Ga naar inhoud
  • 0

Lekkage ruitensproeier, waar beginnen?


ronald81

Vraag

Hallo allen,

 

Van de week ging mijn lampje voor ruitensproeier branden en bleek deze leeg te zijn, na bijvullen een dag later ging wederom het lampje aan dus iets niet helemaal in orde.

Als ik het bijvul loopt er inderdaad druppelgewijs water links voor onder mijn auto.

Als ik het bijvul doet alles het wel gewoon (voor en achter) maar ergens dus een lekkage.

Heb even vanaf boven gekeken maar heb niet het idee dat ik van daaruit moet starten met demonteren.

 

Wat is hiervoor nu het meest handige stappenplan om te volgen (Passat 3C)?

 

Alvast bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Zonder bijdehand over te willen komen, bij een auto met het stuur links noem je dat de linker kant, ook voor de 'kijkers'.

Maar goed het kan allebei idd :wink:

 

Al iets gevonden?

 

Daar heb je helemaal gelijk in! :embarassed:

 

Heb het even een tijdje laten zitten (was me toch te koud) maar vandaag even snel gekeken.

Mistlamp los, reservoir gevuld en wachten... echter momenteel nergens lekkage...

Snap er weinig van, zal het even aankijken de komende dagen want zal vast vanzelf weer beginnen met lekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij ook lekkage van de ruitensproeier tankje.

Net even gekeken, wiel en wielkuip er afgehaald, lijkt ook inderdaad tussen tank en pompje weg te komen.

Kun je alleen het rubbertje vervangen?

Kan het pompje simpel uit het reservoir worden gehaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kun je alleen het rubbertje vervangen?

Kan het pompje simpel uit het reservoir worden gehaald?

Dacht dat de dichting apart vervangen kan worden, moet je even de zoekfunctie gebruiken, was een topic van Alle (dieseltje) dacht ik. 

Pompje is gewoon uit het reservoir te trekken volgens ik vernomen had. Spant gewoon in de opening door middel van de dichting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dacht dat de dichting apart vervangen kan worden, moet je even de zoekfunctie gebruiken, was een topic van Alle (dieseltje) dacht ik.

Pompje is gewoon uit het reservoir te trekken volgens ik vernomen had. Spant gewoon in de opening door middel van de dichting.

Gevonden

http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topic/37713-lekkende-ruitenwisser-reservoir/?hl=ruitensproeier&do=findComment&comment=676245

Staan ook de bestelnummers van pompje en afdichtingsrubber in.

1K5 955 651 ruitensproeierpomp (sedan)

1K6 955 651 ruitensproeierpomp (variant, voor en achter ruitensproeier)

443 955 465 pakking (afdichting pomp/reservoir)

3C0 955 453P sproeivloeistofreservoir

aangepast door gerjol
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Ik had deze maand ook lekkage, reservoir leep gedeeltelijk leeg maar niet helemaal.

Eerst de pakking vervangen, inderdaad door wiel en wielkuip rv weg te halen, maar was niet enige oorzaak. Toen alsnog de pomp; de lekkage was nu pas weg, maar ruitensproeiers sproeide nu slecht. Zag al snel dat sproeiers dicht zaten en watertoevoer prima was. Toen de ruitensproeiers zelf vervangen ( kostte 12,- per stuk) en toen was alles opgelost. Ik denk dat probleem ontstaan is door 10 jaar lang ruitensproeiervloeistof te gebruiken waardoor sproeiers ongemerkt zijn dichtgeslibd en lekkage op (oude) pomp/pakking is ontstaan. 

Ik hoop dat anderen hier iets aan hebben net zoals ik iets had aan dit topic. Ik ben niet handig en toch gelukt. Dank!

nb oh ja, ruitensproeier(pomp) doet het niet als de motorkap openstaat. Dus leg de zekeringkast niet te vroeg open om de oorzaak te vinden ?

aangepast door edgarrobert
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik even gebruik mag maken van deze topic:

 

Had al een lange tijd lekkage in de buurt van mijn ruitensproeier reservoir. Na één keer sproeien liep hij gewoon binnen paar minuten leeg. Afgelopen maandag met een maat voorbumper eraf en wielkuip. De pomp was 'roestig' die die meteen vervangen incl. rubber. Hij lekt een bijna niet meer, nu alleen nog druppelen bij de linker witte haakse koppeling. Echter wat ik constateerde is dat in de linker witte haakse koppeling een rubber ring zit (géén O-ring) die volgens mij lekt.

 

Zijn de artikelnummers van de koppeling en rubber ring te achterhalen?

 

Bij voorbaat vriendelijk bedankt.

 

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

 

 

 

19bbea23695b66ee1ce71d0f7405cb64.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden