Ga naar inhoud
  • 0

Welke maat/merken banden om de 16'' velgen?


Ozzy

Vraag

Ik ben van plan 4 nieuwe 205-55-16 banden te kopen, maar ik zit te twijfelen of 2 nieuwe 215-55-16 een betere optie is. Ik heb 2 Conti's met 5,5mm profiel, deze zijn dus nog goed, maar de voorste conti's zijn 2,5mm en die zijn bijna op.

 

Nu met de 215-55-16 wil de Passat nog wel is slippen, ALS ik in de regen iets te fanatiek op het gas ga en ben ''bang'' dat dit erger zal zijn met 205-55-16 banden.

 

Dit zijn de prijzen van de banden:

2 nieuwe 215-55-16 Conti's kosten 260 euro excl. montage/balanceren

(Dezelfde band, maar andere maat) 4 nieuwe 205-55-16 Conti's kosten 320-360 euro excl. montage/balanceren

 

Wat is nu het meest verstandige te doen? gewoon 4 nieuwe 205-55-16 eronder monteren? of op zoek naar 2 nieuwe (of gebruikte met 6-7mm profiel) 215-55-16? Het liefst wil ik veel geld besparen :mrgreen:

 

Ter vermelding: het gaat hier om een gechipte Passat 2.0 tdi

 

Alvast bedankt,

 

Ozzy

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ozgur, denk even aan het volgende: als de banden op zijn, dan krijg je bij regen het water niet meer afgevoerd. Dus aquaplaning. Ga je te breed, dan loop je ook risico omdat de druk per vierkante cm lager wordt. Ik zou het maximaal bij die 215 houden en dan zit je goed. Niet breder, want dan gaat je verbruik weer de verkeerde kant op....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Breder dan 215 zal ik niet gaan hoor.. :angel:

Het is, of 205 of 215

 

Ik heb nu deze gevonden: http://www.ej-banden.nl/autoband/CONTIN ... O-5-MO-ML/ , alleen het draagvermogen is 91 (617 of 619kg) en dat is echt het minimale voor een Passat, wij gooien wel is gewicht in de Passat, vooral in de zomervakantie :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je gaat voor de EcoContact5?

Staat ook bovenaan mijn lijstje (zuinig maar lawaaiig). De Michelin Primacy 3 heeft 50% minder lawaai.

 

Voor de passat inderdaad minimaal 91.

 

Voor 16 inch is dacht ik 205 de enige echte optie wil je niet veel afwijking op je kilometerteller. En hoe smaller hoe zuiniger.

Dat slippen hangt vooral af van hoe je de koppeling bedient ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het worden gewoon 205-55-16 banden, 10mm verschil merk je niet eens en voor 10mm meer band ga ik geen 40 tot 50 euro meer dokken PER BAND! :shock:

 

De Conti EcoContact5 staat iig bovenaan de lijst op dit moment, maar geluid zal wel meevallen of niet?

 

Op de labels staan bij de meeste banden 68-72Db, 4db verschil hoor je niet eens.. maar die labels kloppen niet echt, als je het mij vraagt.

 

Over de Michelin Primacy 3 kon ik niet echt wat vinden (ik heb alleen maar lappen tekst met gelul gevonden)

 

Hoe zit het met de Michelin Energy? die bestaan al best lang of niet? We hebben die ooit onder de Bora gehad en daar had me pa 80.000km mee gereden, of die lult? zou maar zo kunnen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op rubber moet je niet willen besparen...Of je nu 205 of 215 neemt, staat daar los van. Sta er ns bij stil: de auto zelf heeft allerlei voorzieningen om 'm zo veilig mogelijk te maken bij onheil, het enige contact met de weg is het rubber.

 

Dus veel willen besparen is prima, maar koop gewoon goede banden. Heb je ook langer plezier van...Ikzelf ben altijd gecharmeerd van de eigenschappen van de Conti SC3 of SC5. De SC3 koop je tegenwoordig voor een appel en een ei...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

100% akkoord dat je niet moet willen besparen op kwaliteitsrubber, maar als ik een zelfde merk/type band 40 euro per band meer moet neerleggen voor 10 mm extra breedte... dan zal het 'n kouwe dag zijn in de hel eer ik dat zou doen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Conti EcoContact5 staat iig bovenaan de lijst op dit moment, maar geluid zal wel meevallen of niet?

 

Op de labels staan bij de meeste banden 68-72Db, 4db verschil hoor je niet eens.. maar die labels kloppen niet echt, als je het mij vraagt.

 

+3dB is de verdubbeling van de geluidsdruk.....................valt dus niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Conti EcoContact5 staat iig bovenaan de lijst op dit moment, maar geluid zal wel meevallen of niet?

 

Op de labels staan bij de meeste banden 68-72Db, 4db verschil hoor je niet eens.. maar die labels kloppen niet echt, als je het mij vraagt.

 

+3dB is de verdubbeling van de geluidsdruk.....................valt dus niet mee.

Ozzy, Rolf heeft gelijk.

3DB VERSCHIL IN EEN VERDUBBELING VAN HET GELUID.

Tenzij je toch doof bent :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met geld besparen bedoelde ik, liever 2 gebruikte maar met 6 a 7 mm Conti's kopen, maar sinds ik er geen kan vinden, blijft de optie of 4 nieuwe 205 of 2 nieuwe 215 over.. :roll:

 

Ik dacht dat DB net als met waterpompen was, ene geeft 70db aan en de andere 75 ofzo en toch merk je amper tot geen verschil, maar blijkbaar is het met banden anders :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik dacht dat DB net als met waterpompen was, ene geeft 70db aan en de andere 75 ofzo en toch merk je amper tot geen verschil, maar blijkbaar is het met banden anders :mrgreen:

 

Die '3db-uitleg' gaat voor iedere vorm van geluid op...Dus ook voor je toekomstige vrouw... :mrgreen:

 

Dat laatste stuk is vooral fijn om te weten zeg.. :mrgreen::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden