Ga naar inhoud
  • 0

Achterlicht smelt weg


Grayson

Vraag

Eén van mn achterlichten is kapot gegaan. Dus heb via t forum een nieuw achterlicht kunnen regelen (Thnx Fopperrr :) ). Vanavond heb ik deze erin kunnen hangen en heb ik de ouwe achterunit eens wat beter bekeken en wat ik zag was dit;

 

OE2ODDQ.jpg

 

Achterin de reflector zie je een gelige bubbelige smurrie wat op schimmel lijkt, dit is een stuk gesmolten reflector. De reden weet ik ook wel, ik heb een guymod in mn achterklep en om het verminderde lichtbeeld achter te compenseren (mede door het uitzetten van de middenstip), heb ik de ring iets harder laten branden.

 

Slecht idee dus :angry: . Je lampen gaan er stuk van, smelten, wat dus ook in de andere lamp (welke nu nog wel werkt) te zien is.

 

Iemand zin om met vagcom de boel iets zachter te zetten. Woon in de buurt van Groningen :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

andré ook als je ze niet harder zet is de kans groot dat het gebeurt , er komen steeds meer en meer passats binne met leds stuk in de buitenste units , ik denk dat dat de volgende plaag gaat worden , je moet de andere lamp maar eens bekijken die heeft dat ook al

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op hoeveel % stonden de buitenste ringen dan?

 

Ik rijd zo al een 3 à 4 jaar met Hella van bij dealer rond op 35 % en zie niks van schade.

 

Maar je schrikt wel als je dit hoort!

Wat gebeurt er bij doorsmelten-------> opgebrande passat :(

 

En guyke, je zegt dat je het zal tegenkomen als je ze niet harder laat branden. Zoals Dreke

Heb je niet mistypt?

 

Moet dit nie zijn dat je het tegenkomt als je ze harder laat branden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heel raar... leds geven toch geen (of toch heel miniem) hitte af? Waarom zouden ze dan smelten?

De warmte die afgegeven wordt zal alleszins stukken minder zijn dan bij een gloeilampje... of bij een halogeenlampje.

 

@Geani : Bij een kortsluiting, overdreven groot stroomverbruik schakelt het licht gewoon uit, en krijg je een 'defecte lamp' melding op je MFA... dus geen reden tot paniek.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heel raar... leds geven toch geen (of toch heel miniem) hitte af? Waarom zouden ze dan smelten?

De warmte die afgegeven wordt zal alleszins stukken minder zijn dan bij een gloeilampje... of bij een halogeenlampje.

Precies, de achteruitrijdlmap of mistlamp geeft tig keer meer warmte af. Alhoewel deze een korter moment branden, zou je hier eerder het smelten verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb geen idee hoe hard ze staan, volgens mij 10% harder dan normaal. Ik bewaar de lamp voorlopig, moet sowieso nog even langs de dealer omdat mn achterklep begint te roesten, dus zal het eens voorleggen. Zit er aan de binnenkant nog iets anders, wat warmte kan afgeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Er zitten ook weerstandjes en transistoren/fets op de ring. Maar al die vermogens zijn zo klein dat die met moeite warm worden.

 

grtz, dre

 

Weet ik nog niet zo zeker. Alles wordt tegenwoordig zo goedkoop mogelijk gemaakt (duh!) en dat geldt ook voor elektronica.

Wat je tegenwoordig steeds meer ziet is dat (consumenten)elektronica erg warm wordt, dat is deels omdat het kan maar ook ook omdat SMD componenten dichter bij elkaar geplaatst kunnen worden, maar bijv. ook is een klein koellichaam goedkoper dan een groter. Dat de boel dan warmer wordt (zonder direct defect te raken) is dan maar zo, alles moet tenslotte zo goedkoop mogelijk.

Mogelijk dat er weerstanden of andere componenten opzitten die aan de rand van hun specs opereren en daardoor heet worden.

 

Ik ben met je eens dat een led weinig verbruikt, maar misschien zit er wat elektronica omheen die toch wat voor z'n kiezen krijgt. Je zou eigenlijk moeten weten of het bij alle achterlichten het geval is, of alleen wanneer er een component op de printplaat defect raakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden