Ga naar inhoud
  • 0

onder 1800 tpm 1.6 TDI


Passatb7

Vraag

Hallo, ik rij al een poosje met veel plezier in een 1.6 tdi passat highline. Nou heeft de wagen onder de 1800tpm echt geen kracht. Dit is behoorlijk hinderlijk bij het vanuit stilstand wegrijden met name in de bergen. Hoe ervaren jullie dit? Mijn vorige 2.0 tdi 110 had dit veel minder. Er boven is het zeker niet minder in vergelijking met de 2.0 tdi 110pk. Hij zakt als het ware weg als je rustig weg rijdt en dan een flinke peut gas geeft.

Is dit normaal? Verder een SUPER wagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn 1.6TDI trekt onderin juist heel goed. Beter dan mijn vorige 2.0 TDI 110

Met de caravan in de bergen kan ik bijna altijd stationair wegrijden terwijl ik voorheen de 2.0 veel meer toeren moest laten maken.

 

De 2.0 trok bovenin wel beter door.

 

Eigenlijk net andersom dan jij ervaart.

Wellicht dat er verschillen zijn vanwege software-versies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Om vlot weg te rijden met de 1.6 TDI moet je inderdaad met het gas en de koppeling spelen. Wanneer je direct de koppeling op laat komen, dan is het vermogen even helemaal weg, en duurt het even voordat er sprake is van versnelling. Is inderdaad superirritant en verreweg het grootste minpunt van de 1.6 TDI. Maar zoals ik al schreef is de oplossing vrij simpel, wat gas geven, zeg 1600-2000rpm, en iets langer met slippende koppeling optrekken, dan gaat hij wel soepel, en vooral vlot van zijn plek.

 

In andere versnellingen reageert de motor heel anders in het lage toerenbereik. Je kan probleemloos 1300 rpm rijden in de 5e versnelling en dan gas geven. De auto zal dan zonder onderbreking of hapering versnellen, dit in tegenstelling tot de 1e versnelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem doet zich niet meer voor, 1000km gereden richting oostenrijk en constant 170/190 gereden op de cruise. In Oostenrijk zelf trok de wagen vanaf stationair toerental in de 2e gang zonder problemen erg steile haarspeltbochten. Dit is echt super. Dit was afgelopen zomer zeker niet zo want heb die zelfde weg toen ook gereden. beetje apart verhaal.... dat in zijn 1e versnelling is er nog wel maar daar leer je mee leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zit er dik in, het begint nu weer terug te komen.. Zou dit door het warmere weer kunnen komen? Ik ga hem vanavond wel eens even best op zijn staart trappen en in de toeren jagen, kijken of het hierdoor verbeterd.. Over dik 2 weken weer richting Italië zonder koffer op het dak dus de cruise kan weer mooi op een gangetje van 180a190 :) Alleen daarom hou ik al van vakantie haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de indruk dat hij ook wat beter van zijn plek komt met de tractiecontrole uitgeschakeld.

Bizar, want zo een koppelmonster is de 1.6 nu niet he, dat de tractiecontrole hem iedere keer in bedwang zou moeten houden. :-)

En toch, met die uitgeschakeld zakt die precies minder "in" bij het op laten komen van koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

tractiecontrole uitzetten kan nogal schelen ja... heb 't nog maar één keer gedaan, maar dan vliegt ie wel uit z'n startblokken!

 

 

(maar dat heeft dan eerder met launch control te maken dan met traction control :twisted: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden