Ga naar inhoud
  • 0

Passat 3C 2.0 TDI Variant. Koppeling probleem. Gever?


Jbrunet

Vraag

Dag allemaal.

 

Ongeveer een maand geleden is bij mijn Passat een nieuwe Sachs koppeling set (incl. vliegwiel, drukgroep en lager)

gemonteerd, vanwege een kapot vliegwiel. (Als het goed is was de oorzaak weer een slechte Tuning van een slecht

bedrijf). Zo is mij dat verteld.

 

Nu ben ik even in het buitenland zonder mijn Passat en reed mijn vrouw er vandaag even in omdat ik winterbanden heb.

Ze ging er mee naar haar werk (35Km rijden) en naarmate dat ze er mee reed, bleef het koppelingspedaal bijna geheel

beneden en kwam bijna niet meer omhoog. Ze had uiteraard moeite om te kunnen schakelen.

Eenmaal op haar werk heeft een collega er even naar gekeken en toen hij het koppelingspedaal weer omhoog trok, leek

het euvel verholpen. De hele weg naar huis werkte het koppelingspedaal weer goed.

Ze is vanmiddag na haar werk even langs de garage gereden die de koppeling set had vervangen en volgens hen had het

niets met de vervangen koppeling set te maken maar lag dit aan de GEVER.? Kosten €80,-

Ook zei hij dat het probleem misschien weer terug kon komen of zelfs helemaal niet meer voorkomen.

 

Klopt dit.? Ik vind het wel erg toevallig.

 

Ik hoor het graag.

 

Gr, Jeff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is een beetje lastig te beoordelen.

Wanneer alles wat je opnoemt is vervangen dan kan de oorzaak van het blijven hangen van de koppeling waarschijnlijk alleen in de "gever" of te wel commando-cilinder van het pedaal zitten.

Heb hier zelf nog weinig van gehoord.

Wanneer je vertrouwen hebt in de garage die de reparatie heeft uitgevoerd dan zou ik daar in mee gaan. De koppeling cilinder wordt altijd volledig ingedrukt in tegenstelling tot de hoofdremcilinder van voetrem, deze wil nog wil eens beschadigen bij het ontluchten wanneer ie opeens verder wordt ingedrukt dan bij remmen.

Zou het even aanzien of het terugkomt.

Is natuurlijk vervelend wanneer jezelf in het buitenland zit en je wilt dat je vrouw thuis met een veilige auto rijdt!

 

Ik zou de garage nog effe voordeel van de twijfel geven!

 

Ps. Wanneer de koppeling een maand geleden vervangen is zou men nog de klik-koppeling van de leiding tussen druklager en commandocilinder kunnen controleren op lekkage, het luchtfilterhuis moet dan worden uitgebouwd, 10 min werk.

Bij ernstige lekkage zou het peil van het remvloeistofreservoir op de hoofdremcilinder ook gezakt moeten zijn!

Wellicht heeft garage dit al gedaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok Willem bedankt voor je reactie. Ik zie het idd. maar even aan.

 

Ik zie dat je enkele mods hebt doorgevoerd aan je Passat.

 

Passat 3C (2005) Variant 2.0 Tdi (BKP) 175 PK JD Tuning. mod 23H9 4 x PD door dealer

Eigen mods: Rns 510 rear view High-end camera, PDC Ops, instap-/voetverlichting, Guykes knippers, mfl stuur, kleuren tacho, pilot xenon, Autohold, elektr klep.

 

Instap/voet verlichting mis ik idd bij deze Passat terwijl het op het vorige model wel gewoon zat, hoe sluit je dat aan op schakelaar van de binnenverlichting, if ergens anders.?

Rear view camera, waar heb je die achterningebouwd, en waarop aangesloten.? Gebruik je die voor achteruit inparkeren.?

Autohold.? Is dat het linker knopje naast de versnellingspook.?

Kleuren tacho, wat is fat.?

Extra klep.? Waarvoor dient deze.?

PDC Ops.?

 

Thx. en Gr, Jeff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ok Willem bedankt voor je reactie. Ik zie het idd. maar even aan.

 

Ik zie dat je enkele mods hebt doorgevoerd aan je Passat.

 

Passat 3C (2005) Variant 2.0 Tdi (BKP) 175 PK JD Tuning. mod 23H9 4 x PD door dealer

Eigen mods: Rns 510 rear view High-end camera, PDC Ops, instap-/voetverlichting, Guykes knippers, mfl stuur, kleuren tacho, pilot xenon, Autohold, elektr klep.

 

Instap/voet verlichting mis ik idd bij deze Passat terwijl het op het vorige model wel gewoon zat, hoe sluit je dat aan op schakelaar van de binnenverlichting, if ergens anders.?

Rear view camera, waar heb je die achterningebouwd, en waarop aangesloten.? Gebruik je die voor achteruit inparkeren.?

Autohold.? Is dat het linker knopje naast de versnellingspook.?

Kleuren tacho, wat is fat.?

Extra klep.? Waarvoor dient deze.?

PDC Ops.?

 

Thx. en Gr, Jeff.

 

Beste Jeff,

 

Ik begrijp uit al jouw vragen dat je je nog wel even goed moet inlezen op dit forum :mrgreen:

 

Alle mods die ik bij elkaar heb uitgevoerd kost je ongeveer 6 dagen sleutelen.

- De voet- en instapverlichting vereist het trekken van wat draadjes, bij de instap moet alle deur bekleding gedemonteerd worden en je boordnet moet geprogrammeerd worden.

- de camera zit in het handvat van de achterklep, is via ebay verkregen van een sloop passat in Duitsland, deze kun je alleen maar gebruiken i.c.m. rns510, highend wil zeggen dat er ook nog een extra camera regelapparaat is geïnstalleerd waardoor de pdc en stuurbewegingen op het scherm zichtbaar worden.

- bij autohold: is een relatief goedkope mod, blijft je auto op de rem staan wanneer je geremd hebt tot stilstand en beweegt ie weer wanneer je de koppeling laat opkomen. E.e.a. Hangt af van je Abs pomp die hebt hebt, de mod staat beschreven in de KB van dit forum. Vooral handig bij rijden met caravan, je hoeft die handremknop niet meer te gebruiken.

- kleurentacho is een andere tellerklok met meer functies en een groot display, mooi icm met een ander stuur met toetsbediening en bijv een telefoonmodule.

- ik heb geen extra klep :D maar een elektrische klep. Wanneer je voldoende verslaafd bent geraakt aan dit forum dan ga je 2 motortjes inbouwen om je achterklep elektrisch te openen en te sluiten.

 

Dus wil je geld besparen? Verwijder dan zo snel mogelijk de link naar dit forum van je pc :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben weer in het land, en tijdens een paar ritjes bleek idd. het koppelingspedaal af

en toe naar de bodem te zakken om niet terug te komen. Even met de neus van mijn

voet omhoog trekken bleek voldoende te zijn om het weer "te resetten". En nu heb ik

het al een paar dagen niet meer meegemaakt.

 

Vanmorgen ben ik even langs VW Maas in Uithoorn gereden en die lieten mij die gever

of te wel Koppelingcommando...(nogwat).... op een plaatje zien. Als ik die wil vervangen

dan moet oa. de aangesloten olieleiding even los gemaakt worden.

 

Hebben jullie tips hoe ik dat het beste kan doen, is het gewoon een kwestie van even

loskoppelen en de nieuwe erop aansluiten.? Of loopt er dan veel olie uit wat niet wenselijk is,

en moet het op een andere manier.?

 

Ik hoor het graag.

 

Dank en Mvgr, Jeff.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ontluchten bij de wielen zoals je normaal doet.? En als ik die gever loskoppel staat die onder druk en loopt het er dan flink uit of valt dat wel mee.?

 

Als ik dit verhaal zo lees dan begrijp je er niet veel van, ik geef je voor je eigen veiligheid en die van je vrouw één advies:

Blijf er van af en laat het een vakman doen!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geef dan wat meer antwoord ipv. van die één regelige antwoorden waar iemand niet veel mee kan.

 

Ik stel wat simpele vragen omtrent het loskoppelen van die gever. Ik ben reuze handig en doe veel

onderhoud aan mijn auto gewoon zelf (altijd gedaan). Ik bezit al bijna 20 jaar een Triumph TR-6 waar

ik alles zelf aan doe.

 

Maar voordat ik opnieuw het wiel uit ga vinden, vraag ik alleen hoe ik dit moet doen en of er veel olie uitloopt

of niet etc etc. En dan krijg ik als antwoord, Je moet wel ontluchten.... (1 regel antwoord).

Dan vraag ik waar ik dat moet doen. Geen antwoord...... Zucht... Inmiddels via VW Maas begrepen dat de

koppeling leiding gewoon aan de rem unit gekoppeld is. Kijk daar kan ik wat mee. En als het goed is kan ik

waarschijnlijk ook daag ontluchten....

 

Niet iedereen op dit forum is volleerd vak monteur die met 2 woorden snapt hoe het zit.... ( of was een

voorwaarde waaraan je moest voldoen voor je je aanmeldde, want dan heb ik dat over het hoofd gezien).

 

Nogmaals bedankt, Jeff. (Ps. ik vind dit forum geweldig en heb al jaren prima adviezen gekregen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jeff,

 

De koppeling ontluchten staat hier kort beschreven viewtopic.php?f=185&t=46064 in het 1e stukje tekst van de topic. je zult dan het luchtfilter moeten uitbouwen om bij de ontluchtingsnippel te kunnen komen, daarnaast komt het defect gaan van de gever niet dusdanig veelvuldig voor dat iedereen hier op het forum daar kennis en ervaring mee heeft. Aan jouw vraag en antwoorden is niet af te lezen hoe handig je zelf bent, als je dat i.d.d. bent zoals je schrijft dan krijg die gever wel gewisseld, is effe pielen met gezond verstand bij de pedalen, koppelings pedaal moet losgemaakt worden. Maar het is wel essentieel veiligheidsonderdeel van de bediening van je auto en ik neem daar, kan alleen voor mezelf spreken, hier dan geen verantwoording voor.

post-10228-1423829206,3308_thumb.jpg

Wat ik ook niet begrijp: wanneer je waarschijnlijk al meer dan € 1000,- hebt uitgegeven voor het vervangen van je complete koppeling, waarom loop je dan langs allerlei garages en dit forum om de koppeling hersteld te krijgen? Ik zou eerst naar de garage teruggaan die 'm heeft vervangen en ik kan mij dan niet voorstellen dat een garage die een klant tevreden wil houden, deze gever niet voor een redelijke prijs vakkundig voor je vervangt of repareert.

 

Succes, Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Houd er wel rekening mee dat een Triumph geen Passat is en andersom(ABS en ESP heeft de Triumph waarschijnlijk niet).

Waarschijnlijk heeft de Triumph zelfs niet eens een hydraulische koppeling.

 

Je remsysteem zit op dezelfde vloeistof/circuit aangesloten, creëer je om welke reden dan ook lucht in het systeem en je trapt door de rem kunnen de gevolgen groot zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden