Ga naar inhoud
  • 0

Airco Servicebeurt


comfortcruiser

Vraag

Hi Cruisers,

 

Na ruim 2 1/2 sturen in m'n Passat werdt het wel eens tijd voor een servicebeurtje,

de temp. nam wat af vondt ik verleden week met het warme weer.

Vandaag een afspraak bij een Bosch service center.

Er werdt 350 gr uitgehaald dus een verlies van 250 gr in de afgelopen 2 1/2 jaar (airco history was niet bekend)

't systeem werdt weer opgevuld met wat olie, UV middel en 600 gr koude vloeistof.

De suffeltester vondt een minimaal lekje bij 't filter, monteur vondt het niet nodig om daar wat aan te doen

Temp. test in de auto wees 5.5 graden aan.... iedereen tevreden.

Laat de zomer maar komen.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij lekkage ga je meer verliezen en het lek gaat groter worden.

Altijd even kijken of het te repareren is.

En als er geen olie verlies bij de lekkage is moet je uitkijken dat je geen olie gaat pompen dat kost je zomaar een compressor.

Het olie vullen wat ze doen is wel riskant, of ze moeten met leeghalen de olie van de freon scheiden en kijken wat er afgehaald is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De minimale lekkage zat volgens de STEK monteur bij de aansluiting naar de filter toe, het kan de aansluing, rubberen O-ringetjes of 1 van de slangen zelf zijn.

Hij heeft het systeem volgens "normale" onderhoud gevuld met volgens mij 2 cc olie.

Wat bedoel je met "olie gaat pompen" ?

Ik ga over 1 jaar weer een beurtje geven en dan kijk ik wat er dan uitkomt aan koude vloeistof.

 

Dit heb net gekopierd van de VALEO Poster posted door Vdub

 

Airco-olie:

 

Functie: Airco-olie is essentieel voor de goede en duurzame werking van het systeem.

Ze smeert de mobiele onderdelen en voorkomt zo het klemmen van de compressor.

Ze laat de compressor zo afkoelen, waardoor de pakkingen en verbindingsstukken

waterdicht blijven en onzuiverheden getransporteerd worden naar de filter.

Bij elke compressor hoort een specifieke olie

 

Vervanging: Te gebruiken bij elk onderhoud.

 

Problemen door slecht gebruik:

• Interne corrosie van de onderdelen.

• Compressor die klem raakt.

• Blokkering van de filter-droger en/of blokkering van de reduceerklep/het expansieventiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er meer olie in zit dan freon, kost het de kleppen van de compressor.

Dat is nog erger dan vloeistofslag.

De carter staat dan vol met olie, i.p.v freon (gas) pompen, gaat er te veel olie mee.

Bij de juiste hoeveelheid word er een beetje olie met freon door het systeem gevoerd, is het te veel dan pomp je olie met iets freon rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mag aannemen dat een STEK monteur weet wat hij doet...

Er zit dus ongeveer 2 cc compressor olie in en 600 gr koude vloeistof. Lijkt mij persoonlijk ok

Correct me if I'am wrong

Die STEK monteur zal dan zijn papiertje geruild hebben voor het nieuwe F-gassen certificaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ken een aantal garages, die kopen een afvulstation en klaar is kees.

Als je verder vraagt is het antwoord, staat in de computer van het vulstation.

Kennis van koeltechniek is heel wat anders, wij worden elk jaar gekeurd door veritas op procedures en freon registratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ken een aantal garages, die kopen een afvulstation en klaar is kees.

Als je verder vraagt is het antwoord, staat in de computer van het vulstation.

Kennis van koeltechniek is heel wat anders, wij worden elk jaar gekeurd door veritas op procedures en freon registratie.

Inderdaad is er wel een degelijk verschil. Denk alleen al aan je registratie en dergelijke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had van de week een Sharan met een lege airco, 20min gevacumeerd en geen lekkage gevonden daarmee, systeem afgevuld met koudemiddel, kleurstof en olie en alles deed het weer naar behoren, volgens klant is het nu weer warm ipv koud..

 

Kijken of ik ergens sporen kan vinden van de UV vloeistof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden