Ga naar inhoud
  • 0

Achterschijven worden warmer dan voorschijven


Arnout Mobiel

Vraag

Klopt het dat de achterste schijven van mijn auto warmer worden dan de voorste? Natuurlijk zijn de voorste schijven groter, maar aan de andere kant remt een auto toch veel meer op zijn voorwielen?

Na een korte rit met enkele keren remmen, brandt je je vingers op de achterste schijven terwijl de voorste goed warm zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Stomme vraag maar hoe kwam je daar achter? is mij nooit opgevallen. zal er eens op letten

 

Mijn auto kreeg een grote beurt en daar bleek dat de achterste remblokken vervangen moesten worden. De voorste remblokken waren nog prima en aanmerkelijk dikker. Dat vond ik raar, want de voorste zijn nog nooit vervangen sinds ik de auto heb. Aangezien ik de auto met krap 12.000km op de teller heb gekocht en al het onderhoud bij de dealer plaatsvindt.

Wellicht zijn de voorste blokken ooit vervangen, maar is dat niet op de factuur beland.

Hoe lang gaan blokken voor überhaubt mee bij een 'nette' rijstijl?

 

Kortom, ik ben wat meer gefocust op de achterste nieuwe blokken en voel dus nu na een ritje aan de schijven :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Achter remmen gaan 50% minder lang mee dan de voorste.

Bij aanschaf vroeger nieuw deed ik +-60dkm met de achterste de voorste was +-105dkm.

Nu komt de 120dkm in aantocht en bij de wissel van de voorste zag ik dat de achterste bijna aan vervanging toe zijn.

 

Dus normaal dat de achterste bij de 3C sneller op zijn zijn ook kleinere blokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Achter remmen gaan 50% minder lang mee dan de voorste.

Bij aanschaf vroeger nieuw deed ik +-60dkm met de achterste de voorste was +-105dkm.

Nu komt de 120dkm in aantocht en bij de wissel van de voorste zag ik dat de achterste bijna aan vervanging toe zijn.

Dus normaal dat de achterste bij de 3C sneller op zijn zijn ook kleinere blokken.

 

Echt waar? Hoe kan een VW garage dat dan niet weten? Ze waren even verbaasd als ik. Enige dat ze konden bedenken was dat de voorste blokken eerder waren vervangen, maar niet op de rekening waren gezet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Meesten hebben hun wagen 2dehands en via leasing gebeurt er wel meer mis met in klaren van gegevens.

Waardoor de volgende eigenaar niet de volledige geschiedenis kennen van hun wagen.

Ik ken de geschiedenis van mijn wagen en heb deze nieuw aangeschaft en weet wat er vervangen is.

 

Keek de 1ste maal ook raar op dat de achterste eerder op waren ipv van de voorste. -leek zo onlogisch-

Mijn verklaring denk ik door de autohold, maar ja wie weet het juiste antw. geen idee is ook maar een gedacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Achter remmen gaan 50% minder lang mee dan de voorste.

Bij aanschaf vroeger nieuw deed ik +-60dkm met de achterste de voorste was +-105dkm.

Nu komt de 120dkm in aantocht en bij de wissel van de voorste zag ik dat de achterste bijna aan vervanging toe zijn.

 

Dus normaal dat de achterste bij de 3C sneller op zijn zijn ook kleinere blokken.

 

Met de stelling van PassatMotion ben ik het niet eens; ik ben al 22 jaar monteur (en ook ik kan fouten maken) maar de achter remmen gaan zeker langer mee dan de voorremmen omdat een auto ongeveer 60%-80% op de vooras remt en 20%-40% op de achteras.

 

Als ik een voorbeeld neem aan mijn Passat dan vervang ik gemiddeld 2x de voorremmen voordat de achterremmen aan de beurt zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
de voorremmen omdat een auto ongeveer 60%-80% op de vooras remt en 20%-40% op de achteras.

 

Als ik een voorbeeld neem aan mijn Passat dan vervang ik gemiddeld 2x de voorremmen voordat de achterremmen aan de beurt zijn....

Daarmee dat ik ook verbaast was die stelling van 60-80 ben ik bewust van.

Bij mij althans zijn de voorste 1x vervangen en de achterste zijn binnenkort aan 2de x aan vervanging.

 

Wat zou dan de reden zijn, is mij ook alleen een raadsel waar ik niet echt van wakker lig zo duur zijn remmen nu ook weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Achter remmen gaan 50% minder lang mee dan de voorste.

Bij aanschaf vroeger nieuw deed ik +-60dkm met de achterste de voorste was +-105dkm.

Nu komt de 120dkm in aantocht en bij de wissel van de voorste zag ik dat de achterste bijna aan vervanging toe zijn.

 

Dus normaal dat de achterste bij de 3C sneller op zijn zijn ook kleinere blokken.

 

Met de stelling van PassatMotion ben ik het niet eens; ik ben al 22 jaar monteur (en ook ik kan fouten maken) maar de achter remmen gaan zeker langer mee dan de voorremmen omdat een auto ongeveer 60%-80% op de vooras remt en 20%-40% op de achteras.

 

Als ik een voorbeeld neem aan mijn Passat dan vervang ik gemiddeld 2x de voorremmen voordat de achterremmen aan de beurt zijn....

 

Ja, dat vond ik inderdaad ook logischer. Achter gaat langer mee dan voor.

De achterblokken zijn dus voor het eerst bij 95.000k vervangen. Dat lijkt normaal voor een paar blokken toch?

Is het denkbaar dat de voorste blokken bij diezelfde km stand nog origineel zijn? Als dat niet zo is, dan moet de conclusie wel zijn dat die bij een vorige beurt zijn vervangen en niet op de rekening zijn gezet. Lucky me! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Meesten hebben hun wagen 2dehands en via leasing gebeurt er wel meer mis met in klaren van gegevens.

Waardoor de volgende eigenaar niet de volledige geschiedenis kennen van hun wagen.

Ik ken de geschiedenis van mijn wagen en heb deze nieuw aangeschaft en weet wat er vervangen is.

 

Keek de 1ste maal ook raar op dat de achterste eerder op waren ipv van de voorste. -leek zo onlogisch-

Mijn verklaring denk ik door de autohold, maar ja wie weet het juiste antw. geen idee is ook maar een gedacht.

Lijkt mij ook erg onlogisch, maar de feiten liegen er niet om.

Misschien vanwege het remcomfort dat bij licht remmen de achterremmen eerder en strakker aangrijpen om het duikeffecte enigszinds tegen te gaan.

Is maar een gedachte, maar een andere verklaring zou ik er niet voor weten.

 

Groetjes George :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Danny, als jou achterblokken eerder af zijn dan zou ik je REM druk verdeel unit maar eens naar laten kijken.

Het kan best zijn dat jou achter remmen meer doen. Er zit een membraan in, deze wil wel eens lek gaan.

Hierdoor houdt hij zn REM druk voor niet en brengt alles naar achteren.

 

Het kan niet zo zijn dat je bij minder remmen anders je remdruk wordt verdeel dan bij hard remmen.

Hoog uit dat je ABS ingrijpt, wordt trouwens je remdruk ook niet anders verdeeld.

Wat ook nog mogelijk is, is dat je handrem motoren niet ver genoeg terug draaien.

Hierdoor genereerd je achtereen ook meer warmte, en slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je zou kunnen doen om 100% zeker te weten wat het probleem is; ga naar een apk keuringsstation die in bezit is van een rollenbank (remtestbank) en vraag of ze je auto daarop willen zetten....op die manier weet je precies hoeveel hij op de vooras remt en hoeveel op de achteras!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net kort ritje van 16km. Na aankomst voorschijven lekker warm, rechtsachter heet maar nog wel aan te raken, linksachter heet en nauwelijks aan te raken.

 

Kan een mede 3C bezitter na een ritje eens aan zijn achter en voorschijven voelen of bij hem de achterste schijven ook warmer zijn dan de voorste?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb m'n achterste blokken voor het eerst vervangen op zo'n 160 000 km. De voorste eerst op 240 000... Maar ja, ik rem dan ook bijna nooit... :roll:

 

Maar dat je achterste schijven zo heet worden lijkt er alleszins op iets dat blijft hangen, mij lijkt het niet normaal, zeker niet na zo'n korte rit. Krik je wagen eens op (niet op handrem zetten), en draai aan het wiel. Als het niet soepel draait, of je hoort iets schuren/slepen dan weet je genoeg.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn advies Of alles ff achter los maken en dan alles schoon maken / gangbaar maken en dan alles in de kopen vet doen wat het glijd wat lekker

 

en kom je ook zien hoe ver de blokken op zijn enz enz.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou ook hel goed na de handrem motoren kijken of je sporen van een scheurtje ziet (moeilijk) - maar het uitbouwen en controleren is ook niet al te veel werk - mits je op let dat je het huis bij het loshalen niet beschadigd. Bij mij kwam een foutmelding dat een handremmotor zwaar liep en de stealer wilde direct alles wisselen (2 handrem motoren en module en kabel, voor slappe 1800 Euri) maar het wisselen of te wel controleren van een dergelijke motor is met het juiste gereedschap (een lange torx30) 45 minuten werk voor een leek. Ik kwam er met 50 Euro voor een overhaalde handrem motor vanaf ... je zou een foutmelding kunnen hebben dat motor zwaar loopt of de voltage te laag is..... maar het simpelste eerste stapje is wel wat Dre schrijft: Krik je wagen eens op (niet op handrem zetten), en draai aan het wiel. Als het niet soepel draait, of je hoort iets schuren/slepen dan weet je genoeg.

Druk daarna een paar keer op je handrem - dat deze aantrekt en los laat en check het nog een keer. Als het dan vrij loopt - voorlopig de handrem niet meer gebruiken en handrem motoren kopen (zie mijn topic met tips)....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmiddag bij de dealer geweest waar hij deze week een beurt heeft gehad. Paar blokjes om gereden om de remmen lekker warm te krijgen. Toen de brug op. De achter wielen konden vrij draaien. Je hoort wel iets lichtjes aanlopen, maar dat was bij de voorwielen ook dus dat schijnt zo te horen.

Dit weekend flink stuk rijden en kijken hoe het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik zou ook hel goed na de handrem motoren kijken of je sporen van een scheurtje ziet (moeilijk) - maar het uitbouwen en controleren is ook niet al te veel werk - mits je op let dat je het huis bij het loshalen niet beschadigd. Bij mij kwam een foutmelding dat een handremmotor zwaar liep en de stealer wilde direct alles wisselen (2 handrem motoren en module en kabel, voor slappe 1800 Euri) maar het wisselen of te wel controleren van een dergelijke motor is met het juiste gereedschap (een lange torx30) 45 minuten werk voor een leek. Ik kwam er met 50 Euro voor een overhaalde handrem motor vanaf ... je zou een foutmelding kunnen hebben dat motor zwaar loopt of de voltage te laag is..... maar het simpelste eerste stapje is wel wat Dre schrijft: Krik je wagen eens op (niet op handrem zetten), en draai aan het wiel. Als het niet soepel draait, of je hoort iets schuren/slepen dan weet je genoeg.

Druk daarna een paar keer op je handrem - dat deze aantrekt en los laat en check het nog een keer. Als het dan vrij loopt - voorlopig de handrem niet meer gebruiken en handrem motoren kopen (zie mijn topic met tips)....

 

Ik gebruik die luxe elektronische handrem bijna nooit, alleen op een helling... Ergens blijf ik toch met een gemengd gevoel zitten over die elektronische motoren en aansturing :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bijna 300 000 km zonder enig probleem... gaat altijd automatisch aan en uit, wordt dus elke keer bij het uitstappen gebruikt. Dan kan je toch niet zeggen dat het geen goede constructie is...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moet Dre gelijk geven, ook wij gebruiken deze regelmatig. Helaas hebben wij aangezien onze Passat een van de eerste Duitse was (08/2005) nog meet een paar kinderziektes te vechten, zo is dan ook de handrem motor gewoon vast gecorrodeerd en hebben wij alle twee motoren bij ca. 260.000 km moeten vervangen (andere topic). Maar ook wij maken iedere dag meerderen keren gebruik van de elektrische handrem. Dre jij hebt het over de autohold niet waar? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Autohold in kombinatie met handrem = elke keer dat je de gordel losmaakt gaat de handrem aan... (tenminste als je dan stilstaat). En de mijne is van 1/2006, dus niet zóveel jonger.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden