Ga naar inhoud
  • 0

Knak tijdens remmen en optrekken


Polo

Vraag

Na een hoop fijne kilometers heb ik nu een probleem:

 

Tijdens het remmen hoor ik, als ik hard genoeg rem, een flink "KNAK" van m'n onderstel af komen.

Het maakt niet uit of ik mijn koppeling in trap of niet, dus ik verdenk de homokineten niet.

Tijdens het optrekken knakt het weer terug. Dus tijdens het remmen knakt hij de ene kant op, tijdens het optrekken de andere kant (als hij knakt bij het remmen, anders niet)

 

Omdat mijn draagarm rubbers slecht begonnen te worden heb ik ondertussen al m'n draagarmen vervangen door een Meyle HD set. Maar dit heeft niks opgeleverd.

 

Ik verdenk nu eigenlijk het stuurhuis. Olie staat nog netjes hoog. en lekt niet.

Heeft iemand nog suggesties voor mij?

 

Polo

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Jeroen, bedankt voor je suggestie!

Had ik ook aan zitten denken. Maar het gebeurt ook als ik de koppeling in gedrukt heb, dus dan is de motor afgekoppeld van de versnelling/vertraging van de wielen.

 

Ik ben net nog even bij de auto geweest, ik hoor ook een lichte knak als ik het stuur met een bepaalde snelheid op en neer beweeg tijdens stilstand...

 

Ik ga zo toch maar een stuurhuis bestellen. Ik wil er graag toch mee op vakantie...

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

veerpootlager? Weet je hoeveel werk het is om een nieuwstuurhuis te plaatsen(en wat een nieuw stuurhuis kost)

Je zou ook kunnen kijken of het evt de binnenste stuurkogel is(die in de hoes van het stuurhuis)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoe zou ik kunnen uitsluiten dat het niet het stuurhuis / veerpoot lager is? Ik kan zelf niet genoeg kracht zetten om de knak na te bootsen als ik het wiel probeer te kantelen/draaien.

 

Ik ben me bewust van de hoeveelheid werk... Moet nog even achterhalen welk type nummer... Op ebay vind je stuurhuizen vanaf ~230 euro. Je moet dan wel je oude stuurhuis terug sturen.

Het is wel minder geworden na het aandraaien van de stel schroef.

 

Binnenste stuurkogel lijkt het niet te zijn; hier voel ik geen speling o.i.d.

 

Thx voor je hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou hier gewoon mee op vakantie gaan, iig niet vlak voor je vakantie dat ding gaan vervangen.

Bovendien is het volgens mij geen acuut probleem.

 

Volgens mij vragen ze bij A&R Powersteering en Transmissions in Eck en Wiel(bij Tiel) niet veel meer voor een gereviseerd exemplaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de tip Matthijs; Tiel is niet zo heel erg ver.

 

Misschien moet ik toch maar je raad opvolgen en gewoon op vakantie gaan zoals hij nu is; Hou er niet zo van als m'n Passie niet in Tip Top conditie is, in tegenstelling tot m'n vorige auto'tjes: Blijkbaar zijn die passies toch wel speciaal ;)

 

Als het wiellager zou knakken, zou ik dit toch moeten horen doordat deze loeien tijdens het rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uh, sorry, weinig geslapen de laatste tijd... Als het wiellager knakt, dan rij je niet meer vol vertrouwen 120 ;)

 

Hoe zou ik het veerpootlager kunnen stressen om te kunnen achterhalen of deze het probleem vormt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, weer terug van vakantie, maar toch nog steeds last van het "clunk" geluid bij het remmen en het optrekken.

 

@Dieselaar: Remblokken zijn nog steeds het zelfde, heb ze wel gecontroleerd en opnieuw ingevet, maar zijn nog steeds origineel VW.

 

Na het subframe gecontroleerd te hebben op speling, het stuurhuis gechecked en de binnenste stuurkogel gechecked kwam ik er achter dat de rechter (bijrijderskant) motorsteun lichtjes lekt. Zou het kunnen zijn dat het geluid veroorzaakt wordt doordat het motorblok op en neer beweegt? Want het maakt niet uit of ik de aandrijflijn ontkoppel of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als remt met ontkoppelde versnellingsbak remt zal de motor niet kantelen maar het kan zijn dat de motor nu door de remkrachten iets meer kan bewegen en iets raakt maar ik zou eerst eens kijken of je blokken niet te veel ruimte hebben gekregen in de remzadels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de mijne heeft ook weer ne vervelende knak tijdens het remmen en optrekken

is gekomen na het vervangen van de voorste veerpoten

heb nochtans nieuwe veerpoten , veren , en versterkte wiellagers gemonteerd

kan helaas niet meer op de brug geraken met de passat ( wegens te laag ) ans kon ik verdere steunen uitsluiten, je voelt het echt aan je voeten knakken (locatie) ik vermoed dus toch iets van ophanging weer , heb alle schroeven na getrokken , helpt helaas niet , en hij heeft het veel feller bij warm weer , bij koud weer soms niet of nauwelijks , moet wel zeggen dat ie nu extreem verlaagd is , dus alles is extra onder stress ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn zwarte gevaarte heeft het ook, en inderdaad nu met warm weer lijkt het erger. Heel apart dus. Maar goed, nu 215.000 km gelopen, dus we mogen niet zeuren. Ik heb hier nog een doos met zo'n draagarmen zet, dus ben bang dat het toch sleutelen wordt. Onderarmen had ik uit de set vorig jaar al gedaan, omdat de homokineet hoezen door waren, en dan moet het meeste toch los. Het knakt bij mij alleen met remmen, tot nu toe. Ook met uit parkeren hoorde ik krakend geluid, dus misschien toch de veerschotellagers? het is puur een heen en weer beweging, dan hoor je het.......leuk zo'n zoek plaatje.... En vanmiddag ook dat kabeltje uit mijn deurslot, dus de hendel van buitenaf de deur niet meer openen......boven de 200,000 toch maar een auto vervangen? Maar hij rijdt nog zo lekker met die k04-015 ;-).......wordt vervolgd als het mooi weer is, in de regen sleutelen is helemaal geen optie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had bij mij ook verwacht dat het in de draagarmen zat; rubbers vertoonde slijtage sporen, maar na het monteren van een nieuwe Meyle set, nog geen oplossing...

Ik ga van de week met bevriende monteur er eens naar kijken, ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Hier hetzelfde probleem! Passat 3bg knakt tijdens het remmen en optrekken rechts voor.

Als ik mijn stuur bij stilstand naar rechts of links draai kraakt hij ook RV, stuur is precies een beetje stroef en geluid komt precies van boven.

Het rare is dat hij het niet altijd heeft, auto op de brug en geen speling op de draagarmen, subframe zat vast, wat zou het nog kunnen zijn?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk net dat het je stuurhuis is. Defect stuurhuis geeft een heel ander geluid. (begint met alsof stuurbekrachtigingsolie op is, stuurt zwaarder en later klinkt het alsof je auto uit elkaar klapt als je stuurt) Mocht het wel zo zijn bij mobility parts een gereviseerd stuurhuis €293,25 excl. statiegeld.

 

Zelf denk ik eerder aan een motorsteun aangezien het geluid er is als je remt.

 

En je bent niet de enige hoor die echt een passie heeft voor zijn/haar passi. hier ook 1. heb liever niet dat ie wat mankeerd en zowel wil ik het zo snel mogelijk verholpen hebben.

 

Succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb iets gevonden op een website, ik moet het nog proberen, bij mij heb ik de blokken en schijven verwisseld, daarna is het gekomen. Dus wie weet.

 

Hier de tekst......

 

The front inner pads are sided. There is an arrow on the spring side of the pad and they must be fitted with the arrow pointing in the direction of forward rotation of the wheel. If they are in the wrong side then, yes, you get a single clunk when you first apply the brakes.

 

The spring is offset slightly and keeps the pad biased to the top of the caliper and resting on the guide rail.

 

The outer pad can also be fitted incorrectly by not removing the adhesive backing cover.

 

----------------------

 

Cheers for that. I did have a quick look when I first put them on and never noticed any arrows. Thought I'd check again after reading your post and couldn't see any arrows on any of the pads. Swapped them over anyway and the clunk has gone. Cheers for the advice, worked a treat.

 

 

Binnenkort ga ik het even doen, misschien is het bij jullie ook het geval ;-)

 

gr,

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden