Ga naar inhoud
  • 0

Meer benzineverbruik bij grotere wielen?


deejaykb

Vraag

Ik zit ergens mee waar jullie hopelijk een antwoord op weten...

 

Ik heb een Passat Bluemotion uit 2010, die best wel zuinig reed met 16" winterbanden (ca. 1 op 16). Nu heb ik zomerbanden laten monteren op m'n 18" velgen, maar nu lijkt mijn verbruik nogal toegenomen volgens de MFI. Ik rij nu ongeveer 1 op 13.

Klopt het dat grotere wielen zorgen voor meer verbruik of is er iets anders aan de hand?

 

Alvast bedankt voor de input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Alleen de maat van de velg zegt nog niets, het gaat om de totale omtrek van het wiel. Daarbij speelt de buiten temperatuur een belangrijke rol, als het kouder is heb je een hoger verbruik. En indien je wielomtrek met de zomerbanden beduidend hoger is dan je vorige combinatie dan is 120km/h op de teller sneller dan 120km/h met de winterbanden. De snelheidsmeter telt enkel het aantal omwentelingen per tijdseenheid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vermoed de volgende bandenmaten:

Winter: 215/55 R16

Zomer: 235/40 R18

 

Afrolomtrek verschilt slechts 0,4% (120 km op winterbanden is 120,4 km op zomerbanden).

 

Zoals gezegd, bandbreedte speelt een rol, zo ook bandenmerk en -type (verschil in gebruikte rubbersoorten, profiel, enz.). Kijk maar eens op een bandensite zoals autobandenmarkt.nl, waarbij banden van eenzelfde maatvoering in andere zuinigheidsklassen vallen. Voorbeeld in de zomerbandenmaat:

Vredestein Ultrac Sessanta: brandstof F (onzuinig), geluid 67 dB

Nankang NK Comfort Eco-2: brandstof C (relatief zuinig), geluid 72 dB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Verschil is bij mij niet echt groot.

 

Ik vind 1:16 met een BM erg onzuinig aangezien dat ik dat met 19" doe.

 

Of je rijdt veel autobaan, veel korte stukken, een zware voet, of er is ergens iets niet lekker waardoor de motor niet optimaal loopt.

 

Een andere velgenmaat kan wel een hoger verbruik veroorzaken, maar vind de verhoudingen vreemd.

 

Uit laten lezen kan nooit geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden