Ga naar inhoud
  • 0

Rem upgrade passat 3B AHU


fubar

Vraag

Mijn remmerij is aan vervanging toe. Nu wil ik meteen grotere remmen plaatsen om de leegte achter de 19" op te vullen en de remweg te verkorten.

De bedoeling is om minimaal voor 312mm remmerij te gaan.

 

Ik heb een beetje rond gesnuffeld, maar kom eigenljk niets concreet tegen dat mij verder kan helpen.

 

Weet iemand welke remmerij er zonder al te veel aanpassingen op mijn 3B geplaatst kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@fubar: ik vraag me telkens weer af hoor... maar remweg verkort je niet door het vergroten van je remmerij. De maximale vertraging van je auto heeft namelijk met het gewicht van je auto, je snelheid en je banden te maken. Als jij met normale remmen maximaal remt (dus in de ABS) dan kan de auto simpelweg niet nog sneller remmen. Ik geloof dat upgrade alleen zin heeft als je in korte tijd zeer vaak een grote rembelasting vraagt van je auto. M.a.w. als jij bijvoorbeeld in een treintje 200 rijdt en je moet een keer of 20 vol in de ankers. Je normale remmen zijn niet gebouwd op zo'n extreme belasting en zullen dus minder gaan remmen omdat de schijf z'n warmte niet kwijt kan.

 

 

Mocht ik het mis hebben; schiet maar hoor jongens :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@fubar: ik vraag me telkens weer af hoor... maar remweg verkort je niet door het vergroten van je remmerij. De maximale vertraging van je auto heeft namelijk met het gewicht van je auto, je snelheid en je banden te maken. Als jij met normale remmen maximaal remt (dus in de ABS) dan kan de auto simpelweg niet nog sneller remmen. Ik geloof dat upgrade alleen zin heeft als je in korte tijd zeer vaak een grote rembelasting vraagt van je auto. M.a.w. als jij bijvoorbeeld in een treintje 200 rijdt en je moet een keer of 20 vol in de ankers. Je normale remmen zijn niet gebouwd op zo'n extreme belasting en zullen dus minder gaan remmen omdat de schijf z'n warmte niet kwijt kan.

Mocht ik het mis hebben; schiet maar hoor jongens :embarassed:

 

Volgens mij klopt dat wel.

Volgens mij zat er in één van die aflevereringen van blik op de weg of zo, een demonstratie van een volle aannemers bus en een lege. De veronderstellings was dat die volle een langere remweg nodig had dan een lege. Maar dat was dus niet zo.

 

Een tip voor iedereen was ook om een keer flink in de abs te remmen. Reden is dat dat nogal een vreemd geluid geeft en pedaalgevoel is zo dat mensen de pedaal weer loslaten. Dus dan uiteindelijk niet meer effectief remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Natuurlijk, de algehele staat van het onderstel heeft invloed op het remgedrag. Ik bedoel eigenlijk dat ze bij VW echt niet hebben gedacht: laten we die passat nu eens een lekker kleine rem geven die niet goed genoeg remt; wel zo veilig en goed voor onze naam...

 

 

Nee dat heb je niet gelijkredmiler het gaat om de pk's wat de auto heeft en daar worden uitgerekend wat voor diameter schijven

krijgt per auto en bouwjaar en voorbeeld en passat 1,9 tdi uit 2000 heeft een voor schijf van 280x22 en daar is de auto getest op de rem eisen van vw goedgekeurd maar als je op die zelfde auto naar 312x22mm of hoger diameter doe dan heb je veel meer Remafstand & stopafstand :mrgreen: op deze auto dan de standaard eisen van normale,

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een tip voor iedereen was ook om een keer flink in de abs te remmen. Reden is dat dat nogal een vreemd geluid geeft en pedaalgevoel is zo dat mensen de pedaal weer loslaten. Dus dan uiteindelijk niet meer effectief remmen.

 

Sterker nog, ook al werkt je ABS, ook dan kun je nog in remkracht variëren.

Tijdens een trainingsdag op Lelystad werd mij op het hart gedrukt om tijdens een noodstop, zo hard mogelijk op het pedaal te blijven duwen. Ook al werkt het ABS, doortrapen, liefst door de bodem van je auto heen.

Pas dan haal je het maximale uit je remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie info over ABS

 

:arrow:

 

 

Werking

 

Bij ABS wordt het remmen elektronisch geregeld. Een sensor in de wielen detecteert bij het remmen of een wiel dreigt te blokkeren. Indien dat het geval is, neemt het ABS kort remkracht weg. Wanneer de dreigende blokkering is opgeheven, wordt de remkracht weer hersteld totdat de wielen opnieuw dreigen te blokkeren. Deze techniek wordt ook wel "pompend remmen" genoemd, maar het elektronische ABS kan dit veel sneller en preciezer dan een mens.

Het wegnemen van de remkracht kan door de bestuurder ervaren worden als het trillen van het rempedaal. Dit kan een verkeerde reactie uitlokken bij de bestuurder, zoals minder hard of zelfs pompend remmen. Belangrijk bij ABS is dat bestuurder zo krachtig mogelijk remt totdat het voertuig volledig tot stilstand gekomen is.

 

 

 

 

Voordelen

 

Bij blokkerende wielen wordt het voertuig onbestuurbaar. Een groot voordeel van ABS is dan ook dat het voertuig bestuurbaar blijft indien een noodstop wordt uitgevoerd. Met ABS kan men ook veilig remmen in een bocht of bij een variërend wegdek (bijvoorbeeld wanneer de linkerwielen zich nog op het asfalt bevinden terwijl de rechterwielen op een veel gladdere berm rijden).

ABS zorgt in de meeste gevallen ook voor een kortere remafstand. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. In de eerste situatie (rollen zonder glijden) is sprake van statische wrijving. Als de wielen blokkeren treedt echter dynamische wrijving op. De statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische.

Alleen bij remmen op een losse (bijvoorbeeld grind) of heel gladde ondergrond (bijvoorbeeld ijs) zorgt ABS niet voor een kortere remweg. Door het blokkeren van het wiel bij remmen zonder ABS, wordt door de opstapeling van het losse materiaal een wig gevormd tussen de band en de ondergrond. Dit kan leiden tot een kortere remafstand. Doordat ABS het blokkeren van het wiel voorkomt ontstaat deze wig niet.

Bij een heel gladde ondergrond zal ABS continu ingrijpen door te stoppen met remmen omdat de wielen bijna meteen blokkeren. Een voertuig zonder ABS zou nu sneller stilstaan omdat er door de wrijving tussen blokkerende banden en ijs meer wrijving is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een 130pk 3bg heeft met 288mm remmen minimale remvermogen. Je kunt theorieën genoeg aanhalen, maar ik heb zelf de aanpassing doorgevoerd naar 312mm en merk duidelijk verschil in remkracht bij dagelijks gebruik (normaal remmen). De auto remt nu zoals het zou moeten, 312mm zou standaard moeten zijn. Met name op de snelweg (hogere snelheden) is het verschil in remvermogen duidelijk merkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het gevoel zal wel beter zijn, maar ik geloof er niets van. Hetzelfde gevoel als dat je auto na een beurt ineens veel lekkerder rijdt. Ik sprak pas iemand die na het vervangen van de koppakking vertelde dat zijn auto ineens veel soepeler reed...

 

Maar, blij dat jij in ieder geval je veel veiliger voelt :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verhalen allemaal. Maar heb ook een remupdate uitgevoerd van 312 naar 345mm met R klauwen maar het remt stuk harden als eerst. Ter voorbeeld van de 200kmpu naar de 100kmpu gaat in minder sec. dan eerst. Dat heeft niks met abs te maken maar gewoon met de grotere schijven en blokken, dus meer rem oppervlakte.

Vind ook pas dat je kunt oordelen als je het verschil mee hebt gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar Aart op doelt is het feit dat je max remkracht afhankelijk is van het contact wat je band met de weg maakt.

Door een rem-upgrade wordt je remweg echt niet korter. Het gevoel wat je hebt is echter dat je harder kunt remmen met minder pedaaldruk.

Je remmen zullen eerder het gevoel geven dat je harder remt en zullen iets gretiger aangrijpen.

Maar hoe je t ook went of keert. Band contact met wegdek is bepalend voor je remweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het gevoel zal wel beter zijn, maar ik geloof er niets van. Hetzelfde gevoel als dat je auto na een beurt ineens veel lekkerder rijdt.

 

Heb je zelf al eens gereden met een passat met 288 mm remmen en met 312mm remmen?

 

Het is niet een gevoel, het is duidelijk merkbaar. Grip van de band maakt zeker verschil en is de beperkende factor. Dat merk ik ook als ik met winterbanden rij, ik moet dan eerder beginnen met remmen als met de zomerbanden.

 

Zoals ik al eerder aangaf is met name met hogere snelheden het verschil duidelijk merkbaar. Op hogere snelheden moet je erg hard remmen wil je de grip verliezen met de banden. Met name op dat soort momenten maakt meer remvermogen een verschil. Stel dat je met 288 mm remmen op 80% van de maximale grip van de banden zit bij snelheden tot 60km/uur komend van hogere snelheden, dan haal je met grotere remmen 90% van de maximale grip en dat maakt de remweg korter in de periode van de hoge snelheid teruglopend naar 60 km/uur. En de duur van het maximale remvermogen van grotere remmen is langer door de betere koeling.

 

Ik heb ook een Golf IV met 280mm remmen en daarmee moet ik eerder remmen op hogere snelheden als met de passat. Ik heb het dan niet over 50 meter, maar schat zo in dat het toch een meter of 25 is dat ik eerder begin met remmen. Met beide auto's rij ik met hetzelfde type band, Continental Sport Contact 5. Een ander voordeel van grotere remmen is dat de stabiliteit van de auto beter is, de auto is minder nerveus. Ook remt de auto beter met aanhanger.

 

Overigens is het ingrijpen van ABS geen goede graadmeter, daarvoor spelen te veel factoren mee. Denk aan wieldruk (bij volle lading hebben de wielen minder tractie), verplaatsing van het zwaartepunt naar de voorzijde van de auto tijdens hard remmen (stugge vering), etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
echt niet korter. Het gevoel wat je hebt is echter dat je harder kunt remmen met minder pedaaldruk.

Je remmen zullen eerder het gevoel geven dat je harder remt en zullen iets gretiger aangrijpen.

Maar hoe je t ook went of keert. Band contact met wegdek is bepalend voor je remweg.

 

Dit is inderdaad precies wat ik bedoel.

 

Ja, ik heb meerdere varianten gereden in een passat, niet onder mijn auto, wel onder die van vrienden.

 

Maar... voordat er allerlei discussies ontstaan; nogmaals: blij voor jullie dat het wel beter remt :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden