Ga naar inhoud
  • 0

1.4 TSI turbo / DSG7 / waterpomp problemen


®win

Vraag

Op de terugweg van vakantie merkte ik dat ik af en toe moeite had om met de caravan erachter een heuvel op te komen. Tevens een ratelend geluid ontdekt m.n. hoorbaar bij stationair draaien en de DSG7 wilde een aantal keer met ingeschakelde CC heuvel op niet vanzelf terugschakelen. Daags na terugkomst kon ik niet eens meer een afstand Leiden - Amsterdam afleggen omdat het koelvloeistofniveau van max tot leeg terugliep.

 

De diagnose:

- Allereerst moest de dealer de waterpomp vervangen voordat verdere diagnose van de problemen kon worden uitgevoerd, met coulanceregeling waren de eerste € 115 al op de rekening gezet. De pomp was defect en de oorzaak van het verlies van de koelvloeistof.

 

Zojuist de diagnose van de rest van de problemen gekregen:

- V-bak: nieuwe software geladen

- Rammel: luchtfilterkast vervangen; deze stond te klapperen (?)

- De turbo hebben ze handmatig rondgedraaid en deze ging heel stroef en zou vermogensverlies opleveren. Deze zou vervangen moeten worden.

Kosten voor lufikast en softwareupdate komen op € 150

 

Nu hebben ze mij een coulance-aanbod gedaan voor het vervangen van de turbo:

- 100 % op materiaalkosten voor VW / dealer

- 30 % op werkplaatstarief voor VW / dealer, 70 % voor mij.

Kosten voor mij € 350.

 

Is dit redelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dealer had al aangegeven dat zij dit konden bieden en als ik het er niet mee eens was contact moest opnemen met Pon. Auto is van februari 2010 en de km-stand is 87750.

 

Kostenplaatje dat de dealer maakte:

Arbeid

- Turbo controleren

- Turbo uit- en inbouwen

- Turbo vervangen

- Interactief uitlezen

Kosten € 475, waarvan 30% coulance

 

Materiaal

- Reparatieset voor uitlaatgasturbo € 669,31, waarvan 100% coulance.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe zit het eigenlijk met een turbo i.c.m. BlueMotion (start/stop)? Ik weet eigenlijk niet beter dan dat je bij een turbomotor na de rit deze nog even stationair moet laten draaien om de turbo gesmeerd in toeren te laten terug vallen. Zo'n start/stopsysteem zet alles meteen stop zodra je stil komt te staan, dus ook de smering. Of is daar iets op bedacht?

 

 

Auto is inderdaad uit de garantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe zit het eigenlijk met een turbo i.c.m. BlueMotion (start/stop)? Ik weet eigenlijk niet beter dan dat je bij een turbomotor na de rit deze nog even stationair moet laten draaien om de turbo gesmeerd in toeren te laten terug vallen. Zo'n start/stopsysteem zet alles meteen stop zodra je stil komt te staan, dus ook de smering. Of is daar iets op bedacht?

De knop om het systeem uit te zetten. Die druk ik eigenlijk best vaak in. (binnenstad, snelweg, etc)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De knop om het systeem uit te zetten. Die druk ik eigenlijk best vaak in. (binnenstad, snelweg, etc)

 

 

Haha, da's waar. :mrgreen: Maar ik dacht eerder aan een of andere aanpassing waardoor de turbo na stoppen van de motor nog enige tijd gesmeerd blijf ... :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klinkt inderdaad redelijk maar aan de andere kant: hoe redelijk is het dat van een auto van 2010 na nog geen 90.000 km dergelijke gebreken optreden (ik ga er even van uit dat de auto deskundig, volledig en tijdig onderhoud heeft gehad) Volgens mij kun je op basis van wettelijke bepalingen best een ingang vinden om nog een beetje verder te gaan bij de dealer of bij Pon. Ik ben geen jurist maar ik heb best weleens reacties gezien op dit forum van medeforummers die dat wel (lijken te) hebben. Ik zou zeggen: kom er maar in.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij hoge belasting werkt stop/start volgens mij ook niet..

Hier staat niets over in het instructieboekje onder voorwaarden voor de start-stopfunctie.

Staat ook niet specifiek in de SSP: http://store4.data.bg/audiemotion/servi ... p426_d.pdf wel een heleboel andere vereisten zoals watertemperatuur etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou gewoon constant start/stop uitzetten. (Doe ik nu ook met de 2011 Opel Corsa)

 

Hoe gaat start/stop i.c.m. DSG eigenlijk? Slaat ie af als je het rem pedaal loslaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoe gaat start/stop i.c.m. DSG eigenlijk? Slaat ie af als je het rem pedaal loslaat?

 

 

Bij het tot stilstand komen en je houdt het rempedaal goed ingedrukt, dan slaat de motor af. Houd je het pedaal slechts licht ingetrapt, dan slaat de motor niet af. Is de motor afgeslagen en laat je het rempedaal los, dan start deze weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het kader van niet geschoten is altijd mis had ik de turboreparatie bij Pon aangekaart. Ik had ze een tegenvoorstel gedaan van een verdeling 30/70 op de € 475 in plaats van de 70/30. Werd ik zojuist door Pon gebeld dat ze "bij uitzondering en éénmalig" instemmen met mijn voorstel pompom.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden