Ga naar inhoud

  • 0

How-To : LED Interieurverlichting


proportions

Vraag

Ik wou mijn interieurverlichting veranderen in LED en kwam de volgende HOW-TO tegen en ik dacht dat het ook bij ons in de forum kon.

Dus hierbij een How-To om je interieurverlichting + spiegelverlichting te veranderen in LED.

 

Originele verlichting

 

1.jpg

 

2.jpg

 

(Kapje is beetje gezakt omdat ik niet alles goed hat teruggezet na het demonteren)

 

3.jpg

 

4.jpg

 

 

Benodigde spullen:

 

Platkop schroevendraaier

t10 torx

5 stuks 4+1 SMD witte LED

2 stuks 3x witte led Festoon lamp

 

5.jpg

 

Eerst beginnen we met het makkelijke stukje, het achterste interieur verlichting..

 

Als je gelijkmatig trekt aan de voor en achterkant van het plastic plaat, dan komt het vanzelf wel los..

 

6.jpg

 

Als het plastic plaat er uit is..

 

7.jpg

 

8.jpg

 

We halen het originele lampjes er uit

 

9.jpg

 

We plaatsen de 4+1 LED lichten zoals het aangegeven is op de foto..

Probeer ze na het plaatsen even uit omdat de +/- polen verkeerd kunnen zitten en niet gaan branden..

 

10.jpg

 

11.jpg

 

Even controleren

 

12.jpg

 

Nadat we de andere 2 ook getest hebben zetten we het plaat weer terug..

 

13.jpg

 

14.jpg

 

Zet het plaat er op en druk er op.. let er wel op dat alles vastgeklikt is.

 

15.jpg

 

Nu de voorkant

 

16.jpg

 

Met een platte schroevendraaier of een harde-platte iets druk je het gedeelte wat je op de foto ziet en het andere hoek naar beneden zodat het los komt.. Dit is het meest riskante stukje van wat we gaan doen..

 

17.jpg

 

Stukje wat los is gemaakt.

 

18.jpg

 

We zien nou 2 torx schroeven

 

19.jpg

 

We draaien ze los

 

20.jpg

 

nadat ze los zijn zakt het voorste stukje een beetje naar beneden

 

21.jpg

 

22.jpg

 

We halen het socket er uit

 

23.jpg

 

24.jpg

 

Om de lamp te vervangen draaien we het zwarte plastic stukje 90 graden

 

25.jpg

 

en we krijgen het lamp te zien met het houder.

 

26.jpg

 

We vervangen het lampje met 4+1 LED.. Let op de +/- polen

 

27.jpg

 

We plaatsen het houdertje met de LED weer terug en draaien 90 graden het andere kant op. Plug het socket weer aan en controleer het.

 

28.jpg

 

Plaats het stukje weer en draai de torx schroeven vast

 

29.jpg

 

Het eerste onderdeel wat we er uit gehaald hebben plaatsen we ook weer terug en we zijn klaar met het voorkant..

 

30.jpg

 

Nu de make-up spiegels.. Je duwt een beetje van de linker kant en trekt het omlaag.. er zit een festoon lamp in.. je haalt die er uit en plaatst het led festoon lampje en zorg er voor dat de ledjes naar beneden wijzen.

 

31.jpg

 

32.jpg

 

33.jpg

 

34.jpg

 

En het resultaat ....

 

35.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Mooi gedocumenteerd. Ook goede foto's.

Degenen die ingebouwde telefoonvoorbereiding erin hebben, hebben het iets lastiger. Er is in de lampenkast voorin een microfoon die voorzichting uitgebouwd moet worden.

 

Erg handig voor degenen die het nog niet gedaan hebben of niet aandurven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij het inbouwen van de verlichting vooraan (leeslampjes) heb ik enkel het glas uit de unit geklikt en zo de lampjes eruit gehaald ipv de volledige unit uit te bouwen (is misschien wat moeilijker maar het lukt wel)

 

Bij de voetverlichting zitten er ook de T10 lampjes en hiervoor heb ik het vlakke model gebruikt

3_0.jpg

 

Ook in de spiegels zit er instapverlichting (indien je klapspiegels hebt) en hierin zitten er ook T10 lampjes

hier heb ik het type ledjes in gezet zoals in de voorgaande reportage (die schijnen een beetje rondom)

 

voor het middelste lampje boven de achterbank heb ik dit gebruikt

12_0.jpg

 

In de kofferruimte zit er een festoon lampje maar dan iets langer dan deze boven de make-up spiegels

43mm (die boven de make-up zijn 38mm type)

 

Instapverlichting in de deuren zijn ook T10 lampjes (hierin heb ik stukjes ledstrip gemonteerd)

file.php?id=26715&mode=view

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=111&t=36668&start=30

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuk om te zien, heb afgelopen weekend ook een aantal leds geplaatst, die ik via E-bay heb gekocht.

Misschien een kleine tip, haal of de zekering er even uit, of maak de accupolen even los..... :roll:

Ik heb alleen de lampjes in de rechter zonneklep niet verwisseld, het is me niet gelukt op dit los te krijgen. Iemand nog een tip hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Leuk om te zien, heb afgelopen weekend ook een aantal leds geplaatst, die ik via E-bay heb gekocht.

Misschien een kleine tip, haal of de zekering er even uit, of maak de accupolen even los..... :roll:

Ik heb alleen de lampjes in de rechter zonneklep niet verwisseld, het is me niet gelukt op dit los te krijgen. Iemand nog een tip hiervoor?

 

Pak het van de linker kant vast en duw een beetje naar rechts toe.

Je moet wel beetje kracht gebruiken.

Wat je ook kan doen is een platte schroevendraaier aan de linker kant er in steken, doe het wel in het midden want daar zit het ijzeren klepje waar die op vast zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb een tijd geleden ook de lampjes vervangen door leds maar heb enkle de transparante kapjes hoeven te verwijderen en niet de gehele lichtunits (ook een 3c)? Dus begrijp niet de moeite die hier is genomen?

 

Greetz, Menno

 

Bij de units in het midden van de dakhemel zowel vooraan als achteraan heb ik ook enkel de transparante kappen gedemonteerd. Maar bij de lichtjes van de make-up zou ik dit niet proberen want dan gaan de glaasjes stuk, daar moeten de hele units er toch uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb een tijd geleden ook de lampjes vervangen door leds maar heb enkle de transparante kapjes hoeven te verwijderen en niet de gehele lichtunits (ook een 3c)? Dus begrijp niet de moeite die hier is genomen?

 

Greetz, Menno

Goh joh,

Dat vertel ons nou pas. Wij keurig volgens de beschrijving op het forum alles geheel demonteren terwijl dat niet nodig is :mrgreen:

Waar schuif je dat de schroevendraaier tussen? Fotooke misschien :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tijdens het verwijderen van de glazen kapjes heb je meer kans dat je iets beschadigd, dan op de manier zoals ik het uitleg.

VW zal niets voor niets aan de binnenkant een draaidop hebben gezet voor de lampjes ..

Dus ik raad jullie aan om toch maar op mijn manier te doen, beetje meer werk maar dan blijft ook alles heel.

Je wilt je passerati niet beschadigen toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en welke festoon lampjes zijn die voor in de make up verlichting? 36, 39 of 42 mm??

 

euhm, staat hier al geschreven

 

In de kofferruimte zit er een festoon lampje maar dan iets langer dan deze boven de make-up spiegels

43mm (die boven de make-up zijn 38mm type)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en welke festoon lampjes zijn die voor in de make up verlichting? 36, 39 of 42 mm??

 

euhm, staat hier al geschreven

 

In de kofferruimte zit er een festoon lampje maar dan iets langer dan deze boven de make-up spiegels

43mm (die boven de make-up zijn 38mm type)

 

sorry dat had ik niet gezien. maar zal een 39 dan passen? want ik kan alleen die 3 maten verkrijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

en welke festoon lampjes zijn die voor in de make up verlichting? 36, 39 of 42 mm??

 

euhm, staat hier al geschreven

 

In de kofferruimte zit er een festoon lampje maar dan iets langer dan deze boven de make-up spiegels

43mm (die boven de make-up zijn 38mm type)

 

sorry dat had ik niet gezien. maar zal een 39 dan passen? want ik kan alleen die 3 maten verkrijgen!

 

op die 1 mm zal het niet aankomen, de lipjes waar het lampje tussen past zijn best buigzaam

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan max 2mm die ''lipjes'' ombuigen.

 

Ik wou laatst een 36mm buisje plaatsen in de verlichting van de kofferbak, helaas ging dat net niet, ookal waren de ''lipjes'' gebogen, ik had nog een kapotte buisje liggen, dus daarmee beetje geknutseld en nu doet die het nog goed :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden