Ga naar inhoud
  • 0

Airco fan vervangen


Peter_vwtje

Vraag

Gisteren is geconstateerd bij Bosch Service station dat de ventilator van de airco om zeep is. Ze hebben een nieuwe besteld, 160 euro ex BTW (is nog te doen als ik de VW OEM bedragen hoor) maar..... ze zeggen dat het ongeveer anderhalf a twee uur werk is.....

 

Nu meen ik hier al eens gelezen te hebben dat het maar een kwestie van een half uurtje is. Ik heb dus geen zin om straks 130 euro af te tikken voor iets wat ik zelf in een half uur, naja zeg uur gezien ik er geen ervaring mee heb, af te gaan tikken... Voel me al genaaid zonder dat de auto is weggebracht.

 

Ik las ergens dat het als volgt moet (owja, ik heb een passat station 110pk uit 2003, motorcode heb ik niet bij de hand):

- aanzuigbuis van luchtfilter verwijderen

- Kapje over stuurreservoir verwijderen en de kleine stekker losmaken en de kabel naar beneden laten hangen

- Onderplaat eraf

- kabel verder loshalen van front (loopt onder door)

- 1 schroefje (kruiskop) loshalen van fan

- dan het lipje indrukken en de fan verdraaien zodat hij loskomt en dan naar boven toe verwijderen.

 

Alleen even de volgende vragen:

- ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de stekker van de fan bij de rechterkoplamp zit? is is dit alleen bij bepaalde types?

- waar zit dat kruiskopschroefje ergens op de fan? misschien heeft iemand een foto ervan?

- waar zit dat lipje ergens en moet ie met klok mee of tegen klok in gedraaid worden? Hoever ongeveer, 90 graden?

 

Alvast bedankt voor het op weg helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

zoals in Jeroen topic, je kunt de hele kabel niet makkelijk loshalen, je mag beter de kabel vanuit de oude fan knippen en aan de nieuwe fan solderen, en dat hoe ik het vorig jaar gedaan heb, kijk de bijlage hoe de kabel loopt, hij loopt ook naar airco compressor, claxon en motorkap sensor.

post-14451-1423827302,5342_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij de auto's met handbak is het een redelijk eenvoudig klusje. Mocht je een automaat hebben, dat is het wat lastiger en zul je het front in de service stand moeten zetten anders krijg je de ventilator niet uitgebouwd.

Kabel van de nieuwe ventilator heb ik boven langs gemonteerd en goed vast gezet met kabelbinders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden