Ga naar inhoud
  • 0

Dynaudio


Cabdriver

Vraag

Hallo iedereen,

 

Ik had hier ergens gelezen van iemand die op vakantie was in één van de scandinavische landen en hij heeft hier een uitgebreide topic van gemaakt wat hij gedaan heeft om gewone systeem naar Dynaudio te gaan. Kan er mij iemand een link sturen alsjeblieft.

 

Greetz

 

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het zit zo. Ik en een vriend van me zijn overeengekomen om de systeem te verwisselen. Dus zijn dynaudio in mijn auto, mijn gewoon systeem in zijn auto. Deze avond heb ik al de Rechts Voor gedaan. Dus eigenlijk simpel Luidsprekers en tweeter verwisseld maar ook de deurkabelboom aangezien de zijne uitgerust is juiste dynaudiokabels zit. maar ik denk dat ik problemen zal hebben nadat ik alle deuren gedaan heb. Namelijk de kabel in de auto. Ik heb gelezen dat mijn gewone kabel van deur naar dash naar radio gaat verweven met andere kabels. terwijl dynaudio eerst naar de versterker gaat. Klopt dat? En hoe kan ik dat het best oplossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De kabelboom in de auto moet je dan ook wisselen, anders heeft het uiteraard geen zin. Ook moet je beide radio's aanpassen met vag-com ivm het soundsystem.

Ik zou me eerst even goed inlezen zodat je exact weet wat je moet doen. Als je die info niet zelf kan achterhalen, en ook niet zelf de juiste oplossing kan bedenken, zou ik er niet aan beginnen. Je moet er toch wel handig voor zijn.

 

Het netjes weghalen achter het dashboard betekend wel dat de auto redelijk uit elkaar moet. Geen idee waar die kabelbomen nou precies lopen, aangezien ik de kabelbomen zelf heb gemaakt en er bij heb gelegd. Je moet echt goed weten wat je doet, want de auto van je vriend, en dan met name zijn kabelboom, gaat behoorlijk uit elkaar en je mag geen fout maken! Persoonlijk zou ik het nooit zo doen, maar ieder zijn eigen keuze.

 

De stekkers die uit de rubber mof in de deuropening zit is echt lastig om daar goed bij te komen. Ik hoop dat je goed gereedschap hebt om de oude pinnen te verwijderen, je moet ze later ook weer netjes in de stekker van de andere auto monteren.

 

Als het allemaal lukt, heb je wel een mooi systeem in je auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Grootste issue is eigenlijk dat het gewoon een hele forse kabelboom is die in/door de auto loopt, mede omdat het een aktief systeem is. Dus eerst 4 kanalen van de radio naar de amp en dan vanaf de amp worden 10 luidsprekers individueel aangestuurd.

 

En het loshalen daarvan, dus overal de stof-tape vanaf-halen, en alles later weer intapen terwijl de kabelboom in de auto zit lijkt me gewoon een enorme klus omdat je er vaak zo slecht bij kan. Het is niet onmogelijk, maar gewoon veel werk.

 

In mijn kabelboom heb ik iets van 40/50 meter aan tweelingkabel verwerkt.

 

Hopelijk heb je nog wat aan mijn topic.

 

Ik zou ook zeker de PDF bij Petzold vandaan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je kan doen is dubbele kabels trekken van de versterker naar de radio, en ze daar doorlussen, zodat je in feite de originele kabels gebruikt naar de stijlen.

 

Omdat sound systeem 2 extra speakers heeft voorzijde zul je daar wel kabels voor moeten trekken van versterker naar A-stijlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je kan doen is dubbele kabels trekken van de versterker naar de radio, en ze daar doorlussen, zodat je in feite de originele kabels gebruikt naar de stijlen.

 

Omdat sound systeem 2 extra speakers heeft voorzijde zul je daar wel kabels voor moeten trekken van versterker naar A-stijlen.

Achter moet je ook twee extra luidsprekerdraden trekken, aangezien dat ook aktief wordt aangestuurd. Het systeem heeft 10 versterkers aan boord.

Wat is dan nog het handigste is, is dan de vraag. Achter het dashboard kan je er zo slecht bij, als je daar makkelijk de kabelboom vandaan kan halen, wordt alles al een stuk eenvoudiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja klopt want heb vandaag Links Achter gedaan en heb zo een beetje de kabels bestudeerd. De gewone systeem gaat de kabels van de tweeter richting de luidspreker en van daaruit 2 kabels (+ en -) naar de auto, terwijl die van dynaudio die gaat samen met de luidspreker (2x + en -) richting de auto naar binnen. BM-er als ik nu doe zoals je me vertelt heb, dus zelf kabels aanleggen kan je me een snel lijstje geven wat naar waar moet. Ik neem aan dat bij de gewoon systeem bij mijn maat gewoon telkens 2 kabels van mijn deur richting de radio moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier de PDF van Petzold: http://www.big-partycentral.de/Bilder/D ... _Build.pdf

Staat heeeeeel veeeeel in, zeg maar de complete how-to, heb ik destijds ook gretig gebruik van gemaakt.

In de stuklijst staat precies wat je nou allemaal aan pinnetjes en connectoren etc nodig had.

 

De lijst was niet compleet, ik zelf heb dit nog bijbesteld:

viewtopic.php?f=103&t=24767&start=30#p220655

Maar dat was meer om de amp netjes in te bouwen, ik weet niet of je dit ook allemaal uit de auto van je vriend kan halen.

Als je de amp + afdekking weghaalt kijk je tegen wat gaten in de vloerbedekking aan, dus misschien eea laten zitten zodat het er cosmetisch allemaal nog netjes uitziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jongens twas de moeite hoor. Zaterdag om 9u s'morgens aan begonnen. Aangezien ik al drie deuren al gedaan had in de week met om te wisselen van luidsprekers, had ik de fiche van de slot niet goed gestoken waardoor de deur(RA) helemaal opnieuw moest gedaan worden. Dan had ik nog Rechtsvoor te doen. Tegen dan was het al 14u nadat ik ook de versterker plus de pinnen van elk deur, maar langs de binnenkant van de wagen uitgehaald heb omdat hij ze toch niet meer nodig had met de gewoon geluidsysteem, kan moeilijk 5euro per setje van 2 gaan betalen bij VWdealer. En dan begon het he, een tijdrovend werk voor het aanleggen van een kabelboom die alle kant van de wagen opging, vanwege het een beetje mijn hobby is heb ik gewoon doorgewerkt tot het af was. Het duurde tot 2u in de nacht nadat ik ook een foutmelding kreeg via de vagcom vanwege een slechte soldering van een van de luidsprekers. Het is allemaal goed en wel gelukt en kan ik eindelijk genieten van een deftig geluid.

 

Greetz

 

Cabdriver

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Cabdriver,

Mooi dat het gelukt is. En doorwerken totdat het af is, that's the spirit! Veel plezier van je systeem.

 

@Johan,

Het is uiteraard maar wat je er van verwacht. Het is geen 'spektakel of show-systeem' maar geeft gewoon goed geluid weer met strak laag. Geen laag waarvan de fundamenten van je huis gaan scheuren, maar daar is het ook niet voor bedoelt.

Welke sub heb je erbij geplaatst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden