Ga naar inhoud
  • 0

Climatronic


Raffie

Vraag

hallo Passat-Vrienden,

 

Hoe gaan jullie met je climatronic om ?

Bij mij staat deze hele dagen op "auto" en regel de temp in de auto door deze bv op 19 te zetten. Ik merk wel dat deze stand meer motorvermogen gebruikt.

 

Als ik de "eco" stand gebruik stink het muf en beslaan de ramen sneller.

 

Wie kan uitleggen welke stand beter of slechter is.

 

En wie kan uitleggen wanneer de Airco echt uit staat, is die "eco" stand de uitstand vd Airco?

 

Jullie zijn experts....leg het me eens uit als je wil.... :wink:

 

groetjes Raffie

vanuit nat Noorwegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb em 's ochtends effe aan om de ruiten te ontwasemen en dan rest van de rit op ECON want dan heeft AUTO niet zoveel zin. (dan is't buiten toch niet zo warm)

 

En in de zomer als ik hem volop gebruik zet ik hem de laatste 5 min. op ECON zodat de airco zich droog kan blazen.

Hij gaat namelijk stinken als je hem niet droog rijdt doordat er condens in de leidingen blijft hangen en dan gaan de bacterien stinken.

(aldus de heren geleerden)

Bij mijn 1e airco (vorige auto) wist ik dit niet en had ik vaak een vieze lucht in de auto. Dacht dat een kat had gepist op m'n motorkap ofzo :?

 

Daarna hoorde ik van dit verhaal en dat scheelt echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ECO stand is eigenlijk de aan/uit knop van de airco. Staat ECO aan, dan staat de airco uit en moet de thermostaat het op zien te lossen met verwarming/buitenlucht temperatuur.

 

Als je de koudelucht functie niet nodig hebt (bijv. als het niet warm is buiten) dan kun je 'm uit zetten.

echter

dan heb je ook de drogelucht functie niet. En die is vaak wel handig tegen het beslaan van de ramen als je met een natte kop plus regenpak instapt.

 

echter (2)

als je 'm altijd aan hebt (de airco dus) dan condenseert vochtige lucht in de luchtkanalen omdat die die kouder zijn en droger. Dat vocht gaat na verloop van tijd muf ruiken en zorgt er voor dat de auto de volgende keer meteen beslaat bij het starten. Heb je de airco dan weer aan, dan lost zich dat wel weer op maar de volgende keer hetzelfde effect.

 

Je kunt er voor kiezen om de luchtkanalen droog te blazen voordat je de auto uitzet. Dan gebruik je de ECO knop dus kort (10 min) voordat je de auto stilzet. De lucht warmt op, de kanalen warmen op, geen condensatie in de kanalen dus. Vergt wel enige discipline.

 

Mijn gebruik van de airco is eigenlijk altijd: alleen als ik het nodig heb staat ie aan.

en nodig is:

- bij vochtig weer instappen en beslaan van de ramen dat ik niet wegkrijg met de verwarming

- bij warm weer als ik lange ritten moet doen en de ramen open geen optie zijn

- bij dat broeierige, vochtige weer waarbij droge lucht lekker is

Heb ik 'm dan al eens aangehad, dan gaat ie een tijdje voor het einde van de rit uit.

 

Voor mij wel makkelijk: ik heb geen climatronic maar een aan/uit knop. Eigenlijk heb ik nog nooit een climatronic gebruikt die me echt niet irriteerde door op vervelende momenten enorm te blazen, te warm/te koud en te laat te reageren daarop, korte ritjes verziekte door onzinnig te koelen/verhitten en door muf te worden.

 

ben wel benieuwd naar die van de Phaeton, iemand ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijne ruikt idd ook wel is muf.. maar probeer em altijd nog ff voor het einde op ECON te zetten.. sowieso om zelf ook even op temperatuur te komen.

Maar met dit weer moet ik em soms op "vooruit" stand zetten.. en dan gaat de climatcontrol weer werken volgens mij.. dus zo kan ik em niet droog rijden :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Die muffe geur he.. is dat ook niet een teken dat je misschien moet verversen?

 

Nee, doordat er allerlei bacteriën in je systeem zitten gaat het op den duur muf ruiken. Ze hebben bij de garage een goedje wat ze erin spuiten waradoor je systeem gereinigd wordt. Weet zeker dat de muffe luchtjes daarna verdwenen zijn.

 

Groet,

 

Oliver

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moest ook door de regen hoor. Gelukkig ligt de garage wel in cq. aan de tuin. :wink:

 

Muffe geur is inderdaad niets ernstigs, en wordt puur en alleen veroorzaakt door foutief gebruik van de airco. Stapte laatst in de Toyo Previa van een kennis (2 gescheiden ventilatiesystemen geloof ik)... Ging haast over mijn nek van de 'zweetsokken' lucht. :oops:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die muffe lucht (en soms nog veel erger) duidt op een vervuilde warmtewisselaar. Doordat de wisselaar geen gelegenheid krijgt om droog te blazen treed er schimmelvorming op, en dat gaat natuurlijk stinken. En gezond is het niet hoor....

 

Er zijn aircoreinigers te krijgen die je via de luchtinlaat inspuit om het zaakje schoon te maken. En verder is het het beste om voor het einde van elke rit de airco een paar minuten droog te blazen, dus op de ECO stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn aircoreinigers te krijgen die je via de luchtinlaat inspuit om het zaakje schoon te maken. En verder is het het beste om voor het einde van elke rit de airco een paar minuten droog te blazen, dus op de ECO stand.

 

Kan je dat gewoon kopen? Of alleen via groothandel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Naar mijn weten wel, maar ik loop nu niet naar de garage om dat te checken. :wink:

 

Overigens is de werking natuurlijk het best met de airco aan... Is de ruit echter al ontwasemd, dan moet eco ook voldoende zijn om de ruit vrij te houden.

 

Het was nu ff droog.. :P en idd.. hij blijft op de Voorruit stand staan..

ThanxX!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zijn aircoreinigers te krijgen die je via de luchtinlaat inspuit om het zaakje schoon te maken. En verder is het het beste om voor het einde van elke rit de airco een paar minuten droog te blazen, dus op de ECO stand.

 

Kan je dat gewoon kopen? Of alleen via groothandel?

 

De betere autoshop heeft dat wel, en anders kunnen ze het wel bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, ik weet dus ook heel goed hoe je de airco op de juiste manier gebruikt, alleen ben ik nogal gemakszuchtig daarin. Ik laat 'm dus altijd gewoon op de airco-stand staan en heb in al die jaren dat ik met airco rijdt, nog nooit last gehad van vieze, of muffe geurtjes in de auto...

Wel laat ik regelmatig het filter vervangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hallo Heren

 

Kijk dat is nu info waar ik iets aan heb en blijkbaars was/ben ik niet de enige met dit probleem. Ik had nu ergens wel gehoopt dat ze dat droogrijden wel eens op konden lossen. dmv weet ik veel wat.

Ze kunnen alles inbouwen alleen moet ik toch nog de laatste min. van mijn rit droog rijden.

 

Maar ik ben een heel eind geholpen...

Alleen is het nu 10min droog rijden of hoe snel gaat zoiets.

Want wanneer is ie echt droog ?

 

Raffie

vanuit zeeeeeer nat Noorwegen

vorige week 157mm regen op 1 dag

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe doen jullie dat met dit koude weer? Als je gewoon je verwarming op warm hebt staan... Gewoon op ECON? Of juist geen ECON.. en als jullie em niet op ECON hebben staan, doen jullie hem dan ook 10 min van tevoren op ECON?

 

@Raffie.. ja en jouw buien krijgen wij hier een paar uur later :evil:

Jij hebt nog regen van een of andere cycloon geloof ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij moet 5 minuten droogrijden voldoende zijn.

Heb er al vaker stukken over gelezen oa in Autoweek.

 

Bij dit weer zoals nu (dus alleen verwarmen) dan staat ie bij mij gewoon op ECON. Je bent dan immers de airco niet nodig. Tenzij de ramen ontwasemd moeten worden.

 

Waarom zou je uberhaupt altijd met airco aan rijden? Het scheelt je ook nog eens brandstof en vermogen.

Tenzij je hoofdsponsor van Shell bent :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben eigenlijk nety als chipie nogal gemakzuchtig. Ik rij ook veel kortere afstanden dus die 10 minuten op eco duren dan zowat net zolang als sommige ritten.

Ik heb hem ook altijd aan staan en hij ruikt nooit muf ofzo alleen als ik hem op eco-stand zet dan ruikt ie even muffig maar na een tijdje doorblazen gaat dat weer weg.

 

Dus mijn persoonlijke mening: Zet hem gewoon altijd aan en vervang regelmatig een filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden