Ga naar inhoud
  • 0

versnellingsbak probleem.


Bertje

Vraag

Hallo passat liefhebbers,

Vanmiddag is waarschijnlijk de versnellingsbak van mij passat kapot gegaan.

Het is gebeurd toen ik op zoek was naar een parkeerplaats en net langs een lege plek reed. Ik stopte en zette hem in de achteruit. Ik gaf toen wat veel gas om snel achteruit te rijden, maar de auto gaf een schok, reed nog maar een enkele meter achteruit en kwam tot stilstand. Ik kon gas geven wat ik wilde, de auto ging niet meer achteruit. Ook de andere versnellingen geprobeert, maar de auto ging ook niet meer vooruit. Hij rolde alleen maar langzaam de helling naar beneden alsof hij in de neutraal-stand staat. Ik heb ook geprobeerd nadat ik het contakt heb uitgezet en op nieuw gestart, maar hetzelfde resultaat. De motor start en loopt normaal en ik heb ook geen andere storingen ontdekt. De auto heb ik ook gewoon van Aken naar Heerlen kunnen slepen.

Hier even wat techniesche gegevens:

Passat 1.9 TDI (AVF) 170 pk chiptuning, bouwjaar 2001, 315000 km,tiptronik (EYV dacht ik).

Heeft iemand soortgelijke storing gehad of weet iemand wat er misschien kapot kan zijn gegaan?

 

Groetjes Bertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Even contact opnemen met eric (diesel986) van het forum, dat is dé expert op het forum.

Repareerd deze week ook mijn automaat (dezelfde als de jouwe EYF) en die heeft vorig jaar exact hetzelfde probleem gehad.

Is een kwaal bij de tt5 bakken.

 

suc6 verder...mocht je hulp nodig hebben met het de-en-monteren van de bak, ik heb een werkplaats en een brug, en een autoambulance voor vervoer.

 

Groet Twan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik was bij de eerste post vergeten te vermelden dat in de parkeer-stand de wielen gewoon blokkeren.

 

@ Eric: is het mogelijk om dit probleem zelf te repareren of is hier speciaal gereedschap of kennis voor nodig?

Normaal doe ik alles aan de auto. Dus de boel uitbouwen lijkt me geen probleem te zijn, maar de versnellingsbak zelf ook?

 

@ Twan+f Eric: aan welke kosten moet ik denken? Zoals ik net heb omschreven wil ik zoveel mogelijk zelf doen.

 

Groetjes Bertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

@ Eric: is het mogelijk om dit probleem zelf te repareren of is hier speciaal gereedschap of kennis voor nodig?

Normaal doe ik alles aan de auto. Dus de boel uitbouwen lijkt me geen probleem te zijn, maar de versnellingsbak zelf ook?

 

 

 

Groetjes Bertje.

 

Ik heb geen idee hoe handig jij bent :mrgreen:

 

Bepaalde kennis is zeker wel handig om te hebben als je er aan begint. Ook omdat je dan weet waar je op moet letten. Een foutje is snel gemaakt in een automatische versnellingsbak.

 

Motor hoeft er niet uit om de versnellingsbak er onder vandaan te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nu weet ik nog niet hoeveel de reperatie bij Eric ongeveer gaat kosten. Ik denk dat hij wel weet wat er kapot is gegaan.

 

Groetjes Bertje

Doe Eric anders een pb en vraag het hem dan weet je alles.

Eric zit er niet ver naast als hij een diagnose heeft gesteld en een bedrag heeft genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier even een kleine update:

Vorige week bezoek gehad van turbovariant om de auto te laten uitlezen. Dit om een elektronische storing uit te sluiten. Er bleek geen fout in het geheugen te zitten en elektronisch gezien werkt alles normaal.

Verder merkte we wel op dat de automaat reageert op het in de achteruit zetten en voelde je de auto ook bewegen, alsof hij toch wilde rijden.

Dit heb ik vandaag nogmaals uitgebreider gecheckt. Hij reageerd nog het zelfde, maar heeft niet de kracht om over een dun latje te rijden. Hij blijft gewoon op de plek staan.

Nu is het wachten op beter weer voordat ik er aan begin te sleutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, vandaag de hele dag aan mijn passat gesleuteld om mijn versnellingsbak-probleem op te lossen.

Om te beginnen eerst eens de olie eruit laten lopen en de oliepan eens los gemaakt, kijken of daar iets in ligt wat daar niet hoort.

Wat me gelijk opviel was dat ik de olie er erg donker vond uitzien, bijna zwart. Waarschijnlijk nog nooit vervangen geweest.

Na het verwijderen van de oliepan vond ik deze aluminium deeltjes:

 

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UMQV6SHR-G.jpg

 

Dit is dus het bewijs dat het probleem in de versnellingsbak zit, en deze er dus uit moet.

 

Groetjes Bertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je zelf niet in de gelegenheid bent om de bak er onder vandaan te halen dan wil ik dit wel voor je doen (voor een forum-prijs), ik kan er dan ook voor zorgen dat Eric (diesel986) de bak krijgt voor reparatie.

Hij heeft mijn bak ook gedaan en ben nog steeds DIK tevreden!!!

 

Als je meer info wilt kun je me bellen (06-16242800) of mailen (naam.loos@hotmail.com)

 

Groet Twan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vorige week de versnellingsbak bij Eric opgehaald.

Hij zag er bijna als nieuw uit :-).

Ben ook al weer begonnen met het opnieuw opbouwen.

De versnellingsbak en de motor hangen er alweer in.

Nu nog wachten op beter weer en wat meer tijd, dan kan ik verdergaan met opbouwen en puzelen hoe alles weer in elkaar moet. Maar daar kom ik wel uit.

Via deze weg wil ik Eric nogmaals bedanken voor het repareren van mijn versnellingsbak.

 

Groetjes Bertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden