Ga naar inhoud
  • 0

Voorverwarmings element Z35 vervangen Passat 3C


Willem nunspeet

Vraag

Ik had al meer dan 2 jaar het elektrische voorverwarmingselement Z 35 van de verwarming stuk, dit werd iedere keer aangegeven door VCDS, in de praktijk merkte ik er weinig van behalve dat het wat langer duurt voor de kachel warmte afgeeft bij erg koud weer zoals nu.

Ik heb afgelopen week toch maar eens een rpijsopgaaf gevraagd bij Albert en wat ik vermoedde klopte, speciale Passat prijs van € 400,- , hier moest de korting nog van af maar toch...ook Albert vond het aan de prijs :(

 

Heb even gegoogeld op onderdeelnummer en kwam 4 exemplaren in de sloop tegen, 3 x Golf die ook passen en 1 x een Passat 3C BKP bij Klein Gunnewiek in Groenlo. Uit emotionele overwegingen heb ik die van de BKP maar gekocht voor € 85,-.

 

Het monteren is iets meer dan een uurtje werk wanneer je het nog nooit hebt gedaan, is een beetje friemelen onder het dashboard aan bestuurderszijde, zorg wel dat je de minpool van de accu los haalt want er staat constant stroom op de dikke plusdraad. Je kunt het element niet doormeten, alleen uitlezen met VCDS, verder kun je nog de zekering controleren.

 

Enfin het element doet het, heb weer snel verwarming en foutmelding in VCDS is weg.

 

 

Wilde oorzaak weten en heb het oude element gesloopt maar er zit geen relais in maar een printplaat waar de plus aan vastzit en 2 draadjes met een stekkertje die waarschijnlijk de printplaat aansturen vanuit de Clima wanneer de motor is gestart.

Zijn waarschijnlijk printplaten uit dezelfde fabriek als waar de stuurslotmodules worden gemaakt :)

 

post-10228-1423828260,1353_thumb.jpg

 

post-10228-1423828260,6197_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Moet dat ding je kachel sneller warm maken?

Heeft elke 3C dat, want ik vind het maar lang duren eer ik wat warmte voel?

 

Edwin, de diesels zijn ermee uitgevoerd omdat ze zo langzaam opwarmen in de winter, als ie goed is aangemeld dan moet ie zichtbaar zijn in je VCDS Logje onderaan adres 7D, bijgevoegd mijn foutmelding, je kunt ook eerst je zekeringen controleren.

 

Adres 7D: Ext. Verwarming Labels: 1K0-963-235.lbl

Onderdeelnr. SW: 1K0 963 235 E HW: 1K0 963 235 E

Component: PTC-Element 0404

Revisie: 00800000 Serienummer:

Dealer #: WSC 00000 000 00000

VCID: 2D5A0BB2B40A1F0

 

1 Fout Gevonden:

00361 - Verwarmingselement voor extra verwarming (Z35)

014 - defekt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi gedaan!

Ook nuttige randinformatie.

 

400 euro is aardig aan de prijs.

Waar je het nu voor hebt is nog te doen.

 

Lang niet alle diesels hebben dit verwarmingselement. VCDS geeft uitsluitsel als je het niet zeker weet of je wagen hier over beschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi gedaan!

Ook nuttige randinformatie.

 

400 euro is aardig aan de prijs.

Waar je het nu voor hebt is nog te doen.

 

Lang niet alle diesels hebben dit verwarmingselement. VCDS geeft uitsluitsel als je het niet zeker weet of je wagen hier over beschikt.

 

Etka geeft er niet echt uitsluitsel over maar ik dacht dat de meeste Tdi's, i.i.g. Golf en Passat vanaf Type 2006 hiermee uitgerust zijn. Maar i.d.d. Vcds is het gemakkelijkst om erachter te komen. Dacht zelf eerst dat het een niet aanwezige standkachel was die onterecht in de lijst was aangevinkt tot Dreke mij hier vorig jaar op wees, had er voordien nog nooit van gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel gaaf dat er in zoiets simpels als een verwarmingselement (is niks anders dan een weerstand) relatief veel electronica zit. Moet eigenlijk ook wel, want er wordt zonder relais geschakeld. Is dan toch wel een aardig halfgeleidertje waar zulke enorme stromen mee geschakeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwere versies werken niet meer met can-bus, maar met (2) relais die gestuurd worden uit de motor ECU... Daar heb je dus 3 stroomdraden en één dikke massakabel aanzitten.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martijn,

 

Het lukt met het loshalen van de linkervoetplaat, wanneer je bezig bent dan wordt het vanzelf duidelijk wat je nog los moet halen, zitten nog een paar torx schroefjes dacht ik. Je kunt met gepast wrikken het element eruit halen, belangrijk is om 1 accupool los te halen want hij is niet gezekerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben er helaas ook achter gekomen dat mijn Z35 (voorverwamingselement) ook de geest heeft gegeven.

Bij koude nachten duurt het heel lang voordat de auto op temperatuur komt en bij controle in VCDS:

 

Address 7D: Aux. Heat        Labels: 1K0-963-235.lbl
   Part No SW: 1K0 963 235 E    HW: 1K0 963 235 E
   Component: PTC-Element         0404 
   Revision: 00800000    Serial number:              
   Shop #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 2D5B6CB3B4C92476001-8078

1 Fault Found:
00361 - Heater Element for Auxiliary Heater (Z35)
            014 - Defective

 

krijg je bovenstaande...

 

Nu heb ik een zwager die nogal thuis is in dit soort dingen en daarom wil ik hem er even naar laten kijken of ie er iets mee kan doen. Maar uitbouwen en dan lekker verder rijden lijkt mij niet heel erg slim, dus maar niet.

 

Maar om nou de auto te laten staan totdat hij het heeft kunnen maken en anders een andere heb gevonden.... gaat weer zoveel tijd overheen.

 

Heeft iemand wellicht een defecte Z35 liggen?! Dan kan mijn zwager daar naar kijken of hij dit überhaupt zou kunnen maken, of het zin heeft om aan reparatie te denken van mijn element...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die van mij was al kapot toen ik de auto kocht, ik rij zo al drie jaar rond en 't kan me om eerlijk te zijn geen bal schelen. Dat het ff duurt eer de verwarming begint... tegen dat ik 'n halve kilometer van m'n deur af ben, heb ik het toch al lekker warm door m'n stoelverwarming :angel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn Z 35 element bleek bij het uitlezen deze week weer kaduuk te zijn gegaan.

 

1K0 963 235 E

 

Element met dit nr is tweedehands bijna niet meer te vinden en gezien de prijs van een nieuwe heb ik besloten om hem niet meer te vervangen. Heb hem uitgevinkt in de gateway lijst zodat ik geen melding meer zie. Voor de warmte bij een temperatuur zoals afgelopen winter in NL heb je hem niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van mij is nog steeds kapot, ik heb gekeken maar ik kan hem er niet zo 1-2-3 uithalen.

Heb hem ook niet nodig, ik heb namelijk een lekker standkachel (dank Jaap!).

Ik wilde alleen de fout resetten maar dat wordt door de controller niet geaccepteerd.

Iemand een idee (security code)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan doe ik dat maar, ik las da Willem hem ooit al vervangen had maar dat de vervanging inmiddels ook is overleden.

Het type wat er bij mij inzit is 2e hands ook vrijwel niet meer te krijgen. Er kan geen ander type in dus je betaalt de hoofdprijs. Merk er niks van, dus lekker laten zitten. Uitvinken alleen in de gateway helpt idd niet.

 

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar de vraag is, merk je het dan goed tijdens de koudere dagen dat het niet werkt of is het maar een minimale hulp om wat sneller op temperatuur te komen.

Wanneer treed deze eigenlijk in werking want ik heb niet de indruk dat hij tijdens de wintermaanden sneller warm wordt ofzo. Of moet de clima op een bepaalde stand staan dan (op max temp)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden