Ga naar inhoud
  • 0

Voorverwarmings element Z35 vervangen Passat 3C


Willem nunspeet

Vraag

Ik had al meer dan 2 jaar het elektrische voorverwarmingselement Z 35 van de verwarming stuk, dit werd iedere keer aangegeven door VCDS, in de praktijk merkte ik er weinig van behalve dat het wat langer duurt voor de kachel warmte afgeeft bij erg koud weer zoals nu.

Ik heb afgelopen week toch maar eens een rpijsopgaaf gevraagd bij Albert en wat ik vermoedde klopte, speciale Passat prijs van € 400,- , hier moest de korting nog van af maar toch...ook Albert vond het aan de prijs :(

 

Heb even gegoogeld op onderdeelnummer en kwam 4 exemplaren in de sloop tegen, 3 x Golf die ook passen en 1 x een Passat 3C BKP bij Klein Gunnewiek in Groenlo. Uit emotionele overwegingen heb ik die van de BKP maar gekocht voor € 85,-.

 

Het monteren is iets meer dan een uurtje werk wanneer je het nog nooit hebt gedaan, is een beetje friemelen onder het dashboard aan bestuurderszijde, zorg wel dat je de minpool van de accu los haalt want er staat constant stroom op de dikke plusdraad. Je kunt het element niet doormeten, alleen uitlezen met VCDS, verder kun je nog de zekering controleren.

 

Enfin het element doet het, heb weer snel verwarming en foutmelding in VCDS is weg.

 

 

Wilde oorzaak weten en heb het oude element gesloopt maar er zit geen relais in maar een printplaat waar de plus aan vastzit en 2 draadjes met een stekkertje die waarschijnlijk de printplaat aansturen vanuit de Clima wanneer de motor is gestart.

Zijn waarschijnlijk printplaten uit dezelfde fabriek als waar de stuurslotmodules worden gemaakt :)

 

post-10228-1423828260,1353_thumb.jpg

 

post-10228-1423828260,6197_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar de vraag is, merk je het dan goed tijdens de koudere dagen dat het niet werkt of is het maar een minimale hulp om wat sneller op temperatuur te komen.

Wanneer treed deze eigenlijk in werking want ik heb niet de indruk dat hij tijdens de wintermaanden sneller warm wordt ofzo. Of moet de clima op een bepaalde stand staan dan (op max temp)

Ik heb er nooit echt wat van gemerkt Peter, maar heb weinig koude winters meegemaakt en rijd 's ochtends een verwarmde garage uit....

 

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan heeft een andere Martijn erg geluk gehad met de aanschaf van dat ding, Haha maargoed ze komen wel vaker goedkoper voorbij hoor, grotere sloperijen die vaker vw hebben bellen, ik slaag tegenwoordig ook goed bij gils autodemontage.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb em al sinds mn aanschaf defect... zit er toch over na te denken om em te vervangen. Op ebay.de staat een nederlander die ze momenteel voor 150 euri aanbiedt.  Denk dat ik dat wel aandurf, hoop alleen dat de uit/inbouw een beetje meezit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanochtend is de mijne, een gebruikte, via eBay uit Berlijn binnengekomen.

Maandag eens bekijken en wat electronica doormeten. Heb op andere fora gezien dat ze evt nog te repareren zijn.  Ben benieuwd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden