door Tarabass
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens ik eens bekeken heb heb je voldoende draden..

 

Enkel moet er wat aangepast worden

 

De verbinding tussen beide pin9 er vantussen halen en verplaatsen naar pin 7.

(Massa op pin 7 xenon eruit halen)

Massa die je uit pin 7 haalt inwinnen op plaats 14 (bijkomende massa)

 

Voor de correctheid kan je eventueel bedrading pinnen 6 en pinnen 7 omwisselen gezien je aangeeft dat de verbinding tussen pinnen 6 massa is terwijl dit geen massa is. Maar de verbinding tussen pinnen 7 wel.

 

Voeding op pin 4 mag gewoon blijven zitten. Eigenlijk heb je dan de draad op pin 12 nog over.. tenzij je de verbinding tussen pin 8 auto --> pin 11 xenon eruit haalt en de draad op pin 12 verzet naar pin 11 dan kan je deze gebruiken om naar het boordnet te halen om de shutter aan te sturen en moet je niks ompinnen op het boordnet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is gelukt, Peter! Bedankt voor je input. Ik heb er voor gekozen om de draad naar de bcm te leggen, zodat ik hem daar bij kon pinnen. Ik heb de draad zoals je aangaf bijgeprikt op pin14 zodat ik een extra massa creëerde. Ik denk echter wel dat deze draad iets te dun is, omdat je lamp licht flikkert. Als test ga ik even aan één kant een dikke draad trekken van pin14 naar het dichtstbijzijnde massapunt. Hopelijk helpt dat wat.

 

Het gekke is dat op de schema's pin 6 voor het dimlicht is. Terwijl in de adapter deze pinnen voorzien zijn van een hele dikke bruine draad. Ik heb deze gewoon laten zitten. Ik kon deze helaas niet ruilen met de draad voor pin 14, omdat de draad voorzien is van rubbertjes voor grote gaten terwijl pin14 een klein gaatje is (of net andersom). Goed, het werkt iig :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 24-2-2014 at 15:44, ids30postma said:

Een ge-ge-ge-update schema

post-16747-1423829218,7676_thumb.png

Even een vraag, ik ben ook bezig met originele xenon verlichting, nu heb ik een kabelset gekocht van cars-equipment.com.

Aan de kabel voor de AFS, pin 23 mis ik de connector voor in de zekerkast, welke heb ik daarvoor nodig? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
6 uren geleden, Bartjuhgti zei:
Even een vraag, ik ben ook bezig met originele xenon verlichting, nu heb ik een kabelset gekocht van cars-equipment.com.
Aan de kabel voor de AFS, pin 23 mis ik de connector voor in de zekerkast, welke heb ik daarvoor nodig? 

Let wel op voor in de zekeringkast heb je 2 verschillende, een grote en een kleine. Dat heeft te maken met het type zekering

Verstuurd vanaf mijn SM-G780G met Tapatalk
 

aangepast door Diver
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat zegt carsequipement ?
 
Nog niet geïnformeerd, enigste wat ik graag zou willen weten is welk bestel nummer de connectors hebben voor de zekering kast (groot of kleine zekering).

Voor de rest is de set op T14/14 massa compleet.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7 uren geleden, Bartjuhgti zei:

Nog niet geïnformeerd, enigste wat ik graag zou willen weten is welk bestel nummer de connectors hebben voor de zekering kast (groot of kleine zekering).

Voor de rest is de set op T14/14 massa compleet.

Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
 

Daar had @wulfke toch op gereageerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden