Ga naar inhoud
  • 0

Trekhaak installeren


VolkswagenPassat

Vraag

Wie heeft er ervaring met het inbouwen van een trekhaak voor de nieuwe Passat?

Mijn buurman overweegt de nieuwe Passat aan te schaffen.

Het virus slaat toe in de straat (25 woningen, inmiddels 5 Passats).

 

De trekhaak zelf monteren zal niet heel spannend zijn.

De kabelboom, inleren etc is een ander verhaal.

Wie zou dit kunnen of is het zelf te doen ?

 

Alle reakties zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij de 3C heb ik het nog zelf gedaan, bij de 3AA vanaf de fabriek.

Reden is dat ik toch wat elektronische problemen heb gehad met de 3C. Denk daarbij aan het niet uit kunnen zetten van de auto als er een aanhanger/caravan achter zit.

Overigens werkt een 3AA ook niet perfect met een aanhanger erachter. In ieders geval niet met een elektrische achterklep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is goed zelf te doen

zorg dat je de originele kabelboom hebt dan kun je nog het een en ander programmeren

een aftermarket gaat ook maar dan heb je problemen met de parkeer sensors

heeft ie geen sensors dan kun je een aftermarket zetten zonder problemen

we helpen je wel met raad als je vastzit

je moet wel een beetje kunnen sleutelen want met 2 linker handen ga je er niet komen

grz guy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij de 3C heb ik het nog zelf gedaan, bij de 3AA vanaf de fabriek.

Reden is dat ik toch wat elektronische problemen heb gehad met de 3C. Denk daarbij aan het niet uit kunnen zetten van de auto als er een aanhanger/caravan achter zit.

Overigens werkt een 3AA ook niet perfect met een aanhanger erachter. In ieders geval niet met een elektrische achterklep.

 

Dat is ook normaal... stel dat je een fietsrek op je trekhaak zitten hebt... je vergeet het even, opent je klep en :evil: ...

Ook je mistlicht, pdc (achter)... werkt niet meer.

Maar dan wel : als je de wagen op slot doet wordt de aansluitstekker mee gestuurd door het alarm, stekker uit is alarm aan....

De meeste van deze voordelen heb je niet bij een aftermarket kitje... en zó moeilijk is de originel kit ook niet aan te sluiten...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
is goed zelf te doen

heeft ie geen sensors dan kun je een aftermarket zetten zonder problemen

 

Welke trekhaak je ook monteert, er moet altijd een system hebben wat met CAB-BUS aan je auto gekoppeld is. Parkeersensoren is slechts een deel van het verhaal, veel belangrijker is een CAN-BUS system vanuit het oogpunt van (aktieve) veiligheid.

 

Het ESP moet weten dat er een aanhanger achter de auto zit. Dit is een vereiste in noodsituaties wanneer het ESP ingrijpt, dan weet het ESP systeem dat er een aanhanger achter de auto zit, en zal dienovereenkomstig reageren met rem-ingrepen. Geen can-bus trekhaak, dan zal het ESP mogelijk verkeerd ingrijpen met alle gevolgen van dien.

 

ESP zit standaard op elke Passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Onderlip met uitsparing op een 3AA. heb ik nog niet gevonden op E**A! diegene die ik gezien heb zijn zelf gesneden. ook voor afneembare haken.

Dus als je een nummer hebt houd ik me aanbevolen.

 

onderlip met trekhaak zijn er wel maar welke wil je er zijn er wel 8 modellen voorbeeld met 1 uitlaat of 2 uitlaat sparing of voor 4motion die zijn met dubbel 2x uilaat of niks enz enz zeg het maar wat wil je????

 

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook wel interesse om een trekhaak op de leasebak te schroeven. Ik rijd een 3AA / B7 Variant Highline met Executive Plus en Sportpakket-2. Dus in lek geval met parkeersensoren voor-en-achter en de camera-module die via de RNS510 display beeld projecteert. Geen elektrische kofferbakdeksel opening geloof ik. Er zit wel een knop voor de kofferbak op de voordeur, maar die doet nix en op de klep zelf zit volgens mij nix.

 

Welke opties zijn er voor een trekhaak? Waar moet ik een beetje aan denken qua kosten (zowel voor vast- als afneembaar)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ook wel interesse om een trekhaak op de leasebak te schroeven. Ik rijd een 3AA / B7 Variant Highline met Executive Plus en Sportpakket-2. Dus in lek geval met parkeersensoren voor-en-achter en de camera-module die via de RNS510 display beeld projecteert. Geen elektrische kofferbakdeksel opening geloof ik. Er zit wel een knop voor de kofferbak op de voordeur, maar die doet nix en op de klep zelf zit volgens mij nix.

 

Welke opties zijn er voor een trekhaak? Waar moet ik een beetje aan denken qua kosten (zowel voor vast- als afneembaar)?

 

Je moet weten wat je er mee wilt doen? twinnyload, aanhangwagen of caravan trekken.

wanneer je op trekhaak.nl effe googled op je kenteken dan weet je meteen wat een trekhaak ongeveer kost exclusief montage. zowel de afneeembare als vast, vast heeft als voordeel dat je nog een parkeerbeveiliging houdt aan de achterzijde, bovendien loopt de rode lijn van de module achteruitrijcamera over de knobbel van de trekhaak, is mooi ijkpunt.

Wanneer je alleen een aanhanger trekt zou ik altijd kiezen voor een 13 polige met multiconstekker, kun zoals de naam al zegt voor alle doeleinden gebruiken, maakt in de prijs nauwelijks uit. Wanneer je een originele VW trekhaak neemt dan is ie uit te lezen op fouten wat bij de aftermarket niet kon tot nu toe althans. Hier zit wel weer een duurder prijskaartje aan.

De B7 variant ken ik (nog) niet maar bij de 3C B6 moet de halve achterzijde gedemonteerd worden en dat maakt een inbouw redelijk kostbaar.

post-10228-1423828387,6905_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is ongeveer 4 uurtjes werk en dat is inclusief koffie!

Aansluiten is een fluitje, inleren is iets anders. Rij altijd even langs het werk om dat te doen. sommige trekhaken moet je aanleren dmv een code zodat ZE in duitsland weten dat er een trekhaak gemonteerd is.( kan makkelijk zijn als er een software update gedaan wordt voor bv het abs). Op de oude manier gaat wel maar daar heb ik geen goed gevoel bij omdat ABS/ESP naar mijn mening dan niet goed gecodeerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omdat ik een trekhaak wil laten monteren ben ik even aan het zoeken geweest op het forum.

 

Bij de vorige auto heb ik zelf de trekhaak met kabelset gemonteerd, maar dat lijkt me na het lezen van de instructies nu niet zo wenselijk. De volle mep betalen bij VW is mij eerlijk gezegd ook iets te gortig. Vandaag gebeld met ALFA autoshop in Hasselt. Dit zou de goedkoopste zijn in de omgeving (575 voor een afneembare trekhaak met 13p kabelset van Thule/Bosal). Hier was een collega met zijn A5 geweest. Alleen verbaast het mij dat deze man zegt dat de parkeersensoren niet uitgaan met het insteken van de stekker. Als dit ook nog te maken heeft met ESP en ABS lijkt mij dat wel wenselijk.

 

Hebben jullie ervaringen met bedrijven in zuid Limburg en omstreken die trekhaken monteren of met dat bedrijf?

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Omhoog

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

Re: Trekhaak installeren

 

Berichtdoor ids30postma » 07 Okt 2013, 21:12

 

Je kunt beste bij Dreke terecht, heb ik ook laten doen, wij waren binnen 2,5 uur klaar, alles erop en eraan, en de prijs die Dreke vraagt, kun je echt niet bij een bedrijf voor laten doen, wel handig als je alles al open legt voor Dreke.

 

Ik heb een afneembare trekhaak, maar hij zit eigenlijk altijd erop, gewoon om te voorkomen dat een stupid met zijn auto tegen mijn bumper aan zit

post-16747-1423828981,3125_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de afgelopen tijd verder gezocht naar wat te doen om de trekhaak te monteren.

 

Ik heb contact gezocht met Dreke, maar die gaf aan hier geen tijd voor te hebben.

 

Ik lees te veel dat mensen problemen krijgen in de electronica wanneer er een trekhaak is geplaatst met module, waarbij niet wordt ingeleerd. Daarom ga ik de afneembare haak zelf monteren en laat de bekabeling en het inleren aan VW over. Ze deden hier aan de telefoon niet moeilijk over. Het trekken van de bekabeling incl. inleren kost dan 240,- voor de kabels tellen ze nog eens 264,-. Hiervoor wordt onderdeel nummer 3C8055204 gebruikt.

 

Kan iemand aangeven of dit voor de kabelset een reële prijs is, de meeste sets kosten rond de 160,-

 

Tevens de vraag welke afneembare haak ik het beste kan bestellen. Twijfel tussen Bosal, Thule of Westfalia. Ik ga ervan uit dat bij alle haken een uitsnede uit de bumper noodzakelijk is. Of klopt dit niet? Wat is hier wijsheid?

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb de afgelopen tijd verder gezocht naar wat te doen om de trekhaak te monteren.

 

Ik heb contact gezocht met Dreke, maar die gaf aan hier geen tijd voor te hebben.

 

Ik lees te veel dat mensen problemen krijgen in de electronica wanneer er een trekhaak is geplaatst met module, waarbij niet wordt ingeleerd. Daarom ga ik de afneembare haak zelf monteren en laat de bekabeling en het inleren aan VW over. Ze deden hier aan de telefoon niet moeilijk over. Het trekken van de bekabeling incl. inleren kost dan 240,- voor de kabels tellen ze nog eens 264,-. Hiervoor wordt onderdeel nummer 3C8055204 gebruikt.

 

Kan iemand aangeven of dit voor de kabelset een reële prijs is, de meeste sets kosten rond de 160,-

 

Tevens de vraag welke afneembare haak ik het beste kan bestellen. Twijfel tussen Bosal, Thule of Westfalia. Ik ga ervan uit dat bij alle haken een uitsnede uit de bumper noodzakelijk is. Of klopt dit niet? Wat is hier wijsheid?

 

Bram

neem eens contact op met willem nunspeet. Die heeft ook behoorlijk kennis met trekhaken. die kan je denk ik wel adviseren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem zegt het volgende:

ik heb zelf een GDW trekhaak met een Thule kabelboom 13 polig met Jaeger.

heb ooit besteld bij trekhaakshop.nl in Wijchen. werd thuis afgeleverd, afneembare zijn erg duur maar blijft persoonlijke keuze, merk maakt niet zoveel uit, zijn er maar een paar en die allemaal veilig en TUV gekeurd.

 

Hier moet je een kleine opening in snijden/ zagen die je vanaf de weg niet ziet, de bumperlip aan de onderzijde wordt dan een cm of 2-3 ingedrukt naar boven, wel symmetrisch, heb er effe geen foto van.

wanneer jezelf de trekhaak monteert kun de kabelboom ook net zo goed zelf doen want voor de trekhaak moet de kofferbakbekleding eruit en voor de kabelboom aan de linkerzijde.

 

het zijn voor een 13 polige iets van 5 of 6 draadjes die voor worden aangesloten, 3 op de zekeringkast links, 2 op de canbus en ik dacht 1 op het boordnet.

 

Bekleding loshalen is beetje geduld en veel klikken. Op de site van westfalia jun je wel handleidingen vinden voor de montage kabelboom variant 3C.

voor het zekeringkastje heb ik how to in de KB geplaatst.

 

groet Willem

 

Ik heb hem gevraagd onderstaand hier in het forum te beantwoorden:

 

Ik was van plan om de bosal 48883 te plaatsen.

 

volgens de beschrijving hoef ik hiervoor niet de bekleding los te nemen. Misschien zie ik iets over het hoofd?

 

achterbumper eraf: onderzijde 5 schroeven, achterlichtunits middels 3 schroeven, daaronder 2 schroeven. In iedere wielkast 4 schroeven. Bumper naar achteren afnemen.

De onderzijde van de bumper vervangen of uitzagen.

ophangrubber van uitlaat losnemen en uitlaat laten zakken.

Hitteschild weghalen dmv 2 moeren

Binnenbumper weggooien. Bouten terugplaatsen.

Afdekstickers tpv bevestigingsgaten verwijderen.

Onderhaak inschuiven en 4x bout M10 op moment vastschroeven.

Stekkerdoosplaat dmv bout M12 en borgmoer

 

hitteschild, uitlaat en bumper terugplaatsen.

Vervolgens naar VW en hun alle elektra laten aansluiten. Dan heb ik toch 200 euro bespaard.

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bram,

 

Is voor mij alweer tijdje geleden maar om de buitenste achterlichten los te halen moet de zijbekleding eruit, die kun je alleen verwijderen wanneer je kofferbak bodem verwijdert en de buitenste bekledingsteunen van de achterbank.

en het is een beetje zonde van al het werk want om de kabelboom door de bodem te trekken is het handig wanneer de uitlaat omlaag hangt. je kunt alles gescheiden uitvoeren maar is niet echt handig, de aanhangwagenmodule komt bijv achter het linkerzijpaneel. en dan gaat de kabel naar voren over het achterbankpaneel links en dan door de dorpel tot aan het linker zekeringkastje. Wanneer je handig genoeg bent om de trekhaak te monteren dan lukt de kabelboom ook wel. Kabelboom is gewoon compleet plug en play, zijn de draadjes die voor nog effe moeten worden aangesloten.

 

Wanneer je tegen het laatste opziet: neem dan even contact op Lucas van Vagtechniek, die willen dat vast wel voor je aansluiten en effe programmeren. Lucas weet ook wel welke kabelboom je moet hebben, ik zou dan kiezen voor de door VW geleverde (dacht westfalia) deze kun je namelijk uitlezen, maar dat weet Lucas wel.

 

gr Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben niet zo bang om de handel uit elkaar te halen, het is alleen even oppassen dat nergens een pinnetje afbreekt omdat je niet precies weet of iets geklemd zit ofzo. Zo te zien is alles inderdaad vastgeklikt. bij de beschrijving van de CC geven ze namelijk aan hoeveel schroeven er los moeten.

post-19513-1423829154,7244_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden