Ga naar inhoud
  • 0

vervanging van het diesel filter


brainboxnl

Vraag

ik mis op deze site eigenlijk een rubriek sleuteltips.

bijvoorbeeld het dieselfilter vervangen, dit lijkt een eenvoudige zaak maar kan tot grote complicaties leiden.

het grote risico bij het vervangen van het filter is dat er lucht in de aanvoerleiding en dus in de dieselpomp komt. dit is nagenoeg onvermijdelijk en moet je zien te voorkomen net als het leeg rijden van de tank. als er lucht in de dieselpomp komt zal de motor niet meer starten en moet je gaan ontluchten.

-1- neem een nieuw filter en vul deze helemaal met diesel

-2- controleer of de ontluchtingsschroef dicht zit (dient nergens voor)

-3- neem het deksel met de slangen van het oude filter en verwijder het filter

-4- plaats het nieuwe filter en probeer de leiding die naar de tank loopt vacuum te zuigen totdat de diesel eruit loopt en sluit hem dan snel aan.

-5- controleer de doorzichtige aanvoer leiding op luchtbellen. als deze zichtbaar zijn is de kans groot dat de motor niet meer start.

-6- neem in dat geval de dikke rubberen lucht toevoerslang los en spuit daarin carburateur reiniger en laat tegelijk iemand anders de motor starten. elke diesel zal dan aanslaan. (het ontluchten door het losdaaien van de inspuiters is eigenlijk nooit nodig is mijn ervaring dan)

-7- vervolgens een stukje rijden en een aantal keer flink optrekken zoals je dat doet voor de roetkeuring. de motor zal zich dan zelf ontluchten. met name de 6 cylinders zijn erg moeilijk te ontluchten.

-8- als je de motor ondanks alles niet aan de praat krijgt dat moet je bij de v6 de inpuit vervroeging bij start controleren en bij de andere motoren de pomp timing. deze staat dan waarschijnlijk verkeerd en als er dan ook maar een beetje lucht in de leiding zit krijg je hem niet aan de praat.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zoals jij het omschrijft zou ik het nooit durven uitvoeren.

 

Bij een 1.9tdi heb ik het vorige week nog gedaan, was starten en lopen, sloeg na 10 sec af en moest ca 30 sec rondstarten en toen liep ie weer als een zonnetje..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nieuw filter: vacuum trekken tot de brandstof eruit komt.

nieuwe pomp: vacuum trekken aan de uitgang tot de brandstof eruit komt.

 

VP motoren hebben (V6 TDI) een hekel aan drooglopen (= revisie).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

* Topic kickje * :embarassed:

 

Ik sta op het punt om ook m'n dieselfilter te vernieuwen. Iemand nog tips/tricks want ik kom er nog niet helemaal uit. De Vdub methode (filter vullen en starten tot ie 't doet) lijkt me wel wat maar hoeveel kans op startproblemen of schade aan m'n inspuitpomp (PD) heb ik?

 

Wat Jurgen TDI aangeeft is wel een idee maar: waarmee trek ik vacuum? Heb nog wel een grote injectiespuit, zou dat wat zijn? En welke leiding (van de 4) moet ik hebben. De voorste (op het plaatje)? Of een van de 2 die achterin zitten, met een clip?

 

Alle tips zijn welkom :)

post-3909-1423822762,7488_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou 't is al weer klaar :) Gisteravond nog wat op US forums rond gekeken en wat info bij elkaar gesprokkeld.

 

Hoe heb ik 't gedaan:

 

Filter van te voren helemaal gevuld met diesel. Af en toe even kantelen en kloppen, en weer bijvullen, tot er echt geen lucht meer uitkwam. Onderwijl de slangen los gehaald, en in de leiding naar de inspuitpomp (pijltje wijst naar buiten) een dop geduwd. Nieuw filter geinstalleerd, nieuwe o-ringetjes op het T-stuk van de retourleiding (die achterop de tekening, zit vast met de mickey mouse clip) gedaan. Slangen er weer op, de aanvoerslangen heb ik met een injectiespuit nog even helemaal gevuld.

Contact tijdje aangelaten, er schijnt bij de PD motoren een opvoerpomp in de tank te zitten, en vervolgens starten en lopen alsof er nooit wat gebeurd was. Super! :D

 

Enige vervelende was dat zo'n bevestigingsklemmetje van een slang brak terwijl ik 'm met een tang openkneep. En dat 't velletje van m'n vinger er tussen zat :oops: Volgende keer laat ik het door de garage doen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn auto om de 60000. Kostte €38 inc.btw, ex. korting :lol:

 

Het is trouwens handig van te voren even te kijken wat voor filter je hebt, de automaterialenzaak kon aan de hand van m'n kenteken niet achterhalen welk filter ik precies nodig had, ik kon kiezen uit 2 totaal verschillende. Omdat ik het filter al gezien had wist ik welke ik moest hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

hoe weet ik nou of hij aan vervanging toe is? of moet je dit gewoon blindeloos om de 60 dkm doen ?

 

ik gebruik zo'n dieselleidingcleaner, helpt dit ook of ??

 

er staat nu 232.000 km op de auto, en ik kan je zeggen dat de afgelopen 100.000 km dat ding nooit is veranderd denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden