Ga naar inhoud
  • 0

wielbouten LM velg los gegaan


Robl

Vraag

Ruim een week geleden, op weg naar de vakantiebestemming begon op de snelweg de wagen te trillen. Ik had het gevoel dat ik een lekke band had. Nog zo'n 10 kilometer te gaan ben ik bij het eerstvolgende pompstation gestopt. Daar de bandenspanning gecontroleerd maar alles was ok. Toch maar besloten rustig door te rijden.

 

Veilig op de vakantie bestemming nader onderzoek ingesteld. Wat schets mijn verbazing: ik kon de wielbouten rechtsvoor er met de hand uit draaien :shock::angry:

 

Een maandje geleden had ik thuis de voorwielen met de achterwielen verwisseld, met de momentsleutel 120Nm aangetrokken en later nog nagetrokken. 120Nm is toch genoeg? Of moet ik nu twijfelen aan de nauwkeurigheid van mijn momentsleutel (merk onbekend) :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

je momentsleutel geeft waarschijnlijk te weinig

 

Ik dacht dt een 3c op 130 Nm moest?

Mijn momentsleutel op stand 120 Nm gaf in werkelijkheid 90 Nm, keer laten testen door jerry op meeting

 

Dus voortaan iets meer Nm instellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is wel per merk verschil he

 

als je 1 koop bij de lide enz

 

of een echte goede o.a. hezet of stahlwille, gedore

 

maar wees wel ff blij dat je HEEL thuis bent zo pfff

echt waar.

 

heb je nu niet eenkruissleutel in de auto en dan goed vast maken enz?

 

Groetjes Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je momentsleutel geeft waarschijnlijk te weinig

 

Ik dacht dt een 3c op 130 Nm moest?

Mijn momentsleutel op stand 120 Nm gaf in werkelijkheid 90 Nm, keer laten testen door jerry op meeting

 

Dus voortaan iets meer Nm instellen

 

 

Dan zal ik een ander momentsleutel kopen dat gekut enz jee13 dat is iets niet voor jou zo :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gelukkig is het goed gegaan.

 

Ik gebruik altijd de originele sleutel van de auto. Eerst bouten handvast zetten en daarna drie korte rukjes. Voor de zekerheid een keer met een Gedore momentsleutel nagetrokken maar genoeg moment. De bouten lopen niet los en ik kan ze met de sleutel (m.b.v. eigen gewicht) ook weer los krijgen. Werkt voor mij goed zo.

 

Groeten Siebe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb altijd een wielmoer sleutel in de auto.

 

"vroeger" deed ik ze zonder momentsleutel vast. Dat ging altijd goed totdat een wielmoer afbrak omdat hij te vast zat. Ik was weer een ervaring rijker: de schroefdraad van de afgebroken moer moest uitgeboord worden..........................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb altijd een wielmoer sleutel in de auto.

 

"vroeger" deed ik ze zonder momentsleutel vast. Dat ging altijd goed totdat een wielmoer afbrak omdat hij te vast zat. Ik was weer een ervaring rijker: de schroefdraad van de afgebroken moer moest uitgeboord worden..........................

 

120Nm is voldoende voor een lichtmetalen velg, eigenlijk klemt ie op de conus van de boutkop en het boorgat in velg en niet zo zeer op spanning op de schroefdraad. Momentsleutel zorgt ervoor dat je ze niet TE VAST zet en de velg kromtrekt, zoals sommige "banden specialisten" die de wielen alleen maar met een luchtsleutel vastknallen....

Vet je de wielbouten in dan krijg je natuurlijk ook weer een ander moment.

Ik zou gewoon een goede momentsleutel nemen en 120 Nm aanhouden. Het zijn 5 bouten, dus telkens 1 overslaan en dat 5 keer dan zit het wiel gelijkmatig en goed vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je de andere bouten nog een keer gecontroleerd?

Ik weet me nl ook nog een verhaal te herinneren van een forum lid waar iemand geprobeerd had om zijn velgen te stelen.

De dief was gestoord en is weggegaan, maar één velg was los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:lol: ja die andere heb ik ook gecontroleerd. Heb naafkapjes die er heel erg moeilijk af gaan dus een poging tot diefstaf zal wel geen sprake van zijn

Klopt, steeds 1 overslaan met vastdraaien doe ik ook.

 

Je voelt je na zo'n voorval zo onnozel. Had evengoed met mijn voltallige gezin met een gangetje van 140 op de snelweg brokken kunnen maken :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had hetzelfde probleem - wielbouten van de twee voorwielen (alu) waren na het wisselen van de manchetten van de aandrijfassen met een goede professionele momentsleutel aangetrokken. Binnen 100 km aan één kant alle 5 (!) bouten los. Een probleem zou kunnen zijn, dat de rek uit de bouten is (?)- ik denk dat ik nieuwe bouten koop en deze in toekomst ook weer netjes met het voorgegeven moment aantrek en last but not least ook na werkzaamheden binnen 100 km deze ga controleren.

Goede tip is ook zo en dan de dikte van de remblokken te controleren. Bij onze Passat was de linke kant minder dan 50% versleten an de rechter kant (waar geen opnemer is) was eentje 50% en de andere op minder dan 1 mm resterend. Schrijven gelukkig nog boven afkeurmaat anders was het wel een heel erg duur feest geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Had hetzelfde probleem - wielbouten van de twee voorwielen (alu) waren na het wisselen van de manchetten van de aandrijfassen met een goede professionele momentsleutel aangetrokken. Binnen 100 km aan één kant alle 5 (!) bouten los. Een probleem zou kunnen zijn, dat de rek uit de bouten is (?)- ik denk dat ik nieuwe bouten koop en deze in toekomst ook weer netjes met het voorgegeven moment aantrek en last but not least ook na werkzaamheden binnen 100 km deze ga controleren.

Goede tip is ook zo en dan de dikte van de remblokken te controleren. Bij onze Passat was de linke kant minder dan 50% versleten an de rechter kant (waar geen opnemer is) was eentje 50% en de andere op minder dan 1 mm resterend. Schrijven gelukkig nog boven afkeurmaat anders was het wel een heel erg duur feest geworden.

 

Wat is een goede professionele momentsleutel ?

En daarmee bedoel ik: hoe kun je dat "als leek" bepalen ? Bij ons kalibreren we die dingen en dat zijn allemaal professionele momentsleutels. Maar dat garandeert verder niets. Als de gebruiker ze niet ontspant dan verlopen ze aardig. En welk garagebedrijf laat z'n sleutels elk jaar kalibreren/ijken/testen ?

 

Als je je bouten zo hard aantrekt dat ze gaan vloeien (oprekken) dan gaat er iets fout. Ik denk eerder dat de velg niet goed zat bij het aantrekken om welke reden dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sluit me bij Wim aan, wielbouten zijn geen rekbouten en je trekt ze echt niet zo maar langer, dan breekt hij wel eerder.

Altijd voor montage zorgen dat naaf en naafgat, aanlegvlak v/d velg en boutgaten schoon zijn.

Verder kruislings aantrekken, en ik tik zelf altijd even met de voet tegen de wang van de band, je kunt dan wel goed horen/merken of de velg wel of niet goed zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Had hetzelfde probleem - wielbouten van de twee voorwielen (alu) waren na het wisselen van de manchetten van de aandrijfassen met een goede professionele momentsleutel aangetrokken. Binnen 100 km aan één kant alle 5 (!) bouten los. Een probleem zou kunnen zijn, dat de rek uit de bouten is (?)- ik denk dat ik nieuwe bouten koop en deze in toekomst ook weer netjes met het voorgegeven moment aantrek en last but not least ook na werkzaamheden binnen 100 km deze ga controleren.

Goede tip is ook zo en dan de dikte van de remblokken te controleren. Bij onze Passat was de linke kant minder dan 50% versleten an de rechter kant (waar geen opnemer is) was eentje 50% en de andere op minder dan 1 mm resterend. Schrijven gelukkig nog boven afkeurmaat anders was het wel een heel erg duur feest geworden.

Lees dat ik hier nog een lotgenoot op het forum heb :roll::(

 

Heb nog een paar keer aan het voorval gedacht. Heb nu de volgende theorie:

1. met deze velgen rijdt de auto wat onrustiger dan met mijn stalen velgen :angry:

2. soms gaat een velg los (dit was achterafgezien de 2e keer) :angry:

1+2=

3. zou een velg krom zijn?

 

Wat merk je in de praktijk eigenlijk als een velg krom is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals geadviseerd ontspan ik na gebruik altijd keurig even de veer voordat ik hem opberg.

 

Bij mij werd er bij aanschaf van een momentsleutel van Tengtools gezegd dat "deze niet ontspannen hoeft te worden vanwege het speciale mechanisme"

Ik twijfelde daar toen al aan.

Totnutoe heb ik hem inderdaad gewoon op 125Nm aangespannen opgeborgen. Zou het handig zijn om voortaan toch maar te ontspannen?

Het gaat om deze sleutel:

3414Momentsleutels_015.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Had hetzelfde probleem - wielbouten van de twee voorwielen (alu) waren na het wisselen van de manchetten van de aandrijfassen met een goede professionele momentsleutel aangetrokken. Binnen 100 km aan één kant alle 5 (!) bouten los. Een probleem zou kunnen zijn, dat de rek uit de bouten is (?)- ik denk dat ik nieuwe bouten koop en deze in toekomst ook weer netjes met het voorgegeven moment aantrek en last but not least ook na werkzaamheden binnen 100 km deze ga controleren.

Goede tip is ook zo en dan de dikte van de remblokken te controleren. Bij onze Passat was de linke kant minder dan 50% versleten an de rechter kant (waar geen opnemer is) was eentje 50% en de andere op minder dan 1 mm resterend. Schrijven gelukkig nog boven afkeurmaat anders was het wel een heel erg duur feest geworden.

 

Wat is een goede professionele momentsleutel ?

En daarmee bedoel ik: hoe kun je dat "als leek" bepalen ? Bij ons kalibreren we die dingen en dat zijn allemaal professionele momentsleutels. Maar dat garandeert verder niets. Als de gebruiker ze niet ontspant dan verlopen ze aardig. En welk garagebedrijf laat z'n sleutels elk jaar kalibreren/ijken/testen ?

 

Als je je bouten zo hard aantrekt dat ze gaan vloeien (oprekken) dan gaat er iets fout. Ik denk eerder dat de velg niet goed zat bij het aantrekken om welke reden dan ook.

 

 

Wim je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde hier ook een geijkte sleutel, maar als de bouten meerderen keren niet met een moment sleutel zijn nagetrokken is de kans groot dat of de velg krom is of de bouten kapot gerekt zijn, toch?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helge,

 

hoe moet je in vredesnaam een velg krom trekken als je de bouten niet met een momentsleutel vast draait? Kan me daar geen voorstelling bij maken.

Verder blijf ik er bij, je rekt die bouten niet zomaar uit. Je trekt eerder de kop v/d bout door het aluminium heen als dat zo'n wielbout uitrekt, ervanuit gaande dat die wielbouten niet uit Foekiewoekistan komen. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden