Ga naar inhoud
  • 0

Camber afstellen op een passsat 3c mogelijk


ArieV

Vraag

Ik heb mijn zomer banden gewisselt voor de winterbanden en zag dat de voorbanden schuin afgesleten zijn.

Ik heb de auto verlaagd met 30mm eibach veren voor op originele dempers en achter op bilstein B8 dempers, en daarna door drukte niet uitgelijnd.

Ik lees her en der op internet dat dat het camber niet te verstellen is bij een passat 3c alleen het spoor en toespoor.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt.

Ik zit namelijk niet te wachten om na elke 10k nieuwe voor banden te kopen.

Ik hoop dat iemand me kan gerust stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

aan de uitdraai van de uitlijning kan je niet zien of de camber ook te stellen is je ziet hier alleen de standen van de wielen op. Ik durf uit mijn hoofd niet te zeggen of je bij een 3c ook de camber kan stellen maar door een verkeerde sporing gaan je banden ook scheef afslijten. Ik kan morgen wel kijken op mijn werk of er bij de 3c ook de camber afstelbaar is. Kan hem ook uitlijnen voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
aan de uitdraai van de uitlijning kan je niet zien of de camber ook te stellen is je ziet hier alleen de standen van de wielen op. Ik durf uit mijn hoofd niet te zeggen of je bij een 3c ook de camber kan stellen maar door een verkeerde sporing gaan je banden ook scheef afslijten. Ik kan morgen wel kijken op mijn werk of er bij de 3c ook de camber afstelbaar is. Kan hem ook uitlijnen voor je.

 

Alle info is welkom en waar zou ik naar toe kunnen rijden om bij jou uit te lijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Camber of wielvlucht is bij een 3 C aan de voorzijde niet te verstellen, zitten geen excentrische bouten gemonteerd vzv ik weet.

Afwijking kan door schade aan de veerpoot o.i.d. voorkomen en ik ben zelf geen voorstander van verlaging maar dat is persoonlijk.

Ik zou het toch eerst zoeken in de goede bandenspanning en de sporing, die is bij de 3c heel eenvoudig, gewoon 0 graden met 0,5 graad tolerantie naar boven. Kun je nog met een stokje meten bij wijze van spreken. Indicatie is of bijv na de verlaging het stuur iets scheef stond bij rechtdoor rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Banden spanning staat bij mij voor op 2.4 en achter 2.8bar.

Ik heb geen schade aan de ophanging en het stuur heeft ook nooit scheef gestaan.

Verlaging was voor mij ook niet echt nodig maar het weke rij gedrag wilde ik wel vanaf.

En met die 3cm omlaag met veren en dempers is voor mij de ideale kombi.

En het staat ook wel erg netjes achteraf.

 

Mark1.8T gaat me van de week helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wielvluchtcorrectie aan vooras

Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen

 

t Momentsleutel -V.A.G 1332-

 

Aanwijzing

t Een wielvluchtcorrectie is alleen na reparaties aan de carrosserie noodzakelijk. De wielvlucht is niet afstelbaar, maar kan door verschuiven van de consoles en/of het aslichaam worden uitgevoerd!

t Aslichaam alleen naar links of rechts verschuiven, in geen geval naar voren of naar achteren!

– Geluiddemping uitbouwen.

W00-0428

– Bouten -1- voor aslichaam -2- aan de carrosserie aan beide zijden losdraaien.

De afstelmogelijkheid voor de wielvlucht wordt door de toleranties in de boringen van de consoles en het aslichaam beperkt. Indien door verschuiven van de onderdelen de voorgeschreven waarde niet wordt bereikt, moeten deze onderdelen en de carrosserie worden gecontroleerd → Subhoofdstuk.

– Door verschuiven van het aslichaam -pijlen 3- kan nu de voorgeschreven waarde voor de wielvlucht worden ingesteld.

– Aslichaam met nieuwe bouten aan de carrosserie vastschroeven en met het voorgeschreven aantal graden vastdraaien.

Na het verschuiven van het aslichaam, en dus ook van het stuurhuis, moet de ruimte tussen de kruiskoppeling van de stuuras en de uitsparing in het schutbord worden gecontroleerd.

N44-10034

– Bevestigingsmoeren -pijlen- losschroeven en bodembekleding -1- uitbouwen.

N48-10148

Er moet rondom een vrije ruimte van ten minste 5 mm tussen kruiskoppeling -2- en de uitsparing in het schutbord aanwezig zijn.

N48-10149

Aantrekmomenten aslichaam aan carrosserie

Bout Aantrekmoment

M12x1,5x90t Nieuwe bouten gebruiken

70 Nm + 180° verder draaien

M12x1,5x100t Nieuwe bouten gebruiken

70 Nm + 180° verder draaien

M12x1,5x110t Nieuwe bouten gebruiken

70 Nm + 90° verder draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vandaag de auto laten uitlijnen bij mark1.8T en het verschil is goed te merken. Ligt als rails op de weg nu.

Mooi om te zien hoe een vakman te werk gaat.

Mark super bedankt.

 

Maar wat was nu de oorzaak; wielvlucht of sporing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat was dan weer een dure les, dat je na verlagen altijd opnieuw de wagen moet uitlijnen.

 

Camber aan de achterzijde is trouwens minimaal te corrigeren volgens degene die mijn 3c opnieuw heeft uitgelijnd. Hij is heeft het maximale eruit gehaald, maar als ik vanachter langs de velgen kijk, heeft ie nog steeds wat negatief camber. Op zich niet erg, dan kun je lager zonder dat de boel gaat aanlopen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat was dan weer een dure les, dat je na verlagen altijd opnieuw de wagen moet uitlijnen.

 

Camber aan de achterzijde is trouwens minimaal te corrigeren volgens degene die mijn 3c opnieuw heeft uitgelijnd. Hij is heeft het maximale eruit gehaald, maar als ik vanachter langs de velgen kijk, heeft ie nog steeds wat negatief camber. Op zich niet erg, dan kun je lager zonder dat de boel gaat aanlopen :D

 

 

Mooie reden om gelijk 18inch te monteren. :mrgreen:

En lager vind ik wel mooi maar lijkt me niet praktisch en nu heb ik nog geen last van drempels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden