Ga naar inhoud
  • 0

help de verwarming word niet meer warm


carrera

Vraag

wie kan mij een hint geven waar ik moet zoeken.

ik heb een passat uit 2001 1.8t motor type AWT met 180.000 op de teller.

 

ik heb gemerkt dat mijn verwarming niet meer warm word.

als ik de auto start en ik heb de airco unit op off staan en ik laat de auto voor 10 minuten draaien dan komt er een flauwe warmte door de roosters maar in no time blaast het koude lucht.

 

er lekt geen koelvloeistof buiten of binnen de auto, de expansievat blijft ook mooi op niveau, de auto blijft mooi op tempratuur.

een dikke week geleden olie ververst en er zat geen witte smurrie in het blok wat kon duiden dat er koelvloeistof bij zat.

 

ik had zelf gedacht dat er lucht bij de kachelradiator zou zitten maar dit is niet het geval want ik heb gisteren nieuwe koelvloeistof erin gedaan, ik heb uiteraard eerst de oude eruit gehaald en de slangen van de kachel die door het schutbord naar binnen gaan los gehaald en schoongeblazen ooken deze zaten niet verstopt wel kwam er bruine roestige kleur uit maar dat zat ook in het expansievat en die heb ik ook schoongemaakt.

 

tevens waren de kachelslangen die door het schutbord naar binnen gaan allebei warm tot bijna heet om maar te zeggen.

ik ben gisteren ook even hier in tilburg naar van Mossel gegaan en hoopte dat zij mij iets konden zeggen en hun zeiden dat het veel kan zijn sensoren, waterpomp en etc....

 

de werkplaats chef zei tegen mij dat ik het smalle slangetje van de expansievat los moest trekken en kijken of er koelvloeistof uit kwam als je stationair draait en als je gas geeft moet de straal meer zijn dus hoe meer gas je gaf moest er meer kvs uitkomen, als dit het geval is dan is je waterpomp circulatie goed.

 

dus ik thuis geprobeerd en het werkte perfect dus weer iets uitgesloten.

 

ik heb gekeken of mijn kleppen werkte en dat is ook het geval dus van raam naar benen of naar gezicht.

ik heb ook een check gedaan van de climatronic en deze gaf een storing aan 513.

ik op google gekeken en kom uit op de toerental sensor g28 die zit direct onder de olie filter.

maar wat heeft dat in vredesnaam te maken met de verwarming in de auto want dat lees ik namelijk nergens terug dat het ermee te maken heeft.

 

dus wie o wie heeft eerder dit gehad en zoja wat heb je er aan gedaan.

ik weet aardig veel maar nu zijn mijn gedachte gang aardig aan het op raken over dit dilemma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Het enige wat ik kan verzinnen is dat de kachelradiator verstopt zit. Is eerder voorgekomen en over gerapporteerd/gediscussieerd hier op het forum.

nee dat is het ook niet want ik heb de slangen los gehad die door het schutbord naar binnen gaan en zowel de ingaande als de uitgaande heb ik schoon geblazen.

ik heb eerst door de uitgaande pijpje geblazen en het kwam aan de ingaande pijpje kwam de koelvloeistof naar buiten dus dat is goed.

ik heb vandaag ook een nieuwe koel tempratuursensor vernieuwd en nog helpt het niet.

dus wie heeft nog ideeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
toch de thermostaat?

zou je me dan toch kunnen uitleggen waarom de thermostaat.

komt bij dat als ik mijn auto start dat dan gelijk de grote koel fan begint mee te draaien dus als je voor de auto staat de rechter.

klopt dit.

ik dacht eerder dat deze pas ging draaien als de motor op tempratuur zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
svp ook deze: viewtopic.php?f=208&t=47489

graag even helemaal doorlezen :roll:

kan bijna niet missen :(

 

nou vandaag weer bezig geweest met de auto waarom deze niet verwarmt binnen.

vrijdag een nieuwe koel sensor geplaats en de kachelradiator door geblazen maar zonder resultaat.

vandaag een nieuwe thermostaat gehaald bij brezan en erop gezet en toch maar weer voor de zekerheid weer de kachelradiator weer schoon geblazen aangezien de koelvloeistof er toch uit moest was het het maar een kleine moeite en toch om bepaalde dingen uit te sluiten.

koelvloeistof erin gedaan auto gestart en de climatronic op hi gezet.

op het eerst gezicht en gevoel was het nog steeds koude lucht en maar weer uit gezet de climatronic, na een aantal minuten werd de auto warmer tot op exact 90 graden toen maar weer de climatronic aangezet en nog niks.

toen heb ik de slangen gevoeld die naar de kachelradiator naar binnen gaan en was alleen de ingaande slang warm en de andere niet.

ik heb in de slangen geknepen die naar de raditeur liepen om zeker van te zijn dat er geen lucht aanwezis was al ontlucht hij zich zelf maar ja toch maar proberen.

toen weer in de auto gevoeld en voila hij werd warm en bleef warm.

dus het lag toch aan de thermostaat.

ik de boel weer dicht gemaakt en gaan douchen.

ik heb daarna de proef op de som genomen en heb water gekookt en de oude thermostaat erin gedaan en kijken of hij wat deed.

en ja hij ging open en toch al gauw 7mm.

heb het daarna in koud water gezet en ging weer netjes dicht.

voor mijn gevoel was de oude niet kapot en was zelfs origineel nog vw/audi net als de koelsensor die was ook origineel vw/audi.

koelsensor was 26 euro bij de brezan de thermostaat 11 euro merk glades bij de brezan.

koelvloeistof heb ik bij broekhuizen gehaal g12+ 22 euro voor 5 liter.

bij broekhuizen was zelfs de thermostaat 36 euro, ik heb hem bedankt maar veel te duur en ze zien mij daar niet meer terug komen met een achterlijke prijzen.

maar goed de verwarming werkt weer en of het geholpen heeft wat ik gedaan heb en vernieuw heb weet ik niet maar ik zou zeggen doe hier je voordeel mee als je zelf zoiets hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waterpomp kan heel goed.. verschil tussen losjes meedraaien en op volle kracht erdoorpompen is nogal een verschil.

Omdat de AWT de distributie pas bij 180dkm heeft(volgens VW) kan het best zijn dat ie het begeven heeft, heeft je auto al meer gelopen kan het ook maar zo zijn dat ie niet meevervangen is en dit nog de 1e is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden