Ga naar inhoud
  • 0

Stikstof in banden, waarmee bijvullen?


IHC966

Vraag

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
lucht bestaat al voor ca 78% uit stikstof.

Dus kun je gewoon bijvullen.

Persoonlijk vind ik het gebakken lucht dat hele stikstof verhaal.

 

ik heb dat ooit 'n keer zitten uitspitten. De theorie achter het verhaal is dat de zuurstof moleculen met de tijd door de rubber van de banden zouden kunnen "lekken" en stikstof niet. maw: je pompt gewoon lucht en na x aantal tijd verdwijnt de zuurstof en blijft zowat enkel de stikstof over. Vult opnieuw bij etc. Elke keer wordt dus het percentage zuurstof minder en minder per keer je moet bijpompen.

 

dus als je dikwijls genoeg moet bijpompen, rij je automatisch op stikstof...

 

stof tot nadenken zou ik zeggen, of heb ik ergens iets gemist in mijn redenering? :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij heb je er gelijk in, maar dan kun je er beter 1x stikstof in laten pompen, dan dat je 10x terugoet naar de pomp voordat je op een hoog percentage stikstof zit. Wat trouwens nooit 100% stilstof zal worden, omdat je het iedere keer bijvult met zuurstof ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het idee achter stikstof is ook dat er geen vocht in zit, in lucht meestal wel.

In de racerij gebruikt men tegenwoordig vaak gedroogde lucht, dan heb je hetzelfde effect.

Vocht zet uit als het opwarmt, en als je hele vochtige lucht hebt, loopt je bandenspanning dus op als je banden heet worden.

In de racerij kan dat dus functioneel nadelig zijn, maar in een personenauto maakt het eigenlijk geen biet uit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vocht zet niet uit door warmte lucht daar integen weer wel daar zit het verschil met dus met stikstof deze veranderd dus niet van volume door invloed van de temp.

Dus in de zomer of winter zal je altijd met de zelfde bandenspanning rijden met stikstof gevulde banden terwijl zuurstof in de winter minder volume heeft dan in de zomer.

Je band zal nooit helemaal gevuld zijn met stikstof maar het kleine beetje zuurstof wat er nog in de band zit is te verwaarlozen en zal de bandenspanning niet beinvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
vocht zet niet uit door warmte lucht daar integen weer wel daar zit het verschil met dus met stikstof deze veranderd dus niet van volume door invloed van de temp.

Dus in de zomer of winter zal je altijd met de zelfde bandenspanning rijden met stikstof gevulde banden terwijl zuurstof in de winter minder volume heeft dan in de zomer.

Je band zal nooit helemaal gevuld zijn met stikstof maar het kleine beetje zuurstof wat er nog in de band zit is te verwaarlozen en zal de bandenspanning niet beinvloeden.

Dat is ook niet waar, stikstof zet ook uit a.g.v temperatuur, al is het wel minder.

Maar vocht verdampt toch......... en krijgt dan een veel groter volume.

 

En idd een lege band zou je eerst moeten vacumeren en dan met stikstof vullen anders heb je altijd 1/3 "lucht" in je band (absolute druk van een band met 2 bar is dus 2 + 1 bar (atmosfeer) = 3 bar waarvan 1 bar aan buitenlucht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een nadeel van stikstof is dat het dikker is van samenstelling, wat dus ook weer zorgt voor trilingen in de auto

wij hebben op de zaak meerdere auto's gehad waarvan we de auto niet stil kregen mbt tot trillen, haalden we de stikstof uit de banden was het probleem weg

Zal toeval zijn. Lucht is 80% stikstof, dus het gewichtsverschil tussen lucht- en stikstofvulling in een autoband is niet meetbaar/merkbaar. Bovendien zit gas gelijkmatig verdeeld over de ruimte die het ter beschikking heeft en zal dus nooit voor balansproblemen kunnen zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een nadeel van stikstof is dat het dikker is van samenstelling, wat dus ook weer zorgt voor trilingen in de auto

wij hebben op de zaak meerdere auto's gehad waarvan we de auto niet stil kregen mbt tot trillen, haalden we de stikstof uit de banden was het probleem weg

 

Je moet ook geen vloeibare stikstof gebruiken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een nadeel van stikstof is dat het dikker is van samenstelling, wat dus ook weer zorgt voor trilingen in de auto

wij hebben op de zaak meerdere auto's gehad waarvan we de auto niet stil kregen mbt tot trillen, haalden we de stikstof uit de banden was het probleem weg

 

Je moet ook geen vloeibare stikstof gebruiken....

 

Hihihi :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden