Ga naar inhoud
  • 0

tellerafwijking


tjeupri

Vraag

Door een nieuw graaistukje op de A4 (leidschendam-zoeterwoude vv) kan ik dagelijks een extra stukje op de cruise control. Fijn.

 

Vanmorgen maar de cruise op 102 km/u gezet en op de telefoon was met Waze de snelheid 95a96 km/u. GPS zeg maar.

Meer mensen met een dergelijke afwijking (en ervaring of de trajectcontrole je wel/geen fanmail met boete stuurt?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Autofabrikanten hebben expres een tellerafwijking ingebouwd, dit ivm aansprakelijkheid (volgens mij zelfs verplicht in een aantal landen). De meeste auto's hebben een (nagenoeg) vaste afwijking van 3 - 5 km/u, wat impliceert dat de tellers behoorlijk accuraat kunnen zijn. Oudere auto's hebben een relatieve afwijking, die dus groter wordt naarmate de snelheid toeneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heeft volgens mij ook te maken met je banden maat, dacht 16" of 17" bij jouw pasa standaard af fabriek de keuze was.

tenminste bij mij was dat zo, auto is even oud en ook het r line pakket waar 17" als optie in zat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb met de originele bandenma(a)t(en) (215-55-16 & 235-45-17) altijd een afwijking gehad van 4 a 5 km/h.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

had rolf niet een link gepost met daar in de afwijking per banden maat tegen over een gewijzigd maat? (is wel 3 jaar terug..maar zo iets stond mij bij) kom er ook 1 tegen van blackpassat in een winterbanden discussie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij altijd op de CC met 107 wanneer 100 is aangegeven en 87 wanneer 80 is aangegeven en nog nooit een bekeuring op een trajectcontrole gekregen, en ik heb zo'n beetje alle trajecten in NL wel gehad. Was met de 3C precies hetzelfde.

Bandenmaat is een standaard VW-band. Nu 235/45-17 en met de 3C was het 205/55-16.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij zit er tussen teller (digitale weergave) en gps (Garmin Nüvi) onder de 100 km/u een verschil van 3 km/u en daarboven 4 km/u. Dus 53 op de teller is 50 op de gps en zo ook 124 op de teller is 120 op de gps. Dit is gemeten met de Le Mans velgen met 235/45 R17 banden.

 

Alleen jammer dat de RNS geen rijsnelheden op basis van satellietontvanger geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij zit er tussen teller (digitale weergave) en gps (Garmin Nüvi) onder de 100 km/u een verschil van 3 km/u en daarboven 4 km/u. Dus 53 op de teller is 50 op de gps en zo ook 124 op de teller is 120 op de gps. Dit is gemeten met de Le Mans velgen met 235/45 R17 banden.

 

Alleen jammer dat de RNS geen rijsnelheden op basis van satellietontvanger geeft.

kijk dat is fijn om te weten, heb dezelfde velgen en rij ook 103 en 124 bij traject controles. maar nooit gecontroleerd met een gps :mrgreen: dus om de marge nog meer te verkleinen zou er zelfs nog het kilometertje meer mogen zijn. (100km plus de aftrek)

edit

alleen als ik de avatar van ts bekijk heeft die ook le mans en is de afwijking groter. misschien dat de app (waze) niet precies genoeg is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

edit

alleen als ik de avatar van ts bekijk heeft die ook le mans en is de afwijking groter. misschien dat de app (waze) niet precies genoeg is?

 

Er kunnen ook (minimale) verschillen zitten tussen gemeten snelheden van verschillende gps-toestellen (merk). Wellicht heeft TS bandenmaat 225/45 R17 ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okidoki, dank voor de reacties - redelijk standaard dus die afwijking

 

had in eerste instantie inderdaad ff kunnen melden:

Auto is origineel geleverd met Le Mans 235/45/17 (zomerset) en staat nu op winterset Perugia 205/55/16

Zal met zomerset weer opnieuw "ijken" dmv GPS versus teller

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Met jouw bandenmaat heb je sowieso al een extra afwijking van 1,8 %. Een vergelijkbare bandenmaat zou zijn 215/55 R16, die slechts 0,1% afwijkt van de zomerbanden.

Je hebt gelijk, maar de Passat is zowel op 205/55-16 als 215/55-16 afgeleverd, dus beide kan voorkomen. De laatste is toegepast voor 16" lichtmetaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden