Ga naar inhoud
  • 0

Blauwe rook bij warme motor na vervangen turbo passat 2010


marc71

Vraag

Hi,

 

Heb sinds kort een mooie passat cc dsg, diesel 140pk, 2010, 80000 km.

 

Bij aankoop is de turbo onder garantie vervangen , het gloeispiraal lampje knipperde. Uitlezen was turbo defect, vervangen onder garantie.

 

Done, mooi. Maar... :cry:

 

Nu is het zo dat als de motor warm is geworden ik soms een blauwe walm achter me zie. Als de motor warm is en je stopt, laat een beetje toeren draaien dan slaat er ook snel blauwe rook uit de uitlaat en niet eens weinig. Uiteraard gaat de auto terug maar wat is hier aan de hand? Fout bij turbo inbouwen of serieuze motor schade? Motor klinkt prima, auto loopt prima . Vermogen weet ik niet want ik hebte weinig passat ervaring.

 

Heb de Auto net :( en ik maar denken dat diesels, volkswagen diesels :blink: makkelijk 200k aankonden.

 

 

Tips? Wat is dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welokom op het forum. Mocht je je passat en je eigen voor willen stellen kan dat in het subforum Ik ben.....En ik rij.....

 

Weet jij of je passie ook nieuwe verstuivers heeft gehad. Hier was nl een terugroep actie voor.

De dealer kennende wisselen ze een turbo ipv de verstuivers. Maar gelukkig heb je dit niet hoeven te betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat eventueel kan zijn, en wat garage waarschijnlijk als eerste noemt.

de uitlaat spruitstuk tot een aantal dempers kan oude olie bevatten, en die verdampt wat in de pijp, en geeft ook het effect.

Dus kan prima zijn dat het allemaal meevalt. Maar zeker voor onzeker, laat het nakijken, en ivm garanty is dat beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kleine correctie op mijn bericht, hij is van *5 dagen in* 2010 ;-)

 

Verstuivers weet ik niet want ik heb hem echt net. Of eigenlijk net niet meer want hij is nu terug. Ik moet wel zeggen dat de dealer (vw) het tot nu toe keurig netjes aanpakt. Heb gratis een vervangende CC terwijl ze daar kijken wat er aan de hand is.

 

Pluspunten voor de verkoop afdeling, hoop op hetzelfde voor de garage (maar die staan nu in de min )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zozo.. dan waren zo of erg zeker van hun zaak, of helemaal niet en dachten, we proberen het gewoon..

 

Ik denk eerder dat je problemen hebt met je roetfilter ofzo en dat, ALS de turbo al defect was dat door het roetfilter is gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

We shall see. De reactie van de monteur die erbij gehaald werd was wel grappig. Ja.... bij koud weer zoals vandaag kan die wel eens wat meer gaan roken, dat is normaal....

 

Het was duidelijk verbrande olie en de straat stond blauw...

 

Einde van deze week zeker een update maar tips zijn welkom, bij een extreme ramp kan ik nog geld terug vragen (maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet want het is een mooie auto , eindelijk een leuke ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En de uitslag is....

 

Bericht van de garage dat het allemaal mee valt. De vervangen defecte turbo heeft op het laatste stuk van zijn leven nog wat olie in het systeem gelekt. Deze is erin achtergebleven na vervanging. Ik weet niet of ze dat schoon hadden moeten / kunnen maken.

 

De nieuwe turbo zuigt die olie aan en gooit hem door de motor naar buiten. Dat zou de verklaring zijn voor de blauwe walm. Klinkt aannemelijk en de het klopt ook met het feit dat de motor op zich netjes liep en er geen lampjes gingen branden. Ik moet de auto nog op gaan halen, dus nog controleren maar het lijkt opgelost.

 

Niemand eerder zoiets mee gemaakt?

 

Grtz,

 

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja wel hoor mee gemaakt, maar dat is dan bij een garage die van mij geen garage genoemd mag worden maar eerder een demontagebedrijf.

 

De vraag is waarom is de turbo kapot gegaan, als dat is door grof gebruik (planken met koude motor en na het belasten van de turbo direct uitzetten) dat zou dit kunnen. Is de turbo kapot gegaan door bijvoorbeeld diesel in de olie, dan hebben ze nu de oorzaak niet weggenomen en ben je over een tijdje weer aan de beurt.

Ook wil het roetfilter wel eens vol gaan zitten waardoor er ook olie door te turbo wordt heen geperst en uiteindelijk via de uitlaat verdwijnt.

Heb je een roetfilter en welke motorcode heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Waarom zou er olie doorgepompt worden als het roetfilter dicht zit?

Staat een beetje lullig omschreven. Ik bedoel:

Als het roetfilter dicht zit neemt de druk in de uitlaat toe. Bij een verhoogde druk in de uitlaat samen met de regeneratie (= inspuiten van extra diesel en later inspuiten van diesel kan een deel van de diesel in het carter terechtkomen.

Als het peil in het cater teveel stijgt wordt dit weer aangezogen via de caterontluchting en komt zo in de inlaat terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, de turbo's van de common rail modellen zijn voorzien van actuatoren die elektronisch aangestuurd worden (deze delen zijn voor de VNT regeling), deze actuatoren gaan regelmatig kapot bij de CR motoren, met als gevolg het vervangen van de turbo (alleen actuator vervangen kan ook).

 

De turbo gaat dus niet stuk door verkeerd gebruik, maar de elektronica gaat kapot.

 

Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe turbo niet goed is en daardoor olie langs het lagerwerk loopt, maar het kan ook goed zijn dat de drukverschilsensor/bekabeling van het roetfilter defect is (bv bij de reparatie vd turbo defect geraakt, zit nl dicht bij elkaar), waardoor de auto in de regeneratie stand blijft hangen, dan heb je ook blauw/witte rook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update na de reactie boven; inmiddels 15000 km verder met die nieuwe turbo), probleemloos rond gereden. Het lijkt erop dat het inderdaad rest olie was. Ik merk op dit moment helemaal niets meer van motor problemen.

 

Off-topic; geloof inderdaad dat de overdaad aan electronica de auto niet beter maakt, komen toch nog wel eens false positives voor op het dashboard, stuurslot defect, handrem defect etc...

 

Ducky, dank voor de response...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden