Ga naar inhoud
  • 0

Met trekhaak geen lane assist mogelijk?


haroldv

Vraag

Hoi,

 

Misschien dat iemand me verder kan helpen met de juiste instellingen.

Er is een trekhaak gemonteerd (kennis), maar sindsdien heb ik geen lane assist meer.

Als ik de zekering eruit haal vd trekhaak, dan wel.

De trekhaak is dmv vagcom aangemeldt, wat moet er dan verder nog gebeuren?

De leverancier vd trekhaak had ook nog geen pasklaar verhaal, iemand hier wel?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Hoi,

 

Misschien dat iemand me verder kan helpen met de juiste instellingen.

Er is een trekhaak gemonteerd (kennis), maar sindsdien heb ik geen lane assist meer.

Als ik de zekering eruit haal vd trekhaak, dan wel.

De trekhaak is dmv vagcom aangemeldt, wat moet er dan verder nog gebeuren?

De leverancier vd trekhaak had ook nog geen pasklaar verhaal, iemand hier wel?

 

Alvast bedankt

 

Misschien dat je wat meer informatie kunt geven, 7 of 13 polig, VW trekhaak of anders bijv met Jaeger of Westfalia trailermodule.

 

Het is namelijk zo dat bij aangekoppelde aanhanger/ Twinnyload een aantal functies worden uit- en ingeschakeld zoals de PDC, Achteruitrijlamp, Mistachterlicht, zoemer etc. Je geeft al aan dat bij het wegnemen van 1 zekering de Lane assist wel werkt, voor een 13 polige trekhaak zijn er 3 extra zekeringen nodig. Ik zou het dan in die combinatie zoeken.

Bijv werkt de trekhaak wel naar behoren wanneer je iets aankoppelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag,

 

'ligt iets genuanceerder, deze set is een ecs, wordt ook door de dealer ingebouwd. De 2 zekeringen is van westfalia. De lane assist module moet ook worden verteld dat er een trekhaak is, middels de juiste codes. Van ecs betere beschrijving gekregen, met juiste codes maar van bj 2011. Heb ze gemaild, hoop maandag de betere te krijgen.'

 

Aldus mijn kennis. Misschien dat we dan zo verder komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier ook, lane assist en trekhaak... geen speciale code ingebracht voor trekhaak, geen foutmeldingen. Let op met de codes : de passat met de nieuwe laneassist camera (die met verkeersbordherkenning) heeft een totaal andere codering dan het oudere type. dus de code van 2011 (long coding) kan je zeker niet gebruiken in een 2009 (short coding) ...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dre,

 

Weet jij welke code, waar ingevoerd kan worden en kan dat met elke vagcom?

Ik krijg binnen de auto geen enkele foutmelding, ik kan het systeem niet zien, dus ook niet aanvinken.

Als ik de zekering van de trekhaak eruit haal, is de lane assist weer in het menu beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de lane assist niet bereikbaar is als die zekering er in zit, is het je trekhaakmodule die in de weg zit.... heeft volgens mij niets met codering te maken, maar met het feit dat die module niet gezien wordt als de trekhaakmodule aangesloten zit.

Dat is natuurlijk raar, want de lane assist zit op de drive-can(zwart/bruin en zwart/oranje), waar de trekhaakmodule op de comfort-can (zwart/bruin en zwart/groen) zit.... tenzij dat die toevallig op de verkeerde can zit. Is de trekhaakmodule zichtbaar in VCDS?

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Westfalia is zeker aangemeld en te zien, uit te lezen en te coderen... dat is de huisleverancier van VW...

Als het goed is moet een niet OEM module ook aangemeld zijn in de gateway en beperkt uitleesbaar te zijn (bv. een onderdeel nummer of een merk), er is zelfs een "dummy" labelfile voorzien in VCDS voor dergelijke modules... Mijn vermoeden (en zoals voorheen ook door Lusch gezegd) ligt toch bij de canbus aansluiting van deze module...

De module moet alleszins op hetzelfde adres zitten als de originele module, anders zou de boel niet werken...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag Dre,

 

We hebben inmiddels de vagcom er weer aan gehad, de trekhaakmodule was idd wel zichtbaar in de gateway, dus de juiste canbus was wel aangesloten. Verder de parkeerhulp gehercodeerd. Bij de trekhaak hebben we van ECS de handleiding voor Pon gemaild gekregen, hierin staat hoe de lane assist gecodeerd moet worden, echter betreft het alleen een beschrijving vanaf bouwjaar 2011, wat niet overeenkomt (zoals je stelde). De module heet 5C ipv 3C (volgens ECS)

 

We kunnen hercoderen, maar de waarde waarmee de lange code moet worden gewijzigd weten we niet omdat dat niet in de ecs beschrijving staat, en ECS het zelf ook niet weet. VAG com heeft bij deze module geen hulpprogramma voor coderen, we wachten nu op de laatste softwareversie van Priemus, in de hoop dat het hulpprogramma hier wel uitkomst biedt. Weet jij toevallig de waarden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klopt... 5C is de lane maintain assist, 3C is de lane change assist...

 

Welke codering heb je?

 

Hier heb je mijn code (met trekhaak...)

 

Adres 5C: Rijstrookhulp Labels: 3C0-907-217.clb

Onderdeel No SW: 3C0 907 217 A HW: 4E0 907 217 C

Component: J759 HCA 0120

Revisie: 00H07001 Serienummer: 10020830700005

Codering: 0130001

Werkplaats#: WSC 12345 159 56789

VCID: 21429F14F82248100EB

 

Geen Fout Code Gevonden.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze:

----

Adres 5C: Rijstrookhulp Labels: Geen

Onderdeel No SW: 3C0 907 217 A HW: 4E0 907 217 C

Component: J759 HCA 0130

Revisie: 00H07003 Serienummer: 300208A1700061

Codering: 0032002

Werkplaats#: WSC 05311 000 08193

VCID: 2143D9738158

 

Foutcode: regelapparaat verkeerd gecodeerd

----

 

Als ik de zekering eruit haal vd trekhaak, werkt lane assist prima en zie ik hem ook in het MFA.

Als ik de zekering erin steek, vervalt de keuzemogelijkheid in het MFA, dus werkt hij ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden