Ga naar inhoud
  • 0

Knipperend gloeispiraallampje bij te snel optrekken


ASL

Vraag

Beste mensen,

 

Ik ben in bezit van een Volkswagen Passat(B6) 2.0 TDI DSG6 uit 2005.

Lekkeren auto met veel ruimte op 1 probleem na.

 

Sinds april dit jaar komt het regelmatig voor dat bij te snel optrekken op bijv. een invoegstrook op de snelweg

de motor in het zg. noodprogramma springt en het gloeispiraallampje gaat knipperen. Bij te snel optrekken bedoel ik niet eens zozeer doortrekken bij een hoog toerental. de auto kan lekker vlot ui de voeten met een laag toerental.

 

Bovenstaande gebeurt steeds als ik tussen de 3000 de 4000 toeren zit, en alleen als er meer vermogen wordt gevraagd.

Ik vindt het erg irritant en waag het dan ook maar niet om eens snel een vrachtwagen of iets dergelijks in te halen op een

enkelbaansweg. Stel dat die auto weer kuren krijgt en je vermogen wegvalt, niet een prettige gedachte als je er even snel omheen moet.

 

Het garagebedrijf waar ik de auto in onderhoud heb onderzoekt dit maar komt ook niet verder. Onderhand zijn er o.a. een kabelboom, gloeispiraal en wat andere aanverwante onderdelen vervangen. Soms was de kwaal een paar weken weg en leek het probleem opgelost te zijn totdat de kwaal weer terugkeerde voor dit alles samen in combinatie met een grote beurt en APK werd me een factuur van €1600,= gepresenteerd. Veel geld (vindt ik), maar het ergste is dat ik geen stap verder ben. in deze periode is er ook nog een pompverstuiver gesneuveld, wagen door ANWB naar dealer afgesleept.

Dealer heeft de pompverstuiver vervangen wat gelukkig onder een coulanceregeling van VW viel.

 

Wie heeft hier ervaring mee en kan me aan evt tips helpen waar wij (ik en garagebedrijf) het moeten zoeken?

 

Groet een wanhopige VW rijder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe zit het met de turbo?

 

De auto is al uitgelezen neem ik aan, wat voor fout krijg je te zien? is wel handig om te weten, voor de experts hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had een gelijk soort euvel. Ik had een aantal kleine gaatjes in wat leidingen rond de N75, turbo en motor. Wat de oorzaak van deze gaatjes was is nog steeds niet duidelijk. Misschien een marter omdat ook wat isolatie aangevreten is. Ik verloor vermogen en veel inhouden. Kreeg geen meldingen op het dashboard. Aantal malen laten uitlezen en alles leek normaal. Ik ben muzikant en na een optreden kwam ik bij mijn auto. Wilde wegrijden en merkte dat ik zo goed als geen vermogen meer had. Wilde doortrekken en toen kwam de spiraal in beeld.... Dacht eerst aan de pompverstuiver, maar nadat ik de auto uitzette en wederom startte, deedcp hij het weer, behalve dat hij nog steeds geen vermogen had.

 

Volgende dag naar Matthijs gereden en toen geconstateerd dat er een gat in een leiding zat. Stukje afgeknipt en probleem opgelost.

 

Probleem is nog een aantal malen terug gekomen en dus een nieuwe set leidingen besteld. Probleem is voor nu opgelost.

 

Ff laten uitlezen en iemand ernaar laten kijken met verstand van vw!

 

Succes en vergeet je niet voor te stellen in het topic: ik ben... En ik rij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb ook datzelfde aan de hand gehad, ook diverse dingen zitten checken en uiteindelijk was 't 'n vacuumklepje dat vervangen moest worden... tien minuten werk, en dat klepje kostte me 30 euro ofzo (niet meer zeker). Probleem nooit meer gehad :)

 

 

Enneuh... de auto trekt sindsdien veel beter op, vooral bij hernemen in het opschakelen was het een ENORM verschil :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Ozzy40, Computer is meerdere malen uitgelezen door garagebedrijf. Helaas kan ik je geen details over de uitslagen geven, zal ik navragen en zsm hier vermelden.

 

@Fopperr, ook bij mij is er een kabelboom vervangen die aangevreten leek te zijn. Gezien we hier in de straat een tijdje terug last hebben gehad

van enkele steenmarters vermoeden wij ook dat dit het werk is van deze beestjes. De kabelboom is inmiddels geheel vervangen (Kosten €97,=)

 

@Myst, Ook is er een klep (vraag me niet welke??) vervangen. Was een niet al te dure gelukkig.

 

Sinds afgelopen winter was er een 1 gloeispiraal defect, volgens garagebedrijf niet noodzakelijk om deze direct et vervangen. Men zei dat de passat met de overige ook wel wou starten. Men gaf als reden dat de klepdeksel hiervoor los moest en dit niet ten goede van de pakking kwam als dit te vaak gebeurde. Deze is inmiddels toch vervangen om ook dit maar uit te sluiten als oorzaak.

 

Zoals ik vertelde is in juni een pompverstuiver defect geraakt en onder coulance verholpen door de dealer in Drachten. Even hoopten we dat hiermee het probleem de wereld uit zou zijn....helaas.

 

Sinds ik deze storing heb, heb ik ook het gevoel dat de automaat minder soepel schakelt. de automaat schakelt minder snel, steeds als je een bocht maakt en de bak teruggeschakeld is en weer moet opschakelen, lijkt het opschakelen trager te gaan ( je geeft wel gas maar de bak reageert traag ). Misschien is dit ook iets herkenbaars voor jullie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

100% herkenbaar, ook ik heb de kabelboom van de verstuivers vervangen, er zijn twee verstuivers ook gewisseld, en al m'n gloeispiralen zijn getest bij het hermonteren van het blok.

 

Toen 'n andere n75 klep gestoken, en ik dacht dat ik er vanaf was, niet dus... bleek er nog 'n andere vacuumklep te zijn (iets verderop richting passagierszijde). Die toen vervangen en 't verschil is en was dag en nacht. Sterker nog: we hadden mijn oude vacuumklepje in guyke 's auto gezet om te testen en die begon meteen te vloeken... Z'n auto ging voor geen meter meer vooruit met dat ding.

 

Ik zeg niet dat dit 100% zekerheid geeft voor jouw probleem, dat kan natuurlijk aan nog andere dingen liggen (ben geen monteur), maar de symptomen komen imho voor 100% overeen met mijn ervaring(en)

 

Die vacuumklep vervangen is ook geen grote kost, dus zeker het proberen waard, dan kan je dat iig al uitsluiten. Bij mij heeft het zijn vruchten echt afgeworpen iig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Herkenbaar. Niet iedere TDI heeft 2 vacuümkleppen. De slangetjes die bij mij vervangen zijn, liepen allen rondom de n75. Het niet soepel schakelen ken ik niet omdat ik een handbak heb. Sinds vorige week is mijn nokkenastiming goed gezet en de auto rijdt rustiger en de motor is krachtiger.

 

Controleer het hele vacuüm systeem eens. Hangt veel vanaf iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden