Ga naar inhoud
  • 0

LPG in een moderne auto


Fopperr

Vraag

Informatief...

 

Ik kwam eens aan het tellen qua brandstofkosten tussen benzine, gas en diesel. Ik zal met een auto op LPG ca 1400,- per jaar besparen (mijn auto 1:13 en een benzine 1:10) en dat ook nog eens geen wegenbelasting.

 

Natuurlijk kost een LPG-installatie plaatsen ook geld.

 

Vroeger was LPG slecht voor je auto ivm hogere temperatuur e.d. maar hoe is dat tegenwoordig?

 

Hoe is bijv een 3.2FSI op gas? Of een 3.0TFSI? (wie weet :D)... Na de ervaring van de ®S6 van Matthijs, lonkt een v6/v8 toch wel een beetje, aangezien ik de grootste knieperd ben van west-duitsland, is gas een best goede oplossing, dacht ik :D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe vaak moet ik het nog zeggen Foppe... gas is om op te koken, niet om op te rijden :mrgreen:

 

Effe weer serieus:

Verbruikt jou Passat 1:13? :shock: , dan kan je beter een benzine auto kopen.. :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rijd tegenwoordig idd 1:13.... zelfs op langere stukken kom ik gemiddeld niet boven de 1:15 uit. Benzine is voor mij niet interessant door de lage wegenbelasting voor diesels in DE (€340 pj) maar gas zeker wel. Een liter gas is de helft van een liter diesel. Mijn diesel rijdt 30% zuiniger gemiddeld dan een gemiddelde zwaardere benzine motor. Dus een LPG is qua brandstofkosten ca 30% goedkoper uit voor mij.

 

Op basis van 30.000km per jaar het volgende:

 

30.000km/1:13 is 2307L diesel. 2307 x €1,43 = €3300,- Wegenbelasting is: €449

30.000km/1:10 is 3000L benzine. 3000 x €1,65 = €4950,- Wegenbelasting is: €135,-

30.000km/1:10 is 3000L gas. 3000 x €0,70 = €2100,-. Wegenbelasting is: €135,-.

 

Tussen diesel en gas scheelt dat €1524,- per jaar en tussen gas en benzine scheelt dat €2850,- per jaar.

 

Ik ben uitgegaan van een Audi A6 2.7 TDI uit 2008 en een Audi A6 2.0Tfsi. Vermogen ligt bij beide rond de 177pk. (vermoedelijk is de 2.0tfsi hetzelfde als die van de passat met 200ps?).

 

Deze situatie is natuurlijk compleet anders dan in NL, maar ik zie hier wel het nut van in

 

Nu nog de vraag of de auto ook duurzaam blijft op LPG.

 

Wat kost een LPG tank inbouwen? €2000,-?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Passat 2.0TFSI 200pk en Audi A6 2.0TFSI 170pk.

 

Maar als je ze chipt kom je bij beide qua pk's op ongeveer hetzelfde uit. (alleen koppel zag ik wat verschil in, op de site van JD)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik noem maar wat. Ben niet concreet aan het kijken hoor. Als ik een redelijke inschatting kan maken qua kosten van LPG tov diesel, kan het weleens snel gaan als het werkelijk €1500,- per jaar scheelt.

 

Hoe zit dat bij de benzine motoren met Roetfilters, vliegwielen, turbo's e.d.? Zijn daar nog problemen van bekend bij VW/Audi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De nieuwere 2,4 6cilinder kan in ieder geval niet zonder aanpassing aan de klepzittingen op LPG lopen. We hebben net een motor uit elkaar gehad waarbij echt alle klepzittingen weggezakt waren........

 

Jos.

 

Oja, deze reparatie/aanpassing is met € 2000,= niet betaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vw staat niet echt bekend om rijden op lpg, wil je graag op gas rijden zal je misschien eens bij een franse wagen kunnen kijken. die komen uit de fabriek met een lpg installatie. Maar een 3C met lpg heb ik nog niet gezien, als het zou kunnen laat ik de mijne zo ombouwen. vorige wagens waren ook met lpg en rijd echt goed.

 

edit, met de grand senic kon ik 1:10 rijden en 1:12 op benzine

nu rij ik nu 12,6 op benzine gemiddeld over 3 maanden en 4000km :| op de snel weg is het beter, maar toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...

 

Op basis van 30.000km per jaar het volgende:

 

30.000km/1:13 is 2307L diesel. 2307 x €1,43 = €3300,- Wegenbelasting is: €449

30.000km/1:10 is 3000L benzine. 3000 x €1,65 = €4950,- Wegenbelasting is: €135,-

30.000km/1:10 is 3000L gas. 3000 x €0,70 = €2100,-. Wegenbelasting is: €135,-.

 

...

 

Wat kost een LPG tank inbouwen? €2000,-?

 

Houd hier rekening mee bij je berekening:

1) bij LPG wordt meestal gestart op benzine, +/- 10% van je verbruik is dus nog steeds benzine.

2) per 2014 wordt er 7 ct extra accijns gerekend voor LPG

3) reken op 15% hoger verbruik met LPG in liters tov benzine (Bv ik reken altijd ter vergelijking met deze verbruiksverhoudingen: diesel 1:17, benzine 1:11, gas 1:9)

 

LPG inbouwen kost €1800 voor een 4-pitter. Reken €250,- voor elke extra cilinder die er bij komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb een aantaljaar een Megane op gas gehad. Een vriend een Peugeot met een g3. Het is lastig om moderne ingespoten benzinemotoren goed af te regelen op gas, is mij vaak veteld. Ik en mijn buddy met de peugeot hadden allebij de nodige ellende met lamba sondes, bougies en hardnekkig niet willen omschakelen naar gas.

 

Ook iets vemogensverlies, gas bevat uiteindelijk minder energie per liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Ook iets vemogensverlies, gas bevat uiteindelijk minder energie per liter.

 

Dat maakt met het normaal rijden niet veel uit, zodra je hoger in de toeren gaat, schakelt die om naar benzine, als het goed is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

LPG heeft een lagere intrinsieke energetische waarde, wat inhoudt dat je meer brandstof nodig hebt om hetzelfde vermogen te behalen. Bij mijn Sharan 2.8 V6 (2001) lag dat om en nabij de 20%. Ik heb geen vermogensverlies geconstateerd, sterker nog, op LPG reageerde alles veel kwieker; zal wel aan de afstelling liggen. Het blokje kon op LPG probleemloos doortrekken naar de 200 km/u (ik heb nog nooit gehoord van LPG installaties die bij hogere toeren overschakelen naar benzine).

 

Naast het hogere verbruik heeft LPG ook het nadeel dat je actieradius niet zo groot is. Mijn Sharan had een 70 liter onderbouwtank, waar ik effectief maar 50 liter aan overhield (max vulling 75% bij Vialle); 50 x 1 op 6 = 300 km. Op vakantie met de sleurhut erachter kon ik gemiddeld 200 km ver komen.

 

LPG rijdt iets heter (minder koeling van de inspuiting), maar dat mag voor de meeste moderne auto's niet uitmaken. Vaak zijn aanpassingen aan de kleppen niet nodig, maar kan extra smering m.b.v. bv. Flash Lube wel raadzaam zijn. Mijn Sharan had dat niet nodig.

 

Ook nog te overwegen: een LPG tank neemt extra ruimte in beslag. Bij de Sharan had ik voldoende bodemvrijheid bij montage onder de auto (plaats reservewiel) en met plaatsen van hulpveren; dat zal bij een Passie wat lastiger worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

... oh, en nog wat overwegingen ...

 

 

In sommige landen is LPG niet overal verkrijgbaar, dus op vakantie moet je je reisroute wel wat plannen.

 

Bij mij Sharan kostte de inbouw in 2006 € 3000 (incl. plaatsen hulpveren). Veel inbouwstations wilden toen niet eens beginnen aan LPG inbouw wegens weinig ruimte en 6-cilinder (wilden alleen 4-cilinders doen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb nog nooit gehoord van LPG installaties die bij hogere toeren overschakelen naar benzine).

 

Bij de V8-en zoals in mijn S6 is dat meer regel dan uitzondering.. bij de 1.8T is dat ook het geval.

 

Blijkbaar zijn de injectoren toch niet groot genoeg om meer dan 250-280pk te kunnen voorzien van brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ook zijn niet zoveel verdampers geschikt voor een vermogen groter dan 150-170 pk. Wel kan ik bevestigen dat het met oa Landi software mogelijk is om in bepaalde toerental gebieden benzine geheel of gedeeltelijk bij te mengen in het brandstof mengsel. Bv 20% benzine vanaf 4500 toeren en hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik rijd tegenwoordig idd 1:13.... zelfs op langere stukken kom ik gemiddeld niet boven de 1:15 uit. Benzine is voor mij niet interessant door de lage wegenbelasting voor diesels in DE (€340 pj) maar gas zeker wel. Een liter gas is de helft van een liter diesel. Mijn diesel rijdt 30% zuiniger gemiddeld dan een gemiddelde zwaardere benzine motor. Dus een LPG is qua brandstofkosten ca 30% goedkoper uit voor mij.

 

Op basis van 30.000km per jaar het volgende:

 

30.000km/1:13 is 2307L diesel. 2307 x €1,43 = €3300,- Wegenbelasting is: €449

30.000km/1:10 is 3000L benzine. 3000 x €1,65 = €4950,- Wegenbelasting is: €135,-

30.000km/1:10 is 3000L gas. 3000 x €0,70 = €2100,-. Wegenbelasting is: €135,-.

 

Tussen diesel en gas scheelt dat €1524,- per jaar en tussen gas en benzine scheelt dat €2850,- per jaar.

 

Ik ben uitgegaan van een Audi A6 2.7 TDI uit 2008 en een Audi A6 2.0Tfsi. Vermogen ligt bij beide rond de 177pk. (vermoedelijk is de 2.0tfsi hetzelfde als die van de passat met 200ps?).

 

Deze situatie is natuurlijk compleet anders dan in NL, maar ik zie hier wel het nut van in

 

Nu nog de vraag of de auto ook duurzaam blijft op LPG.

 

Wat kost een LPG tank inbouwen? €2000,-?

 

30.000km/1:13 is 2307L diesel. 2307 x €1,43 = €3300,- Wegenbelasting is: €449

30.000km/1:10 is 3000L benzine. 3000 x €1,65 = €4950,- Wegenbelasting is: €135,-

30.000km/1:10 is 3000L gas. 3000 x €0,70 = €2100,-. Wegenbelasting is: €135,-.

 

diesel 4x kwartaal Wegenbelasting van 449 = 1796 euro + verbruik 3300 = totaal op jaar basis 5096

benzine 4x kwartaal Wegenbelasting van 135 = 530 euro + verbruik 4950 = totaal op jaar basis 5490

gas 4x kwartaal van Wegenbelasting 135 = 530 euro + verbruik 2100 = totaal op jaar basis 2640

 

Klop dat zo Fopperr :?: de bereiking

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Of gewoon zo 1 kopen :roll::mrgreen:

 

http://www.autoscout24.de/Details.aspx? ... 00&asrc=st

 

P.s. Ronald, zitten onder die Golf R wel OEM velgen? Ronald ziet nu van kilometers afstand welke nep en welke echt is :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden