Ga naar inhoud
  • 0

Distributieketting V5 2.3 AGZ 3B2


NoppieV5

Vraag

Hallo allemaal,

 

Sinds een paar dagen komt er een lichte rammel vanachter het motorblok, vermoedelijk van de distributieketting.

Ik heb het forum afgezocht op dit onderwerp om er achter te komen bij wie een dergelijke reparatie in goede handen is voor een faire prijs.

 

Graag zou ik van jullie (ervaringsdeskundigen) gepost willen zien bij wie je dat kunt laten doen - anders dan de dealer - en wat je ervaringen zijn.

Niet alleen met de reparateur, maar ook met de reparatie.

Bij voorkeur in de omgeving Rotterdam - Hoeksche Waard - Dordrecht.

 

Graag jullie reacties.

 

Grtz, NoppieV5

 

PS.

Zou het een kwestie kunnen zijn van de bovenste spanner vervangen? De distributie zou al eens bij circa 185.000 km vervangen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Update:

Heb e.e.a. onafhankelijk van elkaar laten beoordelen door 3 vakmensen, waarvan 2 ex-VW-monteurs en de dealer.

De conclusie was: het is kennelijk de distributieketting die je hoort, maar niet op zodanige wijze dat er iets mee gedaan moet worden, ook al weet je het nooit.....

De VW-dealer wist te melden dat ze een V5 in onderhoud hadden, waarvan de ketting zoveel herrie maakte dat het wel een tractor leek en de klant niet aan een reparatie wilde.

Het advies: lekker blijven rijden en in de gaten houden of het erger wordt. Repareren kan altijd nog.

 

Gezien de kosten wel begrijpelijk.

Bij Carrec rekent men er bijna € 2.000 voor, waarvan € 1.300 arbeidsloon (inclusief BTW).

 

Feitelijk is de auto hierdoor total loss.

Maar met 335.000 km op de teller, 0,5 liter olieverbruik per 15.000 km, een nog uitstekende compressie en carrosserie blijft het de overweging waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry dat ik het zeg maar dat is wel het domste wat ik van een monteur gehoord heb: blijf maar doorrijden want repareren kan altijd nog....

Het maakt ook niet uit dat het nu 800euro kost, want als ie kapot loopt kost het minstens 1750 dus dat is geen verschil....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Sorry dat ik het zeg maar dat is wel het domste wat ik van een monteur gehoord heb: blijf maar doorrijden want repareren kan altijd nog....

Het maakt ook niet uit dat het nu 800euro kost, want als ie kapot loopt kost het minstens 1750 dus dat is geen verschil....

Tja, maar weet jij de grens tussen domheid en ervaring?

Voor € 2.000,00 heb ik ook een ander blok met waarschijnlijk minder kilometers.

Ik vind het advies om de boel goed in de gaten te houden (met name bij starten na langere stilstand) niet per definitie onverstandig.

Ben er altijd nog zelf bij. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neem maar van mij aan dat daar meestal geen verstopping zit (het is geen 1.8 turbo), een ook bij een blok van €2000,- zul je aan een kettingrevisie moeten, omdat deze blokken tussen de 150000 en 200000 kilometers altijd beginnen met ratelen en versleten kettingen.

 

En om over de grens tussen ervaring en domheid gesproken;

 

Als je auto nu perfect loopt en het enige wat ie nodig heeft is een kettingrevisie van rond de 800 euro, zou je dan liever 2000 euro in dezelfde auto pompen terwijl dit niet nodig was geweest en terwijl je voor dat geld een nieuwere passat kunt kopen??

 

En in de gaten houden na een langere periode van stilstaan heeft geen nut: als de spanner slecht is en leeg loopt dan garandeer ik je 80% dat hij bij een start de ketting vastdraait....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ketting alleen zou ik nadrukkelijk niet doen, dat is het geld niet waard. Ik heb het wel laten doen, maar alleen omdat de koppeling versleten was en vooral het krukaslager ook lek was. Totaal was ik €2.200,- kwijt. Had mijn auto 300.000 km gelopen, dan had ik 't zeker niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update over de distributieketting.

Voorlopig is er niets veranderd aan het geluid, of de auto nu lang of kort heeft stilgestaan en het koud of warm is.

De auto rijdt als een zonnetje en zolang het geluid zo beperkt blijft, ben ik nergens bang voor. Hou het natuurlijk wel in de gaten.

Ik dank jullie allemaal voor de tips en raad.

@Bandenman: als het tot een revisie mocht komen, zal ik contact met je opnemen.

 

Beste wensen ook voor 2014 allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben benieuwd hoe het is gesteld met de distributie ketting van NoppieV5, ik zit inmiddels aan 154000 km (V5 chiptuning) en vraag mij af of ik mij al zorgen moet gaan maken.

De wagen is inmiddels 12 jaar jong, en de uitlaat zit er ook aardig tegenaan. Net een keuring achter de rug waar hij goed doorheen is gekomen. Vorig jaar had ik al de remschijven en blokken vervangen, maar voor volgend jaar ben ik zeker koud aan het vervangen van de uitlaat. Komt daarbij de distributie ketting, dan wordt het een dure grap. Ik rij niet veel meer, +/- 10000 p/jaar en de rijstijl is rustig(er), en de wagen staat sinds kort in een verwarmde garage. Dit maakt voor de ketting niet uit, maar de carrosserie, accu en remschijven vinden dit wel prettiger. Overigens hoor ik nog geen rammel of geratel van de ketting, en ik had gerekend op 200000 km vooraleer de ketting te vervangen/auto inruilen.

Ben dus benieuwd hoe de V5 van NoppieV5 de tand des tijd heeft doorstaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:shock: 110000 is wel heel snel! Normaliter gaat een V-riem al 150000 mee.

Ik hou het toch nog op 200000 km omdat ik bij de huidige stand van 154000 nog niets hoor. Zoals gezegd is de wagen 12 jaar oud maar ziet er nog keurig uit. Als er 2 ton op staat krijg je er toch niets meer voor terug, en aangezien ik niet veel rij ben ik dan al gauw 4 jaar verder. Ben benieuwd hoe lang hij het uithoud :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een V5 2.3 170pk AZX. Ketting is net vervangen bij 156K. Slijtage was nog niet hoorbaar maar de computer meldde al wel een fout die wijst op het niet meer helemaal op tijd lopen (kettingrek..?) Auto liep in de lage toeren ook niet lekker en had daar geen vermogen. Op het internet is het minimum tarief wat ik kon vinden ca 1300 euro incl btw vr6specialist en zelfs nog wat goedkoper bij autobedrijfschaapveld. Voor die 1300 wilde een goede lokale garage (geen dealer) het ook wel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update over de distributieketting.

Voorlopig is er niets veranderd aan het geluid, of de auto nu lang of kort heeft stilgestaan en het koud of warm is.

De auto rijdt als een zonnetje en zolang het geluid zo beperkt blijft, ben ik nergens bang voor. Hou het natuurlijk wel in de gaten.

Ik dank jullie allemaal voor de tips en raad.

@@bandenman: als het tot een revisie mocht komen, zal ik contact met je opnemen.

 

Beste wensen ook voor 2014 allemaal!

 

Het is een jaar verder. Nog wat gedaan aan de ketting?

 

Mijn 3BG V5 125kw heeft ondertussen 183.000km gereden en is ook nog nooit vervangen. Motor loopt nog soepel en hoop dat die het nog even een aantal kilometers uithoudt. 

 

Wel een offerte opgevraagd voor een ketting revisie bij een vw dealer in Zaandam. Het bedrag zal natuurlijk de spuigaten uitlopen maar ben benieuwd wat ze daarvoor vragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

met een uurloon van 100 euro per uur is de dealer niet goedkoop, ik denk ook dat er 800 euro voor een koppelingsset in zit, tevens vervangt een goede dealer(lees magazijnman) ook veel rubbertjes en boutjes etc die vaak vergeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb plm. een half jaar geleden een ketting revisie laten doen bij Schaapveld in Aalten (eerste revisie na plm. 150K voor deze gereviseerde motor). Op zich prima gegaan en een stuk goedkoper dan de genoemde € 3500. Is inclusief zaken als bv. krukaskeerring. Motor liep stuk beter daarna.

Ik had daarna wel olie lekkage, heb ik hem voor terug gebracht en hebben ze gratis gerepareerd (garantie). Het bleek niet de krukaskeerring (waar het op leek) maar een boutje uit het deksel waar olie uit liep.

 

Grootste nadeel: de locatie (3 kwartier achter arnhem) en ze hebben geen vervangend vervoer.

 

http://autobedrijfschaapveld.nl/prijzen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mij vrouw haar seat v5 2.3 staat nu op 260.300 km

En tot nu geen gerammel of geluiden op de kettingen

Moet wel zeggen om de 15000km

Olie met oliefitter ververs

En altijd doe ik ook gelijk motor ilie flusen en daar na zo olie toevoeging erbij.

 

Gr fai

aangepast door Fai
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ps afgelopen zaterdag heb ik dubbel massa vliegwiel vervangen.

En ook alle moter steunen ook gelijk vervangen.

En koppelingscilinder vervangen

En dat alles nog oem spullen van de 1e dag van de fabriek 0 tm 260.000km .

 

En het rijdt nu heerlijke als nieuw.

 

Gr Fai

aangepast door Fai
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een jaar verder. Nog wat gedaan aan de ketting?

 

Mijn 3BG V5 125kw heeft ondertussen 183.000km gereden en is ook nog nooit vervangen. Motor loopt nog soepel en hoop dat die het nog even een aantal kilometers uithoudt. 

 

Wel een offerte opgevraagd voor een ketting revisie bij een vw dealer in Zaandam. Het bedrag zal natuurlijk de spuigaten uitlopen maar ben benieuwd wat ze daarvoor vragen. 

Ben wat laat met reageren en inmiddels 2 jaar verder.

Met de nokkenasketting heb ik geen problemen. Het geluid is niet meer dan dat er kennelijk mechanisch bijhoort.

Heb ondertussen wel bij een grote beurt Slick 50 toegevoegd.

De motor is daardoor mechanisch een stuk stiller geworden en rijdt nog steeds erg soepel.

 

Het gebruik van dat soort toevoegingen is niet onomstreden, maar ik heb het in eerdere privé auto's (Golf Diesel o.a.) gebruikt naar volle tevredenheid.

Een oudere monteur van de VW-garage viel het eens op dat mijn motoren altijd zo schoon waren van binnen (nokkenassen).

Toen ik 'mijn geheim' verklapte, erkende hij ook Slick 50 te gebruiken naar volle tevredenheid. De motor vervuilt drastisch minder en loopt lekkerder.

Ook bij een V5. Ik ben niet vatbaar voor de negatieve geluiden, want die heb ik nimmer ervaren. Heb nu bijna 350.000 km op de teller.

aangepast door NoppieV5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal ik rij nu een 2.0 20v uit 2003, maar ik heb nu ook een 2.3 V5 uit 2004 op het oog met 226000km.

Mijn vraag is dan ook aan jullie kenners, waar moet ik opletten. Deze auto is geheel onderhouden bij de dealer en

heeft zijn laatste beurt gehad bij 209000km. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden