Ga naar inhoud
  • 0

Winterbanden waarschuwing.


dieseltje

Vraag

Beste forum leden. De wintermaanden staan weer voor de deur. Winterbanden is dan ook vaak een hot item.

Ook zijn er veel aanbiedingen op marktplaats en natuurlijk worden hier op t forum ook setjes verkocht.

 

Waar ik mij toch wel een klein beetje aan erger is dat diverse setjes tekoop aangeboden worden onder de naam "winterbanden" die hier technisch niet meer aan voldoen.

 

Winterbanden bieden niet alleen meer grip in sneeuw door de speciale rubber samenstelling, maar ook door het profiel en dan met name door de diepte.

Op marktplaats bijv. zie ik regelmatig setjes staan met ca 4~5 mm profiel. Voor een normale zomer/allweahter band is dat voldoende profiel, echter voor een winterband is 4 mm de ondergrens.

Voor normale "zomer" banden geld voor de APK een grens van 1,6 mm. Je koopt dus dan een normale band.

Koop je speciaal voor de wintersport zo'n setje winterbanden met 4 a 5 mm profiel dan kom je bedrogen uit. Voor onze oosterburen zijn dat geen winterbanden meer.

 

Kijk anders ook even op de site van de

ANWB

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ZIe logo van winterband hoe ze moeten eruit zie op de band als je die heb op je auto dan heb je echte winterband.

 

images?q=tbn:ANd9GcRTY7T3JByFI7RKdusAKidCONI_Bb_igVlq_lsX-oFH96Zd0Lvf

 

De ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, deed aanvullend onderzoek op de winterbandentest die ze elke 2 jaar publiceren. Daarin werd gekeken naar de gevolgen van slijtage op de eigenschappen van winterbanden.

 

sneeuw2.jpg

 

Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4 mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij keek de ÖAMTC naar:

 

grip op een besneeuwde weg;

gevoeligheid voor aquaplaning;

de remweg op nat en droog wegdek.

Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is. Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.

 

De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt. De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.

 

Conclusie

 

Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af, daarnaast is de remweg op droge weg altijd langer dan die van een zomerband. Overigens vinden wij 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. Wij adviseren 2 mm aan te houden.

 

grafiek_banden.jpg

 

WB 200 km = nieuwe winterband (ingereden)

WB 16800 km = winterband die in deze test na 16800 km nog gemiddeld 4 mm profieldiepte heeft

ZB 200 km = nieuwe zomerband (ingereden)

 

De verticale as van het staafdiagram geeft het prestatieniveau in procenten weer, waarbij de nieuwe winterband steeds als referentie dient en op 100% wordt gesteld.

De genoemde aantallen kilometers gelden voor de testsituatie. Het is geen indicatie voor het aantal kilometers in werkelijkheid.

 

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij zelf elke winter op winterbanden in verband met mijn werk maar ook vanwege de wintersport. Altijd op banden met meer dan 4mm profiel vanwege de buitenlandse wetgeving. Mijn 'versleten' banden worden daarna tot ongeveer 3mm opgereden onder de Passat van mijn schoonvader die alleen in Nederland rijdt. Hij heeft daarmee in winterse omstandigheden nog altijd meer grip dan met zijn zomerbanden en is er heel blij mee. Naar mijn mening hebben 'versleten' winterbanden dus nog wel een (beperkte) functie in ons klimaat voor iemand die niet veel kilometers maakt en alleen in Nederland rijdt. Ik zou er alleen nooit veel geld voor geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Naar mijn mening hebben 'versleten' winterbanden dus nog wel een (beperkte) functie in ons klimaat voor iemand die niet veel kilometers maakt en alleen in Nederland rijdt. Ik zou er alleen nooit veel geld voor geven.

 

 

en zo adviseren wij klanten dus ook, mocht je in nederland blijven en je hebt nog een mm of 5, blijf dan met je winterbanden doorrijden, ga je echter op wintersport dan is 4 wel het echte minium

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en zo adviseren wij klanten dus ook, mocht je in nederland blijven en je hebt nog een mm of 5, blijf dan met je winterbanden doorrijden, ga je echter op wintersport dan is 4 wel het echte minium

Deze mening deel ik geheel! We zijn net in Duitsland en net voor vertrek de passat nieuw winterschoeisel gegeven. Keurig nette nieuwe continentals, op veiligheid kan men niet bezuinigen vind ik.b4e015fd6b1676f46e05d46ee171b35e.jpg

 

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden