Wouter Geplaatst 2 juli, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2013 Deze week klepdekselpakking vervangen van mijn Passat 1,8 t, km 225k, achterkant blok zweette nogal wat olie. Door vele berichten over sludgevorming bij dit type, bleek toch onder het deksel alles brandschoon en goudglimmend te zijn. Alleen binnenkant deksel wat zwarte aanslag, vnl rond vuldop. Mijn vraag, volstaat het om alleen preventief te flushen met Forte om problemen te voorkomen die er nu (nog) niet zijn ? Bij voorbaat dank ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 2 juli, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2013 Als ie schoon is niet gaan flushen, wel interval naar max 10.000km en groter oliefilter monteren. Bij preventief flushen kun je ook rommel gaan krijgen waar het nu niet zit. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rob 1.8turbo Geplaatst 4 juli, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 4 juli, 2013 Idd wat Matthijs zegt als geen problemen hebt niet flushen ik had vorigeweek mij oliezeef verstopt van mijn 1.8t en ik had hem 20k geleden geflusht Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Wouter Geplaatst 5 juli, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 5 juli, 2013 Ok, dank voor de reactie's. Ik had het spul al wel in huis gehaald, maar wacht er dan maar mee. Meer problemen als bij een koude start een stevig tikkende klepstoter zijn er nu niet. Dat tikken houdt na 5 seconden alweer op bij stationair toerental. Een oliedrukmeter monteren..Geeft dat wellicht meer inzage in een (deels) verstopte oliepompzeef of versleten oliepomp ? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 rob 1.8turbo Geplaatst 5 juli, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 5 juli, 2013 als je het zeker wil weten is er maar en optie dat is carter er onderuit en de zeef vervangen/schoonmaken Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Wouter Geplaatst 8 juli, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 8 juli, 2013 Die optie wil ik nog even niet gaan doen ivm geen brug voorhanden.. Ik denk zo dat een oliedrukmeter dan permanent te weinig aanwijst bij vervuiling van zeef. De motor verbruikt totaal geen olie, dus lage druk door defecte lagers sluit ik vooralsnog uit. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 8 juli, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 8 juli, 2013 Welke olie heb je er nu in? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Wouter Geplaatst 8 juli, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 8 juli, 2013 Er wordt Mobil 5W40 gebruikt die om de 10K wordt ververst incl. filter Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 8 juli, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 8 juli, 2013 De olie is op zich OK, als het blok gaat zweten is dat meer een indicatie dat de carterontluchting verstopt zit, de overdruk gaat de weg vd minste weerstand en dat is meestal dan thv de nokkenaskettingspanner achter op het blok. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Wouter Geplaatst 8 juli, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 8 juli, 2013 Dat klopt, maar is niet meer het probleem. Als je de oliedop verwijdert met draaiende motor, voel je een behoorlijk vacuum met je hand op de opening. Dus zal de carterventilatie wel werken.. De oliedruk is nu de vraag..een drukmeter geeft indicatie over een verstopte zeef? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 DM Geplaatst 8 juli, 2013 Rapporteer Share Geplaatst 8 juli, 2013 Het oliedruklampje gaat aan als een bepaalde druk bij 2500 rpm niet wordt gehaald, is de carterontluchting dan al schoongemaakt cq (deels) vervangen? Een bepaald vacuum voelen betekent nog niet dat het voldoende is, een pakking gaat niet zomaar zweten. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Wouter Geplaatst 8 juli, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 8 juli, 2013 Aan de carterontluchting heb ik nog niets gedaan, ik ga er naar kijken. Dat rode lampje heeft nog nooit gebrand, wel (onterecht) het gele. De oliepeilsensor daarvan heb ik al nieuw liggen en ga ik vervangen met de volgende oliewissel. Dat is trouwens een in diameter groot ding, misschien kan ik door het gat de zeef aanschouwen.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Wouter Geplaatst 12 juli, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 12 juli, 2013 Inmiddels het advies over carterontluchting opgevolgd..en inderdaad zat m.n. de metalen buis van oliescheider tot luchtinlaat vol met verkoolde resten. Verklaart nu ook waarom de turbo inlaatschoep eerder al defect raakte, de rommel werd zo via de ook al defecte PCV klep zo naar binnengezogen..! Het hele PCV traject vervangen en metalen buis schoongemaakt. Met als resultaat dat de stationaire loop beter is en er nog meer vacuum te vernemen bij vuldop. Nu rest nog de oliezeef in het carter, het advies bij de garage was om eerst deze te bekijken met een endoscoop via de oliepeilsensor opening voordat je het carter verwijdert.. Wordt vervolgd Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Wouter Geplaatst 22 juli, 2013 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 22 juli, 2013 De zeef kunnen bekijken, deze blijkt brandschoon ! Mij betreft einde van dit verhaal, allen bedankt voor het reageren. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Wouter
Deze week klepdekselpakking vervangen van mijn Passat 1,8 t, km 225k, achterkant blok zweette nogal wat olie.
Door vele berichten over sludgevorming bij dit type, bleek toch onder het deksel alles brandschoon en goudglimmend te zijn.
Alleen binnenkant deksel wat zwarte aanslag, vnl rond vuldop.
Mijn vraag, volstaat het om alleen preventief te flushen met Forte om problemen te voorkomen die er nu (nog) niet zijn ?
Bij voorbaat dank !
Link naar reactie
Delen op andere sites
13 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten