Ga naar inhoud
  • 0

Oliepomp kapot tijdens reis terug vakantie


Brabus20

Vraag

Mijn oliepomp is kapot gegaan. Dit gebeurde tijdens de reis terug. De auto gaf dit aan, oliedruk stop de motor. De olielampje knipperde en na 10 km stopte auto tussen joegoslavie en kroatie. Vervolgens de auto geduwd naar kroatie en ANWB kwam na 8 uur met een 2012 opel zafira 1.7 cdti. De auto wordt nu ingepland voor transport, ik weet niet wanneer die hier in Nederland aankomt.

 

Nou is mijn vraag. Ik kon de auto daar laten maken voor 1000 euro, maar ik moest dan 7 dagen wachten bij een niet volkswagen dealer. De auto wordt dus hierheen getransporteerd en ik wil hem hier laten maken.

Hoeveel kost zo een reparatie bij de volkswagen dealer? En hoeveel kost zo een oliepomp? kan ik dit zelf vervangen?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Gaat het om een 2.0 TDI? In dat geval doe je er goed aan de balansasmodule (+oliepomp) te verwijderen en een conventionele oliepomp te plaatsen. Dan krijg je dit probleem nooit meer.

Plaats je dezelfde balansasmodule terug dan weet je zeker dat het weer terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, ik had de olie gecontroleerd en in de boekjes gekeken en alles leek normaal. De auto trok ook normaal op, geen enkel verandering bij het rijden. Dus ik dacht dat het niet zo erg was.

Ik ben ook al die storingen een beetje zat van mijn passat. airbag lampje, motormagement lampje, uitlaatsensor lampje, xenon lampje enz. Ik heb ze niet eens allemaal opgenoemd. Dit allemaal in nog geen 3 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben bang dat je hem nu kapot hebt gemaakt. Waarom stop je niet als de auto aangeeft stop de motor? Dat lampje zit er niet voor niets.

Als je inderdaad 10 kilometer hebt gereden zonder oliepomp zijn de turbo en de lagers van de krukas, nokkenas en lagers van je drijfstang beschadigd.

Dat is wel te maken maar zal wel een andere motor worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ben bang dat je hem nu kapot hebt gemaakt. Waarom stop je niet als de auto aangeeft stop de motor? Dat lampje zit er niet voor niets.

Als je inderdaad 10 kilometer hebt gereden zonder oliepomp zijn de turbo en de lagers van de krukas, nokkenas en lagers van je drijfstang beschadigd.

Dat is wel te maken maar zal wel een andere motor worden.

 

 

Inderdaad. Zonder smering gaat heel de boel stuk. En is het niet nu, dan wellicht op termijn en blijf je tegen dure vervolgreparaties aankijken. Zonder smering wordt alles veel te heet, vervormt de boel en uiteindelijk lopen de onderdelen een voor een vast.

 

Ik begrijp ook niet waarom dat je niet meteen gestopt bent. Kan me voorstellen dat je gnoeg van de lampjes had en dacht van: 'och, daar is er weer 1, zal wel loslopen". Maar ik vrees inderdaad ook voor een grote motorschade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto start en hij draait, ik kan met de auto wel rijden maar als je veel gas gaat de motor nu uit.

Ik moet afwachten en hopen dat er niets met de motor is gebeurd. Als die kapot zou gaan zou die ook niet starten denk ik. De auto gaat uit als je veel gas geeft om zo de motor niet helemaal kapot te laten gaan, denk ik.

Ik laat jullie meer weten zodra de auto terug is uit kroatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het zijn waardeloze oliepompconstructies bij dit type passat, maar wanneer jouw motor het overleeft met een nieuwe oliepomp na dit verhaal over 10 km doorrijden dan is dat een compliment voor de kwaliteit van het blok!

Ben benieuwd hoe dit afloopt, sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ohh wat ben ik blij dat ik mijn 2.0 TDI heb verkocht!!! :-)

 

Die van mij gaat er ook uit, maar dan voor een 2.0tdi Cr, deze schijnt ook een slechte oliepomp te hebben, maar VAG Techniek kan 'm modificeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ozzy, je gaat toch niet een auto kopen wanneer je weet dat je de oliepomp moet modificeren?????

 

De Passat die ik heb rijdt na uren sleutelen en teveel euro's echt geweldig maar wanneer ik alles van tevoren had geweten dan was ik lekker onbezorgd Peugeot blijven rijden.

Wil best over 2 jaar een Passat of Golf common rail aanschaffen maar wanneer ik ondertussen op internet lees dat ik de oliepomp en weet ik al niet meer moet modificeren dan neem ik denk maar een Kia of Dacia.......

 

Ok kom maar op met de reacties....:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

DOM DOM DOM.... Volgens mij staat er in het boekje dat je niet meer moet rijden met de auto als je een rood lampje hebt met MOTOR UIT.. en dat is dus ook niet even 10km ofzo..

 

Het feit dat er bij stationair geen lampje brand is dat die pas gaat branden bij

 

Ga ermaar vanuit dat je schade hebt aan je turbo etc.. je nokkenassen e.d. kunnen ook nog wel eens beschadigd zijn.

 

Reparatie hier in NL zal een paar duizend euro zijn, zeker icm nokkenassen en turbo

 

 

 

 

[offtopic]

Dat kan er bij Ozzy wel bij.. die gaan namelijk zo extreem zuinig rijden.. ze doen eerst 4000 erbij voor de CR en dan de oliepomp

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ozzy, je gaat toch niet een auto kopen wanneer je weet dat je de oliepomp moet modificeren?????

 

De Passat die ik heb rijdt na uren sleutelen en teveel euro's echt geweldig maar wanneer ik alles van tevoren had geweten dan was ik lekker onbezorgd Peugeot blijven rijden.

Wil best over 2 jaar een Passat of Golf common rail aanschaffen maar wanneer ik ondertussen op internet lees dat ik de oliepomp en weet ik al niet meer moet modificeren dan neem ik denk maar een Kia of Dacia.......

 

Ok kom maar op met de reacties....:-)

 

Natuurlijk ga ik wel nakijken of die al een modificatie is ondergaan.. en anders gewoon kopen en hopen dat die het zo lang mogelijk blijft uithouden en pas als die dan stuk gaat krijgt die een modificatie, ik ga niet iets laten vervangen die het nog goed doet he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto is terug en helaas er moet een nieuwe motor in, volgens de garage (geen volkswagen dealer).

Ik heb zelf op marktplaats.nl, schadeautos.nl en op schademobiel.com gekeken zonder resultaat.

Het gaat om een passat 3c van 2005, 140 pk dsg (automaat). Ik heb paar vragen. Alle advies is welkom.

 

Waar kan ik een 2.0 tdi motor kopen?

Past een 2.0 tdi motor handgeschakeld in een auto met DSG? (als ik logisch nadenk niet)

Is het misschien beter en goedkoper om een motor uit duitsland te kopen?

Past een 2.0 tdi motor van een andere model volkswagen in mijn auto?

Kan er een common rail motor in? (van de nieuwe type 2.0 tdi motoren, 2008)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is nu waar iedereen al voor vreesde. Waarom toch doorgereden? Als je direct gestopt was, dan had de motor en alle aanbouwdelen het wellicht gewoon overleefd. Nu kost het je snel € 4.500,- en dat was niet nodig geweest..... Ik denk dat je volgende keer stopt met rijden wanneer er een lampje aangaat.

 

Commonrail gaat niet werken want dan moet ook de ECU, brandstofinspuiting en alles nieuw. Gaat je een vermogen kosten. je kan ook overwegen om de auto zo te verkopen en een andere te zoeken. beste keus wordt wellicht een ruilmotor of motor uit een schadeauto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op ebay zijn er genoeg - ben bereid je te helpen als Duits je niet zo goed lukt. Oostenrijk is nog goedkoper - let wel op vaak moet je een oude motor inruilen.

Heb je Jos al gevraagd? Welke motornummer BMP, BKP heb je nodig of beter - vraag JOS welke de beste is om te plaatsen....

 

gr. Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gaat een BMP wel lukken dan? Want hij heeft zelf een BKP voor zover ik weet... dan zal toch wel iets moeten worden aangepast of niet?

 

Misschien kent Matthijs wel een paar personen die nog zo'n blok hebben liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga morgen langs de garag om de motorcode op te schrijven. Ik denk zelf dat een Bkp motor is.

-2.0 tdi

-Dsg

-bouwjaar 2005

Alle hulp is welkom. De auto staat momenteel in de garage en 'wacht' op een ruilmotor. De garage is op zoek en ik mocht zelf ook kijken. Auto staat in rotterdam trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De auto start en hij draait, ik kan met de auto wel rijden maar als je veel gas gaat de motor nu uit.

Ik moet afwachten en hopen dat er niets met de motor is gebeurd. Als die kapot zou gaan zou die ook niet starten denk ik. De auto gaat uit als je veel gas geeft om zo de motor niet helemaal kapot te laten gaan, denk ik.

Ik laat jullie meer weten zodra de auto terug is uit kroatie.

 

tja, ondertussen weet je 't al wel natuurlijk. Maar om ff te bevestigen: ik heb m'n auto gekocht met kapotte motor (door de oliepomp zelf) en die hebben we ook op eigen kracht de trailer op en af gereden, en van daaruit op de brug. Maar de motor op zich lag wel degelijk in brokken binnenin.

 

Veel succes ermee alvast, bij de mijne heeft het ook redelijk wat bloed, zweet en tranen gekost om er 'n andere (revisie)blok in te lepelen, en 't heeft nog ff langer geduurd om alle storingen eruit te krijgen, maar 't is iig wel in orde gekomen.

 

Bij mijne zit er nu 'n blok in uit 'n audi a3, dus ik heb niet meer zo 'n rotte oliepomp met balansassen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou dezelfde motorcode nemen. De BMP heeft andere verstuivers en bijbehorende motorcomputer en roetfilter. En als je handig bent de oude motor weer zelf reviseren, dr is wel vraag naar. Voordeel is dat je het rustig kunt doen omdat je hem niet per se nodig hebt. Je neemt hem helemaal uit elkaar en gaat dan bepalen wat er vervangen moet worden. De ene motor zit helemaal in de soep maar de andere is met minder onderdelen weer te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb ook een 2.0 tdi van een A6 vast/kapot gereden. tot aan de nokkenassen toe. alles was kapot.

 

hij maakte zomaar toeren in zijn 4 op de snelweg. stil rijdend verkeer, ik hoorde alleen ineens VOEEEMMM en toen een stop teken, gaf een beetje gas merkte ik dat hij niet meer door reed. naar de garage gesleept. motor was vast gelopen nokkenassen waren kapot. lekker hoor ;) een leen auto van je neef mja eigen schuld dikke bult hij had hem beter moeten onderhouden.

 

conclusie: kapotte oliepomp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden