Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] Vervangen schakelkabels


erikciesluk

Vraag

Goedenavond allen,

 

Ik zit met een probleempje: ik heb een Passat 3C (station) uit 2006, met 1.9TDI motor en 5-bak. 1 van de schakelkabels is defect (de buitenmantel is uit de 'wartel' geschoten, zit daar normaal klem in). De auto staat nu in z'n achteruit en wil daar met geen mogelijkheid meer uit.

 

Ik wil dus 1 van de schakelstangen vervangen, maar 'even het schakelmechanisme eruit halen' valt nogal tegen, dus ik zoek hier tips. Liefst wil ik de klus morgen (zondag) klaren, de auto moet maandag eigenlijk weer rijden.

 

- Inmiddels heb ik de pookhoes los, dat ging goed.

- De auto heb ik op assteunen gezet om er van de onderkant (redelijk) bij te kunnen

- Accu is eruit, zodat ik wat zicht heb op de bevestiging van de kabels op de versnellingsbak. Ik heb begrepen dat het luchtfilter en accu-bak er uit kunnen om echt goed bij de kabels te kunnen komen.

- Ik heb alle clips van het enorme hitteschild wat vanaf de onderkant tegen de tunnelbak zit los gemaakt, inclusief de twee metalen dwars-steunen. Het hitteschild kan ik nu dus vrij bewegen en tussen het schild en de tunnel door kan ik het schakelmechanisme zien zitten.

- Het hitteschild zit dus los, maar kan ik niet verwijderen omdat de uitlaat (of eigenlijk de uitlaatophanging) in de weg zit. Voor zover ik het kan beoordelen, is er nu absoluut geen ruimte om het complete schakelmechanisme via de onderkant uit de auto te krijgen.

 

Mijn vragen:

- Is het uberhaubt nodig om het schakelmechanisme te verwijderen, als ik slechts de schakelkabel wil vervangen?

- Kan ik de kabel vervangen zonder het schakelmechanisme los te maken?

- Stel het hele mechanisme moet eruit, dan moet dat via de onderkant, en dan moet het hitteschild er dus onder vandaan. Moet ik daarvoor de uitlaat eerst verwijderen of zijn er andere mogelijkheden?

- Stel het mechanisme moet er uit.. hoe krijg ik uberhaubt de 2 voorste moeren los? (die het mechanisme aan de tunnel vastzetten) Via het pook-gat zou ik er eventueel met een flexibel koppelstukje en een doppenset bij kunnen, maar de schroefdraad is zo lang dat een normale dop nooit bij de moer kan komen. Voor een steeksleutel is er ook geen ruimte.. Hoe krijg ik die twee voorste bouten dan los?

 

Ik hoop eigenlijk dat ik het schakelmechanisme kan laten zitten, en alleen de kabel maar hoef te vervangen, want anders wordt het wel een heel grote klus voor een zondag. Hopelijk kan iemand mij aan wat antwoorden helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb wel deze link gevonden: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=143762, dat is voor een Passat uit '96. Werkt het hetzelfde voor een 2006 uitvoering? Het klinkt zeer vergelijkbaar.. Dan gaat het er alleen 'even' om hoe de zgn. 'bracket' van de kabel precies los moet. Hopelijk wordt me dat duidelijk als ik morgenochtend de vervanger in m'n hand heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels is het gelukt. Voor de geinteresseerden:

 

- Buitenkabel kan niet vervangen worden zonder de binnenkabel ook te vervangen, dat is 1 geheel wat niet zonder breken uit elkaar kan

- De binnenkabel zit in het schakelhuis vast en die kun je pas los maken als je het deksel van het schakelhuis los hebt. Daar kom je niet bij zonder het schakelhuis uit de auto te bouwen.

- Het hitteschild zit in de weg en moet op z'n minst aan de kant. Het makkelijkst is om hem in z'n geheel te verwijderen, maar dan moet de hele uitlaat er af.

- De uitlaat zit sowieso in de weg, maar het is voldoende om een aantal ophangpunten los te maken, zodat de uitlaat wat meer speling krijgt. Met wat geduld past het schakelhuis incl. kabels dan langs het schild en de uitlaat. Je zult wel het schild wat moeten bijbuigen om voldoende ruimte te creeren, maar dat is ook weer terug te vouwen.

- Het schakelhuis, wat vast zit met 4 moeren, kan losgemaakt worden door de onderste kunsttof panelen links en rechts van de tunnel los te halen. Dan heb je net genoeg ruimte om een steeksleutel op de moeren te zetten. Er is nauwelijks ruimte om een slag te maken, dus het gaat steeds in hele kleine stapjes, de aanhouder wint.

 

Grote klus, ik ben er in totaal een uur of 10 mee bezig geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen idee, het is niet mijn auto. Ik weet dat de klachten langzaam steeds erger werden totdat de auto van 't weekend niet meer uit z'n achteruit wilde.

De bak schakelt zonder kabels gewoon prima, ik was nog bang dat de bak erg zwaar zou gaan bijvoorbeeld en dat daardoor de kabel defect is geraakt, maar daar is geen sprake van.

 

Ik denk dus gewoon pech..

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden