Ga naar inhoud
  • 0

LPG in een moderne auto


Fopperr

Vraag

Informatief...

 

Ik kwam eens aan het tellen qua brandstofkosten tussen benzine, gas en diesel. Ik zal met een auto op LPG ca 1400,- per jaar besparen (mijn auto 1:13 en een benzine 1:10) en dat ook nog eens geen wegenbelasting.

 

Natuurlijk kost een LPG-installatie plaatsen ook geld.

 

Vroeger was LPG slecht voor je auto ivm hogere temperatuur e.d. maar hoe is dat tegenwoordig?

 

Hoe is bijv een 3.2FSI op gas? Of een 3.0TFSI? (wie weet :D)... Na de ervaring van de ®S6 van Matthijs, lonkt een v6/v8 toch wel een beetje, aangezien ik de grootste knieperd ben van west-duitsland, is gas een best goede oplossing, dacht ik :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Of gewoon zo 1 kopen :roll::mrgreen:

 

http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... 00&asrc=st

 

P.s. Ronald, zitten onder die Golf R wel OEM velgen? Ronald ziet nu van kilometers afstand welke nep en welke echt is :lol:

toen ik mijn dynaudio ging op halen zag ik ook een setje liggen. dankzij ronald kon ik ook meteen zien dat het oemers waren :angel:

 

on toppic

Maar mijn pa heeft 4 wagens gehad met lpg en ik 1. de eerste van mij pa een 3,3 v6 had nergens last van. de peugot daarna had eigenlijk een te kleine motor, waardoor op lpg bij een laag toerental en gebruik stuurbekrachtiging de boel uit viel.

de renaults daarna hadden ook totaal geen problemen. je kon niet merken wanneer de wagen op benzine of gas reed. Maar de wagens waren allemaal nieuw gekocht met lpg af fabriek. Misschien dat na inbouw en oudere wagens er meer last van hebben. :blink:

 

Dus als je het mij vraagt, zou ik nooit lpg afraden. mits de auto er voor geschikt is. gezien de berekeningen zou ik bij een volgende auto er toch weer aan denken. :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Talladega specialist to-the-rescue: ja! Echte velgies...Maar een Duitse R met 95k op de teller? Da's veel, zeker voor Duitse begrippen...

 

Kijk hier maar is naar dan... http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... 00&asrc=st :shock:

 

Misschien is die Rs6 wel op gas :P en rijd ie wel 1 op 10! :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is altijd mooi om te horen hoe verschillend er gepraat wordt over LPG.

 

De Ecofuel is leuk, maar in NL niet erg praktisch. Er zijn nog niet veel tankstations om CNG te tanken.

 

Zelf ben ik LPG inbouw specialist en heb al genoeg VW's ingebouwd.

Er zijn natuurlijk altijd wat gevaren als de fabriek bezuinigd en er te zachte klepzittingen in de kop monteerd, alle LPG inbouwstations kunnen je vertellen of het "veilig" is om er LPG in te laten bouwen.

 

Wat betreft FSI zou ik uit ervaring nog even wachten, Vialle was de eerste die zijn "FSI lijn" uitbracht maar er zitten naar mijn mening te veel kinderziektes in.

Prins laat nu mondjesmaat ook hun "FSI systeem"uitrollen, daar heb ik nog geen ervaring mee maar verwacht er veel van.

 

 

Kort samengevat: De moderne auto kan gewoon probleemloos op LPG lopen MITS er goede klepzittingen zijn gemonteerd af fabriek, minder vermogen is tegenwoordig echt niets tot minimaal.

 

 

 

 

 

P.s LPG is om op te koken???? koken doe je thuis op aardgas :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik rijd tegenwoordig idd 1:13.... zelfs op langere stukken kom ik gemiddeld niet boven de 1:15 uit. Benzine is voor mij niet interessant door de lage wegenbelasting voor diesels in DE (€340 pj) maar gas zeker wel. Een liter gas is de helft van een liter diesel. Mijn diesel rijdt 30% zuiniger gemiddeld dan een gemiddelde zwaardere benzine motor. Dus een LPG is qua brandstofkosten ca 30% goedkoper uit voor mij.

 

Op basis van 30.000km per jaar het volgende:

 

30.000km/1:13 is 2307L diesel. 2307 x €1,43 = €3300,- Wegenbelasting is: €449

30.000km/1:10 is 3000L benzine. 3000 x €1,65 = €4950,- Wegenbelasting is: €135,-

30.000km/1:10 is 3000L gas. 3000 x €0,70 = €2100,-. Wegenbelasting is: €135,-.

 

Tussen diesel en gas scheelt dat €1524,- per jaar en tussen gas en benzine scheelt dat €2850,- per jaar.

 

Ik ben uitgegaan van een Audi A6 2.7 TDI uit 2008 en een Audi A6 2.0Tfsi. Vermogen ligt bij beide rond de 177pk. (vermoedelijk is de 2.0tfsi hetzelfde als die van de passat met 200ps?).

 

Deze situatie is natuurlijk compleet anders dan in NL, maar ik zie hier wel het nut van in

 

Nu nog de vraag of de auto ook duurzaam blijft op LPG.

 

Wat kost een LPG tank inbouwen? €2000,-?

 

Beetje later reactie op je stelling, maar als jij 1:13 rijdt met Diesel, ga je op benzine geen 1:10 halen.

Denk dat je dan met 1:8,5-9 spekkoper bent ;)

Ik denk dat je de reden waarom je 1:13 rijdt moet vaststellen - rijstijl of iets anders? En misschien daar wat aan doen.

 

Zoals reeds gesteld moet je voor LPG nog wel 10-20% extra verbruik tellen. Ik heb 2 LPG auto's gehad en kan dat getal echt bevestigen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Welke motoren raad je aan op gas dan van de Volkswagen-groep?

 

Hallo Vdub,

 

Ik weet zo niet alle motorcodes uit mijn hoofd, maar bijna alle motoren kunnen wel op lpg

Zelfs de fsi motoren. Bij sommige motoren monteren we een klepsmeermiddel om de kleppen wat te smeren en koelen.

Er zijn zelfs lpg merken die ik zo in kan stellen dat hij bij hoge toeren even terugschakeld naar benzine.

 

Er is een bepaalde motorcode geweest van de seat alhambra die te zachte klepzittingen had maar weet de motorcode niet meer.

 

Mocht je het van een bepaalde motorcode willen weten mag je het me altijd vragen.

 

Mvg Fryan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben enige tijd geleden tijdens het vergelijken van installaties (vorige week mijn passat 3BG 2.0 AZM laten ombouwen op gas) dit tegengekomen:

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/357 ... %20gas.pdf

 

Het is een of andere registratie die Prins ooit heeft bijgehouden.

Sharan motorcode was ATM uit het hoofd.

 

Ik heb zelf een Prins VSI2.0 systeem laten inbouwen.

Bevalt tot nu aan prima, pak en beet hetzelfde vermogen. Zelfde soeplesse als eerst. Echter in laag toeren wel merkbaar ietsje minder vermogen, naar mijn idee verzuipt ie sneller dan normaal in laag toeren. Verbruik is naar mijn idee te hoog, 1 op 9 over 2000km. Dit weekend 700km snelweg en 400km zo gecombineerd gereden, omhoog gelopen tot 1 op 9,5. Terwijl ik dergelijke ritten op benzine met 1 op 13/14 met gemak deed. Dus hij gaat komende week even terug om het na te laten kijken. Of eventueel nieuwe bougies, of er is een afstelling niet helemaal goed. Het is toch een verschil van dik 30%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je een klepsmeermiddel zoals Flaslube of JLM?

Dit verminderd evt klepinslag bij cilinderkoppen met TE zachte klepzittingen.

 

Paar jaar terug toen de Sharan net uit was, toen kreeg je bij Vialle een ruil cilinderkop met harde klepzittingen. Weet zo niet meer of dat de ATM was.

 

Wat betreft het meerverbruik, daar zou je gewoon de inbouwer naar moeten laten kijken. Misschien staat de fueltrim net te rijk.

 

Mvg Fryan

 

 

Ik ben enige tijd geleden tijdens het vergelijken van installaties (vorige week mijn passat 3BG 2.0 AZM laten ombouwen op gas) dit tegengekomen:

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/357 ... %20gas.pdf

 

Het is een of andere registratie die Prins ooit heeft bijgehouden.

Sharan motorcode was ATM uit het hoofd.

 

Ik heb zelf een Prins VSI2.0 systeem laten inbouwen.

Bevalt tot nu aan prima, pak en beet hetzelfde vermogen. Zelfde soeplesse als eerst. Echter in laag toeren wel merkbaar ietsje minder vermogen, naar mijn idee verzuipt ie sneller dan normaal in laag toeren. Verbruik is naar mijn idee te hoog, 1 op 9 over 2000km. Dit weekend 700km snelweg en 400km zo gecombineerd gereden, omhoog gelopen tot 1 op 9,5. Terwijl ik dergelijke ritten op benzine met 1 op 13/14 met gemak deed. Dus hij gaat komende week even terug om het na te laten kijken. Of eventueel nieuwe bougies, of er is een afstelling niet helemaal goed. Het is toch een verschil van dik 30%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden