Ga naar inhoud
  • 0

Auto bonkt bij iedere omwenteling van de banden


Stropdas

Vraag

Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn auto. Aangezien de voorbanden minder profiel hadden dan achter heb ik voor en achter omgeruild. Niet lang daarna kreeg ik het volgende: Ik had eerst een probleem met flink trillen waardoor rijden met snelheden boven de 100 erg onaangenaam waren voor mijn handen. Ik heb als test eergisteren mijn winterbanden voorop de auto gedaan. Hij rijd nu op hogere snelheid zonder noemenswaardig trillen, maar op lage snelheid tot 70 is hij flink aan het bonken. Dit voel ik ook op de koppeling Bij versnellen/afremmen gaat het ook sneller/langzamer. Het is ook als ik de koppeling ingetrapt heb dus het heeft niets met de motor zelf te maken. Wanneer ik op vrachtwagensnelheid of hoger rij hoor/voel ik het niet echt meer. Aangezien ik altijd met hoge bandenspanning rij heb ik die verlaagd naar (warm) 2,55/2,6 maar dat gaf geen verschil.

 

Ik ben bang dat ik door een paar weken doorrijden met de zomerband andere onderdelen heb beschadigd. Kan me niet herinneren dat ik op een stoep oid ben geknalt. Eerst dacht ik aan een wiellager, maar dan zou ik gepiep moeten horen en geen gebonk als ik het goed heb.

 

Moet wel zeggen dat ik de winterbanden van de achteras heb geplaatst. Aangezien ik het probleem voorheen niet had met de zomerbanden achter, zou dit misschien komen doordat de banden achter toch op een andere manier slijten waardoor ze alleen nog goed op de achteras functioneren? Dat kan ik vanavond testen door de winterbanden om te ruilen met de andere winterbanden die normaal al voor zitten. Op het oog zie ik geen onregelmatige slijtage

 

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Probleem opgelost. Ik heb de banden achter weer vervangen voor de zomerbanden die ik altijd achter had. En de banden voor vervangen voor de zomerbanden met weinig profiel. Daar dus andere bandjes voor zoeken. Ik heb nu een stuk gereden en het stuur trilt bij snelheden tot 80 nu gewoon helemaal niet meer en ook geen gebonk meer. Morgen naar het werk op de snelweg verwacht ik ook geen problemen. Dat wordt even lekker doortrekken en genieten van het relaxte rijden zoals ik de auto ken.

 

Ik kon deze post/topic verwijderen, maar wie weet doe ik iemand anders er ook nog een plezier mee die tegen dit probleem aan kan lopen. Ik ben nog wel benieuwd naar de meer technische uitleg, dus mocht iemand die hebben dan hoor ik dat graag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden