Ga naar inhoud
  • 0

Wel of niet aanschaffen 2.0tdi


harmengijgink

Vraag

Hallo kenners, liefhebbers, fanatici en anderen.....

 

Ik ben bezig met de aanschaf van een andere auto en neig naar de product van de VAG groep.

 

Momenteel rij ik een golf IV variant 1.9tdi 90pk. Gekocht met 174.000 momenteel 306.000km. Ik ben zeer tevreden over de degelijkheid van deze motor, alleen de turbo geeft al lange tijd problemen bij zwaardere belasting. Ik weet wat het is, maar heb er dusdanig weinig last van dat hij er nog in zit.

 

Ik heb nu vandaag een proefrit gemaakt in een passat variant 2.0tdi uit 07-2006. Een hele goede prijs en er zijn wel wat mogelijke andere kopers. Ik hoor wat horror verhalen over deze motor. Ik weet niet of dit de bkr motor is of niet. De auto heeft 169.000km gelopen en heeft oa nieuwe verstuivers. Ik vond hem super rijden en die 140pk zijn super. Maar de vraag is;

 

Hoe gaat deze auto zich houden de komende 100-150.000km. Ik wil graag doorrijden tot de 300.000km en zo onderhoudsvriendelijk mogelijk. Of is een 1.9tdi toch beduidend degelijker en onderhoudsvrijer?

 

Ik heb geen haast en kwam deze toevallig tegen. Een andere optie is een 1.9tdi zoeken of een octavia, maar dan zijn de motoren weer hetzelfde. De skoda dealer zei dat ze bij de octavia niet veel verschil merken in onderhoud van de 2.0tdi in vergelijking met de 1.9tdi. De 1.6 geeft veel meer storingen/problemen, volgens skoda dus. Is dit bij VW ook zo?

 

Ik ben enthousiast maar behoudend vanwege de 2liter.... Is dit terecht? Kan iemand me de goede kant opduwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
En als de verstuivers vervangen zijn, welke moeten dat zijn zonder verdere problemen te geven?

 

Als ze in 2013 zijn vervangen door de dealer en als er een terugroepactie code 23H9 genoteerd is in het boekje, dan is het goed.

 

Bij mij zijn ze bij 184.xxx vervangen. De 4 verstuivers waren nog die fabrieksaf erin waren gezet. Momenteel staat ie op bijna 206.000 en het gaat nog steeds goed.

 

P.s. Wij komen van een Bora 1.9tdi 90pk af. De Passat 2.0tdi van nu is een heel stuk sneller, het lijkt wel alsof we eerder een auto hadden die amper vooruit kwam. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat laatste kan ik beamen, ik bemerkte dat alleen al nadat ik na afloop van de proefrit in mijn eigen golf terug reed naar huis.

 

De passat wordt verkocht bij een mitshubishi dealer, daar is hij vanaf 80-90k in onderhoud geweest tot nu(169k), ze geven er bovag op. Geeft wel wat vertrouwen, maar dat is ook maar een half jaar. Als ze het niet aan zouden durven hadden ze de auto wel in de handel gedaan....

 

De verstuivers zijn door hun vervangen, heb het boekje nog niet zo nauwkeurig bekeken dus ik weet niet welke erin zitten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat laatste kan ik beamen, ik bemerkte dat alleen al nadat ik na afloop van de proefrit in mijn eigen golf terug reed naar huis.

 

De passat wordt verkocht bij een mitshubishi dealer, daar is hij vanaf 80-90k in onderhoud geweest tot nu(169k), ze geven er bovag op. Geeft wel wat vertrouwen, maar dat is ook maar een half jaar. Als ze het niet aan zouden durven hadden ze de auto wel in de handel gedaan....

 

De verstuivers zijn door hun vervangen, heb het boekje nog niet zo nauwkeurig bekeken dus ik weet niet welke erin zitten....

 

Je kan aan het boekje niet zien welke erin zitten, maar onderdeelnummer van de verstuivers horen te eindigen met 073SX. Dat zijn de 'goede' verstuivers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ah super!

 

Als het de goede zijn, zou jij adviseren voor deze auto/motortype te gaan?

 

Andersom gezegd, als dat niet het geval is, zou jij de auto laten dtaan en voor een andere 2.0 of een 1.9 te gaan?

 

Als je veilig wilt ''spelen'', dan kun je ook overwegen 1 van 06/2008+ te nemen, maar die heeft een minder leuke prijskaartje eraan zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laat je niet opjagen door andere kopers, Nl staat momenteel vol geparkeerd met hele mooie en niet al te duur geprijsde Passats 3C diesel. Het is crisis ten slotte.... :D

Kijk even naar de motorcode, die staat op o.a. op de sticker van de B-stijl tussen de portieren aan de bestuurderszijde, probeer verder de onderhoudsgeschiedenis te achterhalen en de eigenaren. problemen bij de 3C van 2005/ 2006 waren o.a. roest rond kentekenverlichting achterklep, stuurslotmodule, oliepomp, tankpomp, tandempomp, handremschakelaar en bij de BKP pompverstuivers Siemens. De meeste problemen zijn ondertussen, al dan niet onder garantie opgelost, wellicht ook bij deze.

Zoek het uit en kom terug op dit topic.

 

Als alles het doet is de 2.0 Tdi een fantastische auto om mee te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Fijne reactie Willem! Bedankt!!!

 

Uit het gesprek met de verkoper heb ik opgemaakt dat er al eea van je genoemde rijtje is vervangen.

 

Dat betekend een verbeterd onderdeel of een zelfde vervangingstermijn in de toekomst?

 

@dieseltje; ik hoef geen dsg, ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben toen ik op zoek was naar mijn vorige auto gegaan voor een 1.9 TDI (BLS). De 1.9 TDI zou wat minder problemen hebben, een wat degelijkere motor zijn.

Niet was minder waar... vliegwiel gehad, hoofdlager gebroken, door een verkeerd werkende vacuum regelklep een opgeblazen turbo en EGR koeler.

De auto had 230K gelopen en toen begon je het differentieellager te horen, dat hoort niet echt...

 

Vind persoonlijk een 1.9 een stuk rouwer klinken dan de 2.0 die ik nu rijd.

 

De Leon die ik daarvoor had was een 2.0TDI (BKD), hier heb ik de bekende gescheurde cilinderkop mee gehad.

 

Mijn oom heeft 2x een Passat 2.0 TDI gehad, de een 200K probleemloos gereden, de ander van t ene naar het andere probleem.

 

Een deel van de bekende problemen kan je uitfilteren, maar verder blijft het gewoon een kwestie van geluk hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je stelt dat het een gok is om deze auto's te kopen, zowel de 1.9 als ook de 2.0tdi, dan wellicht in zijn geheel geen passat diesel van dit type aanschaffen? Ik heb nou niet bepaald zin om gedurende de tijd dat een auto bij mij in bezit is, de gehele aanschafprijs ook nog eens aan onderhoud uit te geven.... En dan niet regulier onderhoud, want dat hoort er gewoon bij en is navenant aan je eigen rijstijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een 2.0tdi BMP uit 2008. Gekocht in 2009 met 48k op teller. Vandaag heeft hij 202146km gereden.

 

Bij mij is vervangen; LMM, tandempomp, dpf verwijderd. Verder eigenlijk niks wat niet had mogen zijn. Heb lichte roestvorming op het dak wat ooit bij verwijderen van het raam is beschadigd.

 

Het is een stukje geluk hebben met een auto. Aan de buitenkant kun je vaak zien hoe de vorige eigenaar er mee om gegaan is.

 

Succes en ik zou dezelfde auto zo weer kopen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die gok heeft niets met de Passat diesels te maken, dat is bij elk type of merk auto.

 

Mijn schoonvader rijdt een mondeo diesel uit 2008 met 150 op de klok.

Uitlaat geheel vervangen, turbo, 2 massavliegwiel, airco compressor kapot.

 

Kijk maar in het km standen topic, ze rijden wel ff door die Passats 8-)

 

Verstuurd van mijn HTC Desire HD A9191 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Degelijk en goed onderhoud is zeker van toepassing, evenals een nette rijstijl..... Ik ben zuinig op mijn autos en beknibbel zeker niet op regulier onderhoud. Echter hoop ik toch wel dat er niet allerlei problemen ontstaan die niks met de hoeveelheid km's te maken hebben.... Ik probeer te filteren welke motoren/auto's bekend xijn met problemen en zodoende kan ik een goed besluit nemen.

 

Vandaag zei iemand mij nog dat het verstuiver-probleem van de 2.0tdi zijn oorzaak heeft bij de cilinderkop. Klopt dat? Maw als je de verstuivers hebt vervangen hoort de cilinderkop eigenlijk ook vervangen te worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt het nu over uitgeslagen cilinderkop wat echt nauwelijks voorkomt en deze motoren haalden ook de 100k niet.

 

Neem anders iemand met écht verstand, rosstech en kennis van de 3c mee, dat heeft meer nut dan dat alle evt mogelijke problemen worden opgesomd, terwijl daar waarschijnlijk helemaal geen sprake van is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Elke auto heeft zo zijn dingetjes, daar ben ik niet bang voor. Als er echter structureel iets mis is met een bepaalde versie, dan ben ik daar graag van op de hoogte! Iemand met specifiek verstand van de passat 3c vinden is al lastig genoeg.... Desalniettemin waardeer ik alle reacties enorm en probeer ik te filteren wat belangrijk is en wat minder.... Feit blijft dat je met allerlei gedachtes alle kanten op kan gaan; onderhoudshistorie bekend, veel is al vervangen, vind je dit dan een probleem auto of denk je juist, alles is al vervangen en daarom kunnen we er weer jaren tegenaan? Onderhoudshistorie bekend, weinig tot geen problemen/vervangende onderdelen. Is dit dan een goede auto omdat hij geen problemen heeft gekend of komt alles juist nu nog en beland je alsnog in de bodemloze put? Je kan beide kanten op denken en beiden zijn niet zeker, althans met bovag vanaf 6maanden...

 

De auto van afgelopen donderdag is inmiddels verkocht aan een ander, ze kwamen vanuit middelburg naar borculo(oost gelderland) en hebben de auto zonder garantie en afleverbeurt gelijk meegenomen.... Zo kan het dus oook!

 

Het gaat er mij uiteindelijk niet direct om wat er allemaal kapot zou kunnen gaan, maar de vraag blijft nog steeds;

 

Zouden jullie kiezen (als je degelijkheid voorop stelt en de auto koopt met +/- 150 tot 180k en wil doorrijden tot 300k) voor een 2.0tdi of een 1.9tdi?

 

Andere optie is wachten tot de cr auto's, vanaf half 2008???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gister een proefrit gemaakt in een 2.0 TDI met DSG van 2006. Moet zeggen dat t absoluut niet verkeerd rijdt. Je merkt het verschil tussen 3BG en de 3C

Echt wel een klasse groter. Motor loopt ook heerlijk en alle verstuivers zijn vervangen nav. de actie die VW heeft. Prijskaartje was te hoog anders was het echt een serieuze kandidaat geweest.

Denk wel dat ik het aandurf om een 2.0 TDI aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden