Ga naar inhoud
  • 0

Foutmelding - smoorklep?


ronald81

Vraag

Beste allen,

 

Sinds gisteren mooie kerstboomverlichting op m'n dashboard en heerlijke geluidjes... :)

 

Bij thuiskomst gelijk de fouten uitgelezen en deze zijn als volgt;

 

 

19557 - Motor for Intake Manifold Flap (V157): Open or Short to Ground

P3101 - 007 - Short to Ground - Intermittent - MIL ON

 

 

19558 - Motor for Intake Manifold Flap (V157): No Signal

P3102 - 006 - Short to Plus - MIL ON

 

 

Deze meldingen had ik al eens eerder gehad (15.000km terug) en toen was de boel opgelost door de desbetreffende zekering te vervangen. Helaas volstaat dit deze keer niet want deze blijft doorbranden...

 

Ik ben dus op zoek gegaan naar de EGR want het schijnt dat deze nu vervangen moet worden omdat daar een smoorklep inzit die het probleem veroorzaakt. Na wat speurwerk op Google denk ik dat ik de EGR heb gevonden (het mag duidelijk zijn; ik ben geen automonteur) en vind hierop het volgende onderdeelnummer: 03g131501

 

Mijn eerste vraag: klopt dit onderdeelnummer, is dit de EGR (die waarschijnlijk moet worden vervangen?)?

 

Mijn tweede vraag: Als dit de EGR is, had ik verwacht door de stekker los te koppelen en de zekering weer te vervangen deze in ieder geval niet meer door zou branden (had zelfs de hoop dat de melding op m'n dashboard weg zou blijven na verwijderen in VAGCOM). Echter als ik de stekker los koppel en de zekering vervang blijft deze doorbranden, is dit correct?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Jij hebt een foutmelding op de smoorklep en niet op de EGR. Dit zijn ook 2 losse componenten op je motor. Dus je hoeft niks aan je EGR te vervangen.

 

Het komt inderdaad wel eens voor dat er in de mechaniek iets stuk gaat. Google maar eens op V157.

 

Ik neem trouwens aan dat het om een TDI gaat???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

veelal zijn er een paar tandjes afgebroken onder het zwarte dekseltje van de gasklep, je kan dat dekseltje er even afschroeven en het tandwiel een stukje draaien.

Maak de boel meteen even vrij van de vettige rommel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah dan zal dat het zijn waarom de zekering blijft doorbranden.

Ik had gelezen en begrepen dat de smoorklep ingebakken zat in de EGR op de gerritspeek website.

Ik begrijp nu dat dit het gedeelte onder de EGR is waar de smoorklep dan inzit?

 

@vpzeeman: Het is inderdaad een Diesel, 2.0 tdi BKP

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Plaats gasklep/smoorklep is nummer 6:

motorruimte-bkp.gif

 

Gasklep/smoorklep:

smoorklep-gasklep-bkp.jpg

 

 

Zo ziet het er achter het dekseltje ongeveer uit, bij jou zal het vet/zwart van de olie zijn en missen er een paar tandjes, de vlinderklep draait maar 90 graden en kun je dus het tandwiel iets verdraaien:

tb_fix-001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Eerst een uur bezig geweest met uitvogelen hoe het los te halen is (vooral 1 bout die niet makkelijk is).

Uiteindelijk de boel los en de kap los gehaald zoals hierboven op het plaatje, echter daar was niks aan de hand (wat ook mijn vermoeden had, want als ik die stekker los haalde dan bleef de zekering doorbranden). Dus de EGR is in orde...

 

Daarna het onderste gedeelte los geprobeerd te halen want daar zit de storing dus in, echter dit kan je niet open schroeven, maar uiteindelijk hebben we het los gekregen... met alle gevolgen van dien... Er sprong een veer uit (stond dus onder spanning) gevolgd door een bak olie wat alle kanten op vloog op en rond de keukentafel :)

Euvel dus gevonden, geen tandwielen die stuk zijn maar een lekkage waardoor er olie in is gekomen en waardoor de electronica stopt met werken..

 

Ik ga een nieuw gasklephuis bestellen op internet (want de dealer hier vraagt er wel erg veel voor) en dan de boel maar vervangen..

Het is trouwens bij mij onderdeelnummer 038128063G..

 

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het loshalen is erg gemakkelijk maar er is i.d.d. 1 lange imbusbout die je alleen los kunt halen wanneer de pijp van de Egr is afgeschroefd. Ik zou met het nr van het gasklephuis effe googelen op onderdelenzoekr.nl. Heb zelf 3 jaar geleden uit de sloop bij Ronald Morien een gasklephuis van een golf gescoord voor €100,- en die doet het nog prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je de klep in de "open" stand kan fixeren is er niks aan de hand. Lekker door rijden.

 

Op mijn vorige TDI was de complete smoorklep en EGR verwijderd en heb hier nog veel mee gereden.

 

Plus 1

 

Alleen met de stekker los zou je wel een foutmelding moeten krijgen die je gewoon kunt negeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Plaats gasklep/smoorklep is nummer 6:

smoorklep-gasklep-bkp.jpg[/attachment]

 

 

Zo ziet het er achter het dekseltje ongeveer uit, bij jou zal het vet/zwart van de olie zijn en missen er een paar tandjes, de vlinderklep draait maar 90 graden en kun je dus het tandwiel iets verdraaien:

tb_fix-001.jpg

 

Dit is een heel ander type dan op de CR motor. Kijk hier even voor meer info. Ik heb deze vorig jaar vervangen. In Duitsland besteld met verzendkosten +- 121 € incl. BTW. Heb wel het originele VDO nummer gebruikt voor de bestelling, scheelt een pak in kosten :-)

viewtopic.php?f=185&t=40707&start=15

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Yep, die van mij ook en blijkbaar werd de één van de eindstanden niet correct geregistreerd waardoor het grote tandwiel enkele tanden miste want de motor bleef maar door gaan.

Probleem met die dingen is dat de dichtingen op de as van de klep naar het tandwiel beginnen lekken. De PD motoren hebben al behoorlijk last van olie die wordt binnen gegooid via de inlaatcollector, blijkbaar is dat bij de CR ook het geval. Allemaal het gevolg van die uitlaatgas recirculatie toestanden volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden