Ga naar inhoud
  • 0

Lege accu ondanks nieuwe CAN gateway RNS 510


El Fuego

Vraag

In mijn Passat uit 2006 is af-fabriek een MFD2 DVD navigatiesysteem met premium telefoon voorbereiding geleverd. Omdat dit systeem niet valt te koppelen met een iPhone en ik dit wel wilde heb ik een flinke upgrade doorgevoerd. Ik heb het systeem vervangen door een RNS 510 type B, de bluetooth-module vervangen (5k0035730) en ik heb de originele CAN gateway (type C) vervangen door een type M. Het laatste natuurlijk om te voorkomen dat ik te maken zou krijgen met een leeglopende accu. Na het zaakje opnieuw te hebben gecodeerd met VCDS gisteren de firmware van de RNS 510 geupdate naar versie 4020. Met een nieuwe gateway erin maakte ik mij immers geen zorgen meer voor een battery drain.

 

Alles functioneerde perfect. Echter stond ik vanochtend met een volledig lege accu. Blijkbaar heb ik toch iets niet goed gedaan. Maar wat? Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

 

Ik heb de RNS 510 nu losgekoppeld. Wat mij zo zelf al is opgevallen is dat ik na het starten niet het opstartscherm met VW-logo te zien krijg, maar dat het systeem direct begint met weergeven van radio/media. Dit zou volgens mij niet moeten.

 

Verder heb ik in de testmode van de RNS 510 vast de optie aangevinkt dat het mogelijk is om de firmware te downgraden. Dit voor het geval ik terug moet naar bijvoorbeeld versie 1300. De downgrade zelf nog niet gedaan. Ik wil eigenlijk vasthouden aan versie 4020. Daarvoor heb ik per slot van rekening een nieuwe gateway geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Je hebt een b versie rns, daar ligt het aan.

 

Juist omdat ik een B-versie heb, heb ik de CAN gateway vervangen. Ik was ervan op de hoogte dat een B-versie na een firmware-update met de originele gateway in mijn Passat (3C0907530 C) de accu zou leegtrekken. Voor zover ik op verschillende sites en ook op dit forum heb kunnen nagaan zou dat met een nieuwere gateway niet het geval moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De recent geplaatste combinatie RNS 510 (type B, nieuwe firmware 4020) met een CAN gateway (type M) drijft mij tot wanhoop. De originele gateway (type C) heb ik juist vervangen om een leeglopende accu te voorkomen. Echter ben ik nu al twee keer met een volledig lege accu geconfronteerd. De tweede keer zelfs nadat ik de RNS had losgekoppeld. Om morgen in ieder geval normaal te kunnen starten, nu een accupool losgekoppeld.

 

De accu is weliswaar al wat jaartjes oud, maar is volgens de ANWB nog goed en volgens een door hen uitgevoerde test laadt deze ook goed op. Dynamo laadspanning 14V en dynamo laadt bij. Voorlopig besloten om nog geen nieuwe accu aan te schaffen.

 

Wel een lekstroom gemeten van 0,8A. Geen wonder dus dat de accu na een dag leeg is getrokken :!:

 

Enige dat ten opzichte van de oorspronkelijke configuratie is aangepast is het navigatiesysteem, welke nu dus is losgekoppeld en derhalve niet de oorzaak kan zijn, en de CAN gateway. Kan het zijn dat de gateway de oorzaak is van de gemeten lekstroom of denken jullie dat er iets anders aan de hand is?

 

Verder hou ik me aanbevolen voor suggesties om deze situatie op te lossen. Voorlopig heb ik nog weinig plezier aan de RNS510 kunnen beleven. Ik heb er nu behoorlijk spijt van dat ik de firmware van de RNS heb geüpdate naar versie 4020.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De firmwire dient je RNS te veranderen naar een 10Byte dus 2 'OO' bij zetten.

Wat ook kan eens kijken met vagcom welke fouten er eventueel .

Bij mij was alles wat media was ' camera, MDI, CD RNS en navigatie werd niet weergegeven in de TACHO en soms onbereikbaar met vagcom.

Ook een zwakke batterij ondanks dat ereen nieuwe in zat.

RNS geleend van iemand en dan werkte alles weer normaal.

Dus RNS binnen gedaan om te laten maken wegens geen canbus connectie

RNS B lijkt niet echt goed overweg te kunnen met de Firmwire 4XXX zal afhankelijk zijn van de versie RNS B volgens de H0x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wat is het nut van 2 topics te starten met het zelfde probleem !!!

viewtopic.php?f=125&t=49188&view=unread#unread

 

Je hebt natuurlijk helemaal een punt! Excuses.

Na het plaatsen van mijn eerste topic kwam ik tot de conclusie dat mijn vraag beter past bij het onderwerp "Electronica" en heb ik een nieuw topic aangemaakt. Laten we het maar houden op een beginnersfout.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb er 4120 op staan

 

 

en B versie rns denk H03

 

Probeer her downgraden toch maar.

Of een nog hogere firmware

 

Dan ga ik voor een nog hogere firmware. Welke versie zou ik dan moeten nemen? Ik dacht dat ik met een B-versie maar tot 4020 kon gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omdat de accu toch wel erg brak begon te worden deze afgelopen weekend vervangen. Vervolgens met Vdub naar de instellingen van mijn CAN gateway gekeken. Hier geen fouten in kunnen ontdekken. Vdub meette een lekstroom van een paar mA, ook met aangekoppelde RNS. Goed dus!!

 

Echter, gisteren was het weer raak . De meter gaf toen (met aangekoppelde RNS) weer ruim 1,3A aan. De accupool daarom losgekoppeld. Deze vanmorgen voordat ik naar mijn werk ging weer aangesloten en opnieuw gemeten. Wederom ruim 1,3A.

 

Op mijn werk de auto een paar uur laten staan, echter nog steeds ruim 1,3A. De accupool daarom maar weer losgekoppeld. Zojuist heb ik een laatste meting gedaan, waarbij het mij opviel dat de interieurventilatie ondanks een losgekoppelde accupool wel gewoon op de zonnecellen van het zonnedak werkte. De stroom die ik meette bedroeg toen ruim 6A.

 

Ik heb de RNS zojuist afgekoppeld en wil vanavond een laatste meting doen.

The story continues helaas. Om gek van te worden. :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omdat de lekstroom bleef aanhouden, onafhankelijk of de RNS was aangekoppeld, de originele gateway weer terug geplaatst. Ik kreeg namelijk sterk de indruk dat het probleem in de nieuwe gateway zit, ondanks een juiste codering. Meting liet na zo'n 30 seconden 0,2A zien, dus mijn vermoeden lijkt juist.

 

Omdat de originele gateway niet overweg kan met firmware 4020 op de RNS, een CD-tje met battery fix gedraaid:

 

http://vwnavi.com/volkswagen-factory-fi ... ry-cd.html

 

Ben benieuwd of het probleem nu definitief is opgelost. We zullen zien of ik El Passat morgen kan starten .........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bij vervangen RCD500 naar RCD5010 ook CAN vervangen voor versie Q echter blijkt 'made in china'. Na veel gedoe met lege accu e.d. een nieuwe can gateway gekocht q, maar nu made in Germany. Sindsdien werkt alles perfect.

Voor mij geen ebay 'made in china' meer voor de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb bij vervangen RCD500 naar RCD5010 ook CAN vervangen voor versie Q echter blijkt 'made in china'. Na veel gedoe met lege accu e.d. een nieuwe can gateway gekocht q, maar nu made in Germany. Sindsdien werkt alles perfect.

Voor mij geen ebay 'made in china' meer voor de auto.

 

Die van mij was wel "Made in Germany", maar vraag me na mijn gateway-avontuur af of een Passat 3C van de eerste generatie (rood MFA) overweg kan met een gateway uit een Passat met een wit MFA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

"Ik heb nog steeds geen accu problemen, hopelijk blijft dit zo. Denk dus dat oude versie 3c overweg kan met versie Q"....zo schreef ik vanochtend...alsof de duffel er mee speelt deed ik zojuist de deur van de auto open en ging weer de gong ivm lage accu voltage :angry::angry::angry:

 

Nog een keer naar een vw garage met het verzoek hier naar te kijken en dan gaat die auto radio d'r en weg. Ik ben dit gedoe spoeg zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is dit nu op gelost

Heb het zelfde probleem kan je mij vertellen waar het nu uit eindelijk aan lag

En hoe je het opgelost hebt

Alvast bedankt Gr. Ob

 

Nope: geen RCD510 en nog steeds lekstroom, nu slechts 1.5 uur per nacht. Staat nu voor 3 dagen bij garage, dag en nacht wordt ie nu de lekstroom gevolgd.

Ik ben een beetje klaar met deze Passat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden