Ga naar inhoud
  • 0

K04-015 turbo is binnen!


DM

Vraag

Eindelijk is'ie er dan:

 

K04-015_2.jpg

 

Met de juiste setup is zo'n 220 echte PK's mogelijk, de standaard 150 PK van de 1.8T motor is gemeten op de krukas en is effectief dus iets van 135 PK.

 

Naast de K04 worden grotere injectoren (310cc/min of 440cc/min ipv de standaard 270cc/min) geinstalleerd samen met een verstelbare benzinedrukregelaar en drukmeter.

 

injectors.jpg

 

Eventueel wordt nog een groter LMM huis (V6) ingezet met de standaard sensor.

 

v6maf.jpg

 

De chip wordt waarschijnlijk door Upsolute tuning (Eexterveen) geleverd obv de K04 en 5 bar benzinedruk met de standaard injectoren. Met de grotere injectoren, V6 LMM huis en regelbare benzinedrukregelaar kan ik dan het eea afstellen.

 

Later is het plan om een termische pakking tussen inlaatspruitstuk en kop te zetten (New South Performance) en een grotere intercooler (FMIC) te plaatsen om de inlaattemperatuur te verlagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De top blijft gewoon begrensd op 230 km/uur zoals het nu ook als is met de huidige chip. De aangepaste chip is inderdaad standaard/getest zodat ik niet een dag lang op de rollenbank hoef te tunen, dat scheelt me al behoorlijk wat geld. Ik probeer echter wel de toerentalbegrenzing wat omhoog te laten zetten.

 

Wat dat betreft vindt ik de max. topsnelheid niet echt interessant maar meer het accelereren (en da's nu al leuk).

 

380 pk is niet mogelijk met een K04, daar is'ie veel te klein voor, dan moet je toch naar een Garrett GT28RS oid. En dat wordt wel prijzig!

 

Voordeel van deze K04 is dat de turbo direct en zonder enige aanpassing de standaard K03 kan vervangen.

 

Totale setup kost ongeveer 1100,- (turbo, injectoren, regelaar en chip)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Van 0-100 schat ik tussen de 7-8 seconde, wellicht iets minder snel, ik ben niet zo'n goed chauffeur. Wat ik uit K04 verhalen hoor wordt het beest pas echt wakker in de 3de/4de versnelling.

 

De K04 die ik nu heb zit ook in een upgraded Audi A4 1.8T met (standaard) 210 PK. Dit is dus niet een K03 huis met K04 binnenwerk (hybrid). Hij staat ook op www.turbodriven.com, de site van BorgWarner (KKK).

 

De voorremmen zijn laatst reeds vervangen, standaard Brembo schijven met PBR Axxiss (from down under) DeLuxe Plus remblokken. De blokken staan bekend om hun zeer lage remstof afgifte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De afgelopen dagen heb ik de K04 gemonteerd samen met het volgende:

 

- Achterschokbrekers revisie + 30mm spacers

- Voor 20mm spacers

- Inlaatspruitstuk geflowed (met een Dremel)

- NSP PowerGasket tussen inlaatspruitstuk en motorblok

- V6 motorsteunen

- Complete motorblok ontluchting (PCV) revisie

- Olie Mobil1 0W40

- Benzinedrukmeter in leiding

- 4-spaaks leren stuur

 

Foto's volgen later

 

Ik wou ook het uitlaatspruitstuk flowen maar het ontbrak met aan tijd en reserveonderdelen. Doe ik later nog wel een keer als de cat eruit gaat.

 

De eerste impressie van de K04 is WOW, er is minder druk nodig voor hetzelfde resultaat, het geluid is werkelijk om angstig van te worden. Het klinkt als de turbo van een vrachtwagen tijdens het optrekken.

 

De K03 heeft een "ffffweeeee" geluid, de K04 zit op een veel hogere frequentie met een "swsssss". Zelfs op een lagere druk, als de K03 stil is, kun je de K04 horen.

 

Vervolgstap is om de variable benzinedrukmeter erin te zetten ipv de standaard 4 bar samen met de K04 chiptuning. Prognose 0-100 is dan 6 sec ipv de eerder genoemde 7-8.

 

Ik heb voor de FMIC al de gebogen alu buizen binnen en de flens voor de drukmeter.

 

k04inside.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voordat de K04 is gemonteerd was de motor al gechipped obv de K03/standaard hardware. De K04 chip komt er binnenkort aan, op dit moment win ik dus niet erg veel, behalve dat het eea wat efficienter loopt.

 

Om het beest wakker te schudden moet eerst de K04 chip erin en de benzinedruk omhoog naar 5 bar. De V6 LMM is niet meer nodig, ik wil zoveel mogelijk aansluiten op de specs van de K04 software (standaard injectoren, K04 turbo en 5 bar benzinedruk). Met de variabele benzinedrukmeter kan ik eventueel wel beide fuel trims wat aanpassen zodat ze idealerwijze op 0% staan. De fuel trims kun je uitlezen met VAG-COM, measuring block 032.

 

Met de K03 chip liep het verbruik wel wat terug, maar omdat je het gaspedaal vaker dieper intrapt verdwijnt dit effect snel. Ik heb toevallig het verbruik laatst gemeten met het verreden aantal km's gedeeld door het aantal liters voor een volle tank. Ik kwam uit op 1:11,8 dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier zijn de foto's:

 

Inlaatspruitstuk verwijdert

p1010077.jpg

p1010078.jpg

 

V6 motorsteun

p1010080.jpg

 

Motorblokontluchting totaal versmeerd

p1010081.jpg

 

Markeren obv NSP PowerGasket

p1010082.jpg

 

Na bewerking met Dremel

p1010088.jpg

p1010089.jpg

 

PowerGasket

p1010090.jpg

 

K03 reeds verwijdert, 1 dag van te voren alle bouten met IMAL ingespoten. De grootste problemen waren de bouten turbo-cat, met name de onderste bout en de olieafvoer die steeds klem zat. Ook de koelvloeistof toevoer was nogal lastig. De dikke zwarte buis is de blokontluchting naar de luchtinlaat, de kleine zilverkleurige is de olietoevoer naar de turbo.

p1010091.jpg

p1010092.jpg

 

K03 met de PITA olieafvoer

p1010093.jpg

 

K03 en K04, alle leidingen zijn overgezet met nieuwe pakkingen

p1010094.jpg

 

In totaal ben ik er dik 2 dagen mee bezig geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er nu een paar keer mee gereden en de motor draait weer als een zonnetje dankzij de goede olie en de ontluchtingrevisie. Eerder hoorde ik de nokkenasketting behoorlijk rauw klinken, ik dacht eerst dat de kettingspanner niet meer goed was zodat de ketting er wat slapjes bij zou hangen en dat daardoor het raspende metaal geluid werd veroorzaakt. Maar nu de ontluchting en de olie weer in orde is doet de spanner, door oliedruk aangedreven, het ook weer naar behoren.

 

De nieuwe turbo is echt een genot, ik kan bijna niet wachten op de K04 chip...

 

Nadeel van de nieuwe V6 motorsteunen is dat bij stationair draaien er nogal wat trillingen zijn, het schakelen is nu echt perfect te noemen, veel directer dan voorheen en ligt het blok weer lekker stabiel. Voorheen danste het blok en schudde de wagen behoorlijk bij gas geven, ik kreeg af en toe het gevoel dat de wagen een bepaalde kant werd opgetrokken door de krachten van het blok en de zwakken steunen.

 

Nu nog een set goede banden om het vermogen op de weg te brengen, ik hoor goede verhalen over Toyo Proxes T1-S en Michelin. Ik heb nu voor Conti's en achter Pirelli P6000.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan het ook niet zomaar zien maar er zit idd een ketting tussen de nokkenassen, de spanner spant de ketting beide kanten op. De uitlaatnokkenas wordt aangedreven door de distributieriem, de inlaatnokkenas dus door de ketting.

 

Het schudden/trekken is nu voorbij met de V6 steunen, bij een kapotte steun kun je meestal zien dat er paarse gel lekt. Bij mij was er 1 die lekte, ik heb ze gelijk alle twee vervangen. Ik lees ook wel eens dat ze RS4 steunen monteren in de Passat/A4 1.8T.

 

cca1.jpg

cca2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden