Ga naar inhoud

  • 0

DSG7 schokt bij wegrijden


®win

Vraag

De laatste tijd merk ik dat als ik een tijdje in stadsverkeer (stop & go verkeer) heb gereden de versnellingsbak schokt bij wegrijden uit stilstand. Zodra het rolt is het voorbij en als ik heel rustig wegrijd merk ik ook (nagenoeg) niets. Als de motor koud is en als ik lange stukken zonder te stoppen heb gereden is er geen probleem.

 

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is en of dit eenvoudig te verhelpen is? Of zit ik met een duur probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Het heeft volgens mij met de "zelflerende DSG-bak" te maken. Ik merk het zelf ook; omdat ik een rustige rijder ben voel ik dat de DSG steeds vroeger van 1 naar 2 gaat schakelen. Af en toe schakel ik handmatig (met de pook of de flippers) en dan hou ik hem iets langer in 1. Meestal gaat het daarna weer een tijdje goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De laatste tijd merk ik dat als ik een tijdje in stadsverkeer (stop & go verkeer) heb gereden de versnellingsbak schokt bij wegrijden uit stilstand. Zodra het rolt is het voorbij en als ik heel rustig wegrijd merk ik ook (nagenoeg) niets. Als de motor koud is en als ik lange stukken zonder te stoppen heb gereden is er geen probleem.

 

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is en of dit eenvoudig te verhelpen is? Of zit ik met een duur probleem?

 

Erwin, hoeveel km heb je er nu op zitten? 2 Collega's met DSG hadden beide koppelingsproblemen rond de 60.000km. BIj de eerste (Skoda superb, 2010?) is de koppeling vervangen, bij de 2e (passat 1.4 tsi, 2012?) was een software update voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Klinkt als de dubbele plaatkoppeling vd dsg. De dealer kan dmv een speciale rit controleren of het bibberen uit de koppeling komt. Er is een serie die deze klachten geeft, bijv ook met filerijden.

 

 

De dealer heeft mij uitgenodigd voor diagnose middels een zgn. adaptatierit met testkast. Kosten € 150 :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij heeft het te maken met het snel overschakelen van de 1 naar de 2e versnelling in combinatie met rustig wegrijden. Met name als de motor en dsg bak nog koud zijn. Ik heb hetzelfde met mijn Passat, daarnaast speel koude buitentemperaturen ook een rol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In mijn geval dus niet, want ik heb bij koude motor juist geen probleem. Zoals gezegd, na / tijdens een stadsrit met stop & go verkeer als de boel goed opgewarmd is en dan bij optrekken uit stilstand terwijl de bak nog in D1 staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het kan voorkomen dat de bak al na de eerste meter rijden van D1 naar D2 gaat en je dan verder optrekt met feitelijk te weinig toeren. Het blok wordt dan te veel afgewurgd en dat kan ook schokkend rijden veroorzaken. Maar dat fenomeen heb ik het niet over ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het kan voorkomen dat de bak al na de eerste meter rijden van D1 naar D2 gaat en je dan verder optrekt met feitelijk te weinig toeren. Het blok wordt dan te veel afgewurgd en dat kan ook schokkend rijden veroorzaken. Maar dat fenomeen heb ik het niet over ...

 

Dat is nou precies wat ik regelmatig ervaar.

 

In het filmpje van Vdub zie ik dat het schakelmoment 300 toeren opgehoogd kan worden, maar ook dat de schakelmomenten verkort worden. Verder doortrekken betekent ook automatisch meer verbruik? Dat zou misschien best mee kunnen vallen omdat de motor niet van zo ver onderuit hoeft te trekken. Heeft iemand daar al ervaring mee?

Betaal je nu bij baktuning per upgrade of wordt er voor een vast prijs (en hoeveel is dat dan ongeveer?) "baksoftware op maat" voor de bestuurder ingesteld?

Edit: ik ben inmiddels even verhuisd naar de site van JD engineering, staat genoeg info daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb m'n DSG stage 2 laten tunen bij VAGtechniek... schakelmomenten bij stevig doortrekken zijn wat verkort, maar wat ik ook heb laten doen is de RPM laten VERLAGEN in sport stand.

 

't was namelijk compleet onnozel om door te trekken tot 4500 RPM als je motor piekt op 4200 RPM, enige wat die motor dan doet is meer lawaai maken :roll:

 

schakelt dus bij max 4200 RPM, waardoor de Sportstand van de DSG ook 'n keer min of meer rijdbaar wordt. Oh, en je kan ook nog launch control erbij nemen... Dan kan ie ook al 'n keer 'n schokkerig gevoel geven bij 't vertrekken, maar dat is dan eerder omdat je banden niet genoeg grip kunnen krijgen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend is de diagnose gesteld: koppeling naar z'n vaantjes. Moet dus vervangen worden. Dealer biedt aan van € 1600 voor € 700. Koopje toch? shutup.gif

 

 

 

 

:angry:

 

 

 

 

... dat wordt weer in de pen / het toetsenbord klimmen om Pon aan te schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ze hebben een zgn. adaptierit gemaakt en nieuwe software geladen. Daarna nog een rit gemaakt met hetzelfde resultaat. Ik vermoed dat ze op basis daarvan de diagnose van de defecte koppeling hebben gesteld. Ik ben er verder niet bij geweest. Overigens, toen ik vanochtend de auto bracht heeft een monteur samen met mij een rondje gereden. Hij liet zich ontvallen dat het vaker voorkwam bij de DSG7.

 

Met die info ben ik dus naar Pon gegaan. Na wat over en weer mailen over de historie van de Passat (kunnen ze natuurlijk ook gewoon in hun systeem zien :roll: ) kreeg ik de mededeling dat de klacht is doorgezet naar de specialisten en dat ik binnen 10 werkdagen een antwoord zal krijgen ....

 

 

... we wachten af.

 

 

 

Overigens zouden de kosten van de adaptierit (€ 150) in mindering gebracht worden op de kosten als zij de reparatie uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden