Ga naar inhoud
  • 0

(Koude) koppeling klappert bij opkomen


eltjo2

Vraag

Sinds enige tijd klappert/stottert mijn koppeling van mijn Passat 3BG TDI uit 2003 met het wegrijden als er nog maar een paar km gereden is (en de motor nog koud is).

Het is een beetje alsof je te bruut je koppeling laat opkomen met te weinig gas zodat je motortoerental inzakt, maar stotterend kort achter elkaar. Ik rijd nu zelf ca. 75dkm met nu ca. 212dkm en het lijkt erger te worden.

Als de motor warm is heb ik nergens last van en ook als je de koppeling laat opkomen na overschakelen gaat het normaal en slipt de koppeling niet. Ook als de motor koud is en je laat de koppeling voorzichtig opkomen zonder gas te geven voelt het normaal.

Heeft iemand een soort gelijke ervaring of heeft ideeën?

Bedankt voor reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja deaaron, ik rij er inmiddels 25 dkm later nog steeds mee rond en het is nog steeds hetzelfde.

Alleen in de warmte van Italië tijdens koude start er weinig last van gehad. Dit verdwijnt nog steeds als de motor (koppeling) warm is. Er is mij verteld dat het dubbel massa vliegwiel vervangen moet worden. Het lijkt me slim om de koppeling dan direct mee te nemen. De set zou €650 kosten excl. montage (zie (Koude) koppeling stottert bij opkomen op het vwforum.nl).

Volgens iemand uit de autobranche zit er iets in dat gevuld is met (uitgehard?) vet dat koppelen soepeler zou moeten laten verlopen (nu niet meer dus), anders dus dan bij m'n vorige auto.

Wat bij mij het beste werkt is bij wegrijden eerst zonder gas de koppeling laten opkomen en daarna pas gas te geven (moet je geen haast hebben). Bij overgang naar andere versnellingen geen last.

Graag hoor ik als iemand er meer ervaring mee heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels rij ik alweer enkele 4000 km met veeeel minder tot totaal geen geklapper. Af en toe is het er nog wel, maar echt veel minder. Het lijkt alsof dat is sinds het verversen van de olie (na 25dkm). Dat lijkt me een toevalligheid, want hoewel de motor altijd soepeler draait na een oliewissel, lijkt me dat er weinig mee te maken hebben. Hoe zit dat bij jouw Passat Aaron? Ik snap er niets van. Self-healing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vermoed dat jij je steeds aanpast aan de auto, omdat je weet dat ie zo zinnig is met de koppeling laten opkomen.

Ik had precies dezelfde symptomen.

Ook bij de km stand (200k+) is het heel normaal dat je een koppeling eens moet gaan vervangen.

Ik ben er van overtuigd dat de koppeling gewoon helemaal aan z'n einde is.

 

Bij mij was het twee massavliegwiel al zo weggesleten (door de binnencirkel van de koppelingschijf) dat er geen dopsleutel meer meer grip kon op bouten krijgen. Helaas heb ik er geen foto's van. :lol:

 

Ow... tip van de dag: laat ook je toplager mee vervangen!

Kost bijna niets en ik zit nu in de situatie dat ik het alsnog moet laten doen (met bijbehorende kosten).

(dus: 2 massa-vliegwiel, koppeling, drukgroep, druklager en toplager)

 

En laat de monteur even controleren of er nog speling zit op de prise as van de versnellingsbak, of je tandempomp geen diesel lekt (kun je dan goed zien) en de krukas-motoroliekeering in goede staat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een heel goed gezond 2015 toegewenst beste forumleden!

Met de kerst zo'n 3000 km afgelegd en ook 's ochtends gestart in de -9 Celsius en meermaals tijdens korte stadsritten met koude motor op heuvels naar boven weggereden. Geen problemen - geen trucjes nodig. Dit heb ik ook nog eens geprobeerd met meermaals (vlotter) wegrijden wat eerder dus de problemen gaf. Eerder was optrekken wel anders - vanuit stilstand de dijk op.

Bedankt voor je tips Wytze, die zal ik zeker meenemen indien vervanging aan de orde is.

M'n vorige Passat kocht ik met 150 dkm met de opmerking in het ANWB keuringsrapport dat de koppeling vervangen moest worden. Geen problemen gehad totdat ik de neus in de prak reed bij 350 dkm op de teller.

Wel na thuiskomst een litertje olie bijgevuld; kennelijk heeft hard rijden (140-150 echte km/u) aardig wat invloed op het olieverbruik (5W40). Wel loopt die nu weer zo lekker soepel - normaal rij ik in NL vaak niet harder dan 110 - 120 km/u (wel af en toe op zijn staart trappen - kuch-kuch).

We gaan het zien. Hoe vergaat het jouw Passat Aaron?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Onlangs de auto met weemoed verkocht met bijna 260dkm op de teller. Ik had er de laatste maanden zo goed als geen last meer van. Wel was er idd wat speling in de aandrijflijn te merken (denk ik). Overigens had de vorige Passat dezelfde koppeling/vliegwiel volgens de materialenhandel.
In totaal zo'n 50-55dkm sinds het opmerken van het koppeling/vliegwiel probleem er mee gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden