Ga naar inhoud
  • 0

Automaat doet vreemd / verversen ATF Olie


passattdivariant

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een Passat 3B uit 1998 1.9 tdi automaat (4bak).

Het toeretal vind ik sowiezo altijd te laag, er zit helaas geen sportstand op, lijkt alsof je altijd met ondertoeren rijdt. Van de 2e naar de 3e en van 3 naar 4 onstaat er een irritante zware trilling bij overschakelen.Als je een beetje meer gas geeft is het effect minder erg maar nog steeds aanwezig. Ik vermoed dat er te weinig olie in de bak zit. Nu ben ik gaan zoeken naar een peilstok, die heb ik gevonden maar deze zit op een vreemde manier vast en krijg ik zo 123 niet los. Bovenop de bak zitten nog 2 andere zwarte doppen, vermoed dat de bovenste om bij te vullen is maar is die andere dop voor? Heeft iemand een beschrijving hoe je deze bak het beste kan peilen en verversen. Het filter en de olie heb ik al besteld en heb al eens een automaat ververst (incl koppelomvormer) van een Mercedes...... Graag handleiding tips en of fotos...... alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Peilstok kun je lang naar zoeken, die ga je niet vinden voor de automaat.

Peilen moet je onder de auto doen. In de carterpan van de automaat zit een 5mm imbus, daar moet net olie uitlopen als de motor loopt in de P. Let wel op dat dit gebeurd als de olie temperatuur onder de 40 graden is.

Bijvullen kan via het pijpje wat uit de carterpan komt aan de bestuurderskant, deze wordt afgedicht mbv plastic dopje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, dus dat pijpje is dus om bij te vullen. Dat dopje wat erop zit, is dat een one time only dopje? Daar heb ik weleens van gehoord namelijk...

En waar zijn die 2 andere zwarte kapjes/dopjes voor schuin boven het vulpijpje, 1 daarvan lekt namelijk atf olie....

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Sorry Fai..... had ik even niet bij stilgestaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vanmiddag alle spullen bij de dealer gekocht, pakkingen, afdichting, zeef/filter en olie.

Weet iemand tot hoever ik de olie moet vullen? aan de zijkant zit een inbus boutje, moet ik de olie bijvullen totdat de olie overloopt uit het inbusje, of moet er dan nog extra olie in? Om te controlleren of er genoeg inzit moet je namelijk dat imbusje losdraaien, komt er olie uit is het goed...., maar het kan dan zijn dat de olie 2cm boven het inbusje uitkomt standaard......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo iedereen,

 

Vandaag mijn motorolie en bakolie ververst, incl filters. De eerste 15km na het verversen liep de automaat als een zonnetje maar helaas na een stukje snelweg weer hetzelfde probleem.

De magneet in de carter was wel vies, het filter ook. De oude filter was uit 1998, dus was nog nooit ververst. Onderin de carter zat ook witte smeurie beetje mayonaise met extreem fijn slijpsel leek wel...... Iemand een idee.......? Ik heb het idee dat de automaat beter zn werk doet als deze nog koud is. Ohja, en als aanvullig, tijdens het hervullen van de automaat door het vulpijpje wilde ik vullen totdat de olie uit het verwijderde imbusje zou lopen. Op een gegeven moment liep de vulpijp over, zonder dat er olie uit het inbusje kwam. Ik heb alles afgesloten en gestart, automaat heen en weer geschakeld en het inbusje weer verwijderd, toen kwam daar pas olie uit..........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ideen zat wat het probleem kan zijn maar de meeste wil je niet horen.

 

Slijpsel zit er altijd in maar hoeveel je gezien hebt kan ik niet zien.

witte smurrie is vocht, dit kan condens zijn maar ook ergere dingen.

Automaat moet je ook nooit helemaal in 1 keer afvullen met de gewenste hoeveel heid olie, dat kan slecht aflopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde probleem het is een lockup probleem, zo als ze het noemen. Er is all veel over geschreven, je kunt de pompdruk in de automaat verhogen. Dit zou in een aantal gevallen goed werken. De beschrijving met foto's kan je zou vinden. Op de VW forums in Duitsland kun je het ook zo vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden