Ga naar inhoud
  • 0

Kettingspanner 1,8 APU


Wouter

Vraag

Bij stationair draaien hoor ik af en toe de ketting rammelen onder het deksel. Bij warme motor juist niet.. :?:

Ik wil deze gaan vervangen incl. ketting.

Vraag..moet ik daarvoor de nokkenas(sen) lichten ? Of is er net genoeg ruimte de spanner te verwijderen en ketting van tandwielen te halen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

hoeveel km heeft de motor gedraaid ??? en wanneer heeft hij voor laatst olie en oliefilterwissel gehad ?? Waarom vraag ik dit ben afgelopen week ook bij de dealer geweest voor de kettingspanner geweest en hij zei doe eerst deze dingen omdat ik niet wist wanneer dit gebeurd was. olie en filtervervangen en euvel is bij mij weg. Ben toen verder gaan vragen om toch eventueel later de spanner en ketting te wisselen ketting hoeft zo goed als nooit en spanner schrik niet ruim 600 euro incl zonder ketting. Ja distributie moet los kan je ook net zo goed gelijk vervangen en je nokkeassen moeten los kostenplaatje totaal rond de 1000 euro en moet je het nog zelf doen ook anders word het nog duurder :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is nu 225k en uiteraard (!) altijd op tijd zijn beurten gehad. Ik zou me anders niet durven vertonen op dit forum.. :embarassed:

De spanner + ketting kosten bij elkaar €140,-

Arbeidsloon is veel meer..vandaar de vraag in hoeverre demontage van de nokkenas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Oke... maar de vraag is er nog, moet ik de as(sen) verwijderen of is er net ruimte om spanner en ketting te verwijderen ?

Volgens mij moet je de nokkenassen los halen om de ketting te kunnen vervangen, dacht dat de spanner er wel tussenuit komt.

 

Let op bij terug monteren: je moet de schakels van de ketting tellen; niet zomaar afgaan op de markeringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je reactie !

Dat met de aantal schakels wist ik, anders zou je maar zo de assen t.o.v. van elkaar gaan verdraaien.. :bash:

Die ketting laat ik maar even, hoor deze ook niet konstant. De spanner lijkt me daarom belangrijker, zal het gaan bekijken zonder de assen te lichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De uitlaatnokkenas, die rechtstreeks door de distributie wordt aangedreven moet niet los, alleen de inlaatnokkenas.

Waarom ook de ketting vervangen, de tandwielen + ketting zijn op elkaar ingesleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, ik heb dat toen wel even gedaan door de stekkers van de injectoren en de bobine af te halen en even een paar keer rondstarten, paar minuten wachten en nog een keer starten, daarna alle stekkers erop en weer starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels spanner vervangen door alleen inlaatnokkenas te lichten; spanner met tool 3366 geklemd. Ging vrijwel probleemloos, spanner kwam er zo tussen uit. Nieuwe spanner er in met tool, lukte ook. Daarna lagerkappen gelijkmatig vastgezet. 16 schakels geteld tussen merktekens, ook astiming klopte met merktekens na diverse rotatie's met hand.

Wat mij bevreemde is nadat ik de tool met de nieuwe spanner opnieuw aanspande, de ketting snaarstrak bleef staan. Dus zonder kettingspeling met de oude spanner.. hoe kan dit ? Timing blijft kloppen met merktekens en ook aantal schakels. In principe kan de ketting toch nooit te strak staan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb alles weer ingebouwd en weer gaan rijden met dat ding..

Met vervanging van spanner en pakkingen weer rustig(er) draaien en geen enkel oliezweten meer. Inmiddels vrijwel alles vervangen aan het blok dat inmiddels nu heel fraai loopt en trekt als een lier..!

Op naar de volgende 220k ! :mrgreen:

Dank voor alle reactie's !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden