Ga naar inhoud
  • 0

Ratelen voorwielen bij regenachtig weer op B7 DSG


Passat DSG driver

Vraag

Mijn vrijwel nieuwe Passat 1.8 TSi DSG (B7) ratelt aan de voorwielen of stuurinrichting als ik een scherpe bocht maak naar links of rechts. Ik merkte dit een tijdje terug toen ik achteruit inparkeerde en een bocht maakte naar rechts. Ik heb pas 5800 Km op mijn teller.

 

De volgende dag was het droog en regende het niet meer en hoorde niets meer. Na een tijdje hoorde ik het weer bij een bocht naar links of rechts en inderdaad, het regende weer! In eind juni naar de VW dealer geweest en met monteur meegereden en niets te horen :angry:

Uiteraard regende het niet, maar na een inspectie zag de VW dealer niets. Ik ging ervan uit dat er iets met mijn banden fout gaat in combinatie met regenachtig weer. Afgelopen weekend regende het weer en ja hoor, het geratel begint weer. In z'n achteruit of vooruit, zodra ik een scherpe bocht maak naar links of rechts, blijf ik het geratel horen.

Het lijkt echt op een geluid van een band waar dikke plakband/tape op is blijven plakken.

 

Vandaag de VW dealer gebeld en gevraagd om een uitgebreide inspectie. Heb een afspraak staan voor a.s. donderdagochtend. Hopen dat ze ditmaal wel wat vinden, want ik geen zin in problemen onderweg naar mijn vakantieoord.

 

Ik lap al een andere topic en daar gaat het over de homokineet, maar wat denken jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi.

Een homokineet is een knik systeem die in een knik soms ratelen kan, een soort knie, en als die versleten is dan hoor je ook kraakbeen krakken, dat is bij de kineet eveneens, Maar de combi in eht weer heb ik geen id van.

Kan zijn dat het vet kouder is doordat het regent, en bij droog weer warmer word.

Maar vind ik heel erg dom als mijn id klopt, beetje vaag. als je voelt aan binnenzijde van velg voel je dan ook vet, kan zijn dat hij vet eruit heeft gegooit.

Maar verder zal je plakband effect juist op gladde droge vloer moet horen, en verder niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Homokineet of iets anders, ik heb echt geen idee! Ik zag alleen een topic ook met geratel aan de voorwielen, deze leek het meeste op mijn situatie.

Zoals ik al zei heeft de VW dealer eind juni al op de brug gekeken en zag niets, qua lekkende olie/vet. Ik denk persoonlijk niet dat het aan de warmte of kou ligt, want op een koude dag zonder regen hoor ik ook geen geratel. We hebben nauwelijks een zomer, dus elke dag is het bijna koud geweest.

 

Gisteren had ik dus geratel bij dezelfde manouvres in de regen. Vanochtend heb ik exact dezelfde manouvres gemaakt zonder regen en geen geluid te bekennen. Ik heb dit eerder ook al getests met/zonder regen. Dit staat voor mij voor 90% vast.

Nu nog de VW dealer a.s. donderdag proberen te overtuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe is het met de poulie van stuurpomp? kan het zijn dat de V snaar van de pomp over de poulie draait, dat een van de 2 stijver loopt dan de andere, dus dat het tegendruk opleverd, ofzo?

Ik durf het niet te zeggen. Ik, wens je succes met uitleggen van de week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goeie vraag, maar kon ik er maar bij om te kijken hoe het met de poulie is gesteld. Het probleem is dat ik het geratel hoor tijdens het rijden naar links of rechts, dus het kijken naar de poulie is geen kunst voor mij :angel:

 

Wel een goede tip om even aan te kaarten bij de VW dealer a.s. donderdag. Ook zal ik vragen naar de homokineten en verdere stuurinrichting.

 

Echt balen, dan heb je net een 0 km nieuwe (lease) auto en dan gelijk nu al problemen. En dat vlak voor mijn vakantie naar Türkije :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ratelen bij regen , ben eens benieuwd wat dat gaat opleveveren dat bezoek bij de dealer

is het niet eens mogelijk dat je het geluid opneemd bij je telefoon of een camera , slechte banden ratelen normaal niet , heb me al suf gedachten gemaakt wat rateld als het nat word :mrgreen: nu geen vieze gedachten krijgen he

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is niet dat je banden dreigen te slippen en dat de abs, tracktion control of iets dergelijks ingrijpt? personen die mijn auto niet gewent zijn hebben dit wel eens op een gladde ondergrond. (ik zelf had het eens bij de tol poortjes van de peage na een goede regen bui, dan sta je op een beton plaat de lekker glad is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ratelen bij regen , ben eens benieuwd wat dat gaat opleveveren dat bezoek bij de dealer

is het niet eens mogelijk dat je het geluid opneemd bij je telefoon of een camera , slechte banden ratelen normaal niet , heb me al suf gedachten gemaakt wat rateld als het nat word :mrgreen: nu geen vieze gedachten krijgen he

 

Hahaha.. nee, ik krijg geen vieze gedachten :lol:

Ik kan het inderdaad even opnemen via m'n telefoon/camera en laten horen aan de VW dealer. Alleen is de VW dealer wel zo ingesteld dat ze zeggen "zelf horen is geloven" :|

 

Het regenwater spat gewoon binnen in de stuurophanging ergens op en dat veroorzaakt deze geratel, blijkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
is niet dat je banden dreigen te slippen en dat de abs, tracktion control of iets dergelijks ingrijpt? personen die mijn auto niet gewent zijn hebben dit wel eens op een gladde ondergrond. (ik zelf had het eens bij de tol poortjes van de peage na een goede regen bui, dan sta je op een beton plaat de lekker glad is)

 

Nee, dit is onafhankelijk van het slippen of ABS. De snelheid, ondergrond maakt niets uit. De auto slipt niet en ik heb dan geen snelheid. Het is bij het inparkeren, dus dan ga je sowieso niet met volle gas erin of eruit. Maar ook in een scherpe bocht tijdens het normale rijden hoor ik dit (wel in regenachtige tijden).

 

Het is echt een hele vage probleem, want bij de VW dealer deden ze echt alsof ik over UFO's zat te vertellen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

een wielkuip die is gaan hangen, die kuipen van 3c zijn geen kunstof meer, maar een stofsoort.

En als dat nat word is het zwaar en gaat hangen, en dan maar zo een beetje dat je bij nat weer met band in bocht stand de kuip raakt..

Ver gezocht, maar klink best mogelijk :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
een wielkuip die is gaan hangen, die kuipen van 3c zijn geen kunstof meer, maar een stofsoort.

En als dat nat word is het zwaar en gaat hangen, en dan maar zo een beetje dat je bij nat weer met band in bocht stand de kuip raakt..

Ver gezocht, maar klink best mogelijk :thumb:

 

Sietze, dit klinkt aannemelijk. Ik zal deze ook opnemen in mijn lijst van mogelijkheden, die ik voor ga leggen a.s. donderdag.

Momenteel heb ik de volgende mogelijkheden:

1. Homokineten;

2. V-snaar van de poulie;

3. hangende wielkuip;

 

Andere ideeen zijn welkom :shock:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal,

 

Vandaag bij de VW dealer geweest en na uitvoerig testen hoorden zij eindelijk ook het geratel. Gelukkig regende het flink, waardoor het geratel weer lekker begon bij maximale stuuruitslag naar links of rechts :P

 

Nou het resultaat van het onderzoek is: aandrijfashoes piept/ratelt bij vochtigheid.

Dit schijnt een bekend probleem te zijn, want de VW dealer heeft hiervoor een intern VW document opgezocht en laten zien. Er valt niets aan dit geratel te doen bij nat weer. Dit is gewoon een design-fout van VW. Uiteraard mocht ik het interne VW document niet meenmen of kopieren :?

 

Mij is verzekerd dat ik niets te vrezen heb en dat dit geratel absoluut geen kwaad kan. Ben aan de ene kant wel blij, maar aan de andere kant ook niet. Had liever een oplossing/reparatie voor het probleem.

 

Ik zal hiervoor ook een aparte item aanmaken, zodat iedereen dit meteen kan lezen voor de 3AA/B7 modellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het dan niet mogelijk om er een klap vet over te drukken, en een overzet hoes omheen te zetten?

Dan heb je de eerste hoes in het vet en word niet meer nat.

 

Tja, dat bedacht ik mij ook, maar de VW Dealer mag/wil niets doen aan dit bekende probleem. Dit stond ook zwart op wit in hun interne document, welke ik mee mocht lezen en niet meenemen.

 

Kijk, normaal gesproken heb ik er totaal geen last van. Je hoort het nauwelijks binnen de auto, maar alleen als je je ramen open hebt staan. Misschien kan ik zelf wel regelmatig een klap vet overheen smeren. Goed idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet of dat goed is, aangezien de binnenkant vand e rubber tegen vetten kan het goed zijn dat de buitenzijde er niet zo sterk tegen is, denk bij die rubbers maakt het geen zak uit, maar ik had er 1 overheen gezet.

Dan heb je geen spattend vet in de velgen, en in de hele wielkuip wat droogt en een bende opleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon naar een garage die in je dorp zit, laat de homokinnet demonteren, en zeg dat er een klep vet tussen moet en overzet hoes erover. Dan heb je dubbel veilig en geen ratel meer. Want die rubber die de oorzaak is, die scherm je af.

 

We lgeinig dat je de eerste bent die erover begint, terwijl het bekend is bij dealer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gewoon naar een garage die in je dorp zit, laat de homokinnet demonteren, en zeg dat er een klep vet tussen moet en overzet hoes erover. Dan heb je dubbel veilig en geen ratel meer. Want die rubber die de oorzaak is, die scherm je af.

 

We lgeinig dat je de eerste bent die erover begint, terwijl het bekend is bij dealer?

 

Ik rijd in een leasebak, dus ik ga niet prive betalen hiervoor, zeker niet voor zoiets. Het is niet ernstig en kan geen kwaad.

Prive gezien zou ik het misschien wel laten doen.

 

Bij mijn eerste bezoek in juni vonden ze niets en "hoorden" ze ook niets. Helaas regende het toen niet, dus daarom dachten ze dat ik het over ufo's had :?

Op zich wel raar als het een bekend probleem is, dan hadden ze me dat ook toen kunnen vertellen. Ik had ditmaal een andere monteur, die iets meer compassie/interesse toonde. Dus verschil van monteur denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

UPDATE: heb toch de leasemaatschappij gebeld en gevraagd om actie richting de VW Dealer. Afgelopen weekend regende het fors en ik hoorde het geratel soms ook bij flauwe bochten op de snelweg :angry:

Dit bevalt me niet. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat elke VW Passat dit euvel heeft.

 

Na tussenkomst van mijn leasemaatschappij opnieuw voor de 3e keer gisteren naar de VW dealer geweest. Ditmaal had ik hoop dat er een oplossing zou komen dmv reparatie of vervanging. Einde van de dag mijn auto weer opgehaald en een gesprekje gehad met de werkplaatschef. Die vertelde me weer dat er hiervoor geen remedie bestaat. We zijn terug bij af.

Vervangen van de aandrijfashoes zou geen optie zijn omdat de nieuwe ook exact dezelfde zijn.

 

Dit probleem ligt dus volgens de VW Dealer 100% aan de aandrijfashoes, die dus piept en kraakt bij nat weer (vocht). Ook zou het alleen op de DSG uitvoeringen voorkomen. De aandrijfas voor een DSG zou dus een specifiek model zijn.

 

Dus ik kan niets meer doen en het houdt dus op. Ik moet het hiermee doen en me schamen elke keer als er mensen naar m'n auto kijken bij het inparkeren of scherpe bochten nemen :wink: Het ratelen is immers duidelijk hoorbaar :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien ter geruststelling, mijn 1.4 dsg variant van mei heeft ook last van geratel voorin, bij mij vooral als het koud is. De garage geeft ook bij mij als verklaring dat het de stofhoezen zijn. Ik ben niet overtuigd, ik vind het geratel daarvoor te hard. Zowiezo belachelijk dat dit geluid bij een auto van +40k als normaal wordt bestempeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Hans333, je hebt gelijk! Alleen komt dit dus gelukkig niet bij alle Passat's voor. Ik heb laatst voor een paar dagen 2 verschillende Passat's meegehad en beiden vertoonden geen geratel bij kou of regen.

Ik heb meerdere malen aangedrongen bij de VW Dealer om de stofhoezen bij mij te vervangen, maar ik werd vanuit het VW dealer management met 100% verzekerd dat ik geen risico's liep. Zodoende ben ik in de zomer op vakantie gegaan en nu ben ik ook een aantal maanden verder en ik heb geen problemen mee gehad. Wel lijkt het erop dat de krakende/piepende geluiden afnemen. Ik hoor steeds minder geratel als ik inparkeer met een scherpe 90 graden bocht :)

 

Ik denk dat het een kinderziekte is, dus maak je geen zorgen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik rijd in een leasebak, dus ik ga niet prive betalen hiervoor, zeker niet voor zoiets. Het is niet ernstig en kan geen kwaad.

Prive gezien zou ik het misschien wel laten doen.

 

Die opmerking snap ik dus niet...Als je er zo aan irriteert (zeker gezien je vervolgpost), dan is dat toch best een paar Euries waard? Denk je dat je er privé bijvoorbeeld een hogere restwaarde aan over zou houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Bootje_Ronald: Je stelling vind ik een beetje onlogisch. Als je prive een auto rijdt, laat je de dingen niet per definitie repararen omdat de restwaarde dan hoger wordt. In dit geval kan dit geen effect kan/zal hebben op de restwaarde.

 

Blijkbaar heb je het niet begrepen, want ik irriteer me wel aan deze gekraak, maar het is alleen als het regent en als ik hele scherpe bocht maak van 90 graden. Dit is niet iets wat je hoort tijdens het rijden, maar bijvoorbeeld bij het inparkeren vanuit stilstaand.

Wat mij nog meer irriteert is de reactie van de VW dealer en dat ze er niets aan kunnen doen. Ze verwijzen naar een vage algemene ontwerpfout van deze stofhoezen, maar het komt alleen zeer zelden voor. Ik heb andere Passats meegekregen als leenauto en die vertoonden deze gekraak niet. Dus het vervangen van de stofhoezen worden niet geaccepteerd door de VW dealer.

 

Deze auto's zitten rond de 38K, dus dan zou je dit soort rare kinderziektes niet moeten hebben.

 

Hoop nu dat je mijn "irritatie" snapt :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik had die dingen á 30 euro dan al lang laten vervangen..

 

Tadaaaaaa! We hebben een winnaar... 8-)

 

Ik begrijp je irritatie heel goed, echter kun je 2 dingen doen: je blijven ergeren aan de houding van VW (ontwerpfout, niks aan te doen) en te blijven zitten met je bijgeluid, of het probleem zelf bij de horens vatten en oplossen. Te meer omdat je zelf schrijft dat je het privé mss wel zou laten herstellen. Die begrijp ik dus niet. Blijkt achteraf dat dit idd het euvel verhelpt, dan hoef jij heus je pinpas niet te trekken, dealer wil graag een tevreden klant...

 

Neemt natuurlijk niet weg dat het zwaar irritant is dat je deze klacht hebt. Enne, 90 graden stuuruitslag bestaat natuurlijk niet...:wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden